صرفه جویی در مصرف میلگرد

راهکارهای صرفه جویی در مصرف میلگرد

مقالات آهن آلات
سه‌شنبه 03 بهمن 1402

از جمله رایج‌ترین قطعاتی که در ساختمان‌سازی مورد استفاده قرار می‌گیرند، میلگردها هستند؛ اما افزایش هزینه‌های ساختمان‌سازی و بالا رفتن قیمت میلگرد باعث شده تا به فکر راهکارهایی برای کاهش هزینه‌ها و صرفه‌جویی در مصرف میلگرد باشیم. از طرفی صرفه‌جویی در مصرف میلگرد باید با رعایت تمام استانداردها انجام گیرد تا در عین کاهش هزینه‌ها، ایمنی ساختمان حفظ شود. اهمیت این مسئله باعث شده تا ما بخواهیم در ادامه این مطلب به بررسی راهکارهای صرفه جویی در مصرف میلگرد بپردازیم.

چرا صرفه جویی در مصرف میلگرد مهم است؟

ازآنجایی‌که میلگرد از مواد ساختمانی اصلی به شمار می‌رود، بر هزینه‌ پروژه‌های ساختمانی تاثیر به‌سزایی می‌گذارد. برای درک اهمیت صرفه‌جویی در مصرف میلگرد، پروژه‌ای را در نظر بگیرید که به 500  تن میلگرد نیاز داشته باشد. در صورتی که پیمانکار از روش سنتی در ساخت سازه استفاده کند، مجبور است میلگرد بیشتری خریداری کند که بر هزینه نهایی پروژه تاثیر می‌گذارد؛ اما با صرفه جویی در مصرف میلگرد می‌توان بین 15 تا 30 درصد از هزینه‌ها را به‌طور چشمگیری کاهش داد و در عین حال میزان بهره‌وری و کیفیت سازه را بهبود بخشید.

 

صرفه جویی در مصرف میلگرد
صرفه جویی در مصرف میلگرد

 

چگونه می‌توان در مصرف میلگرد صرفه جویی کرد؟

راهکارهای زیادی وجود دارد که با کمک آن‌ها می‌توان در مصرف میلگرد صرفه جویی کرد. در ادامه تعدادی از مهم‌ترین آن‌ها را به‌طور کامل مورد بررسی قرار می‌دهیم:

به‌کارگیری روش‌های جدید اتصال میلگرد

تحقیقات صورت گرفته نشان می‌دهند که استفاده از روش‌های سنتی مانند اورلب مقدار زیادی میلگرد را هدر می‌دهد. در روش اورلب، دو سر میلگرد را در فاصله مشخصی از هم قرار می‌دهند و با کمک سیم مفتول یا جوش آن‌ها را به یکدیگر وصل می‌کنند. این کار باعث می‌شود تا بخشی از میلگرد به‌صورت پرتی درآید. امروزه از روش‌های جدید مانند فورجینگ و کوپلر استفاده می‌کنند. در روش فورجینگ برای اتصال دو سر میلگرد از فشار و حرارت استفاده می‌‌شود و در روش کوپلر اتصال دو سر میلگرد با کمک یک قطعه مکانیکی صورت می‌گیرد. دیگر روش جدید در این باره استفاده از میلگردهای ازپیش‌ساخته است که در آن میلگرد به‌صورت یکپارچه با طول مورد نیاز ساخته می‌شود و دیگر نیازی به اتصال دو سر آن نخواهد بود. استفاده از این روش‌ها می‌تواند در عین کاهش هزینه‌ها، باعث بهبود کیفیت اتصال و همین‌طور افزایش سرعت ساخت‌وساز ‌شود.

دقت در انتخاب میلگرد با قطر و کیفیت مناسب

استانداردهای لازم و محاسبات صورت گرفته، قطر میلگرد را تعیین می‌کنند. اگر به سراغ میلگردهایی با قطری بیش از آنچه نیاز داریم برویم، مقداری از آن‌ها را هدر خواهیم داد. یک مهندس عمران حرفه‌ای می‌تواند قطر استاندارد را محاسبه کند. او در محاسبه قطر، شرایط موجود و مقدار بارهای وارد بر سازه را در نظر می‌گیرد. کیفیت میلگرد، پارامتری است که در هنگام خرید باید به آن‌ توجه ویژه‌ای داشته باشید. شاید در ابتدای کار تصور کنید که میلگردهای با کیفیت پایین، ارزان هستند و باعث صرفه‌جویی در هزینه‌ها می‌شوند؛ اما بعد از مدتی، این نوع میلگردها ضررهای زیادی به سازه وارد خواهند کرد و شما را وادار می‌کنند تا برای تعمیر و نگهداری، هزینه زیادی را پرداخت کنید.

استفاده از کارکنان آموزش‌دیده و کاهش خطاها

حتما در هنگام ساخت پروژه به سراغ کارکنان آموزش دیده بروید که می‌توانند دستورات را به طور دقیق اجرا کنند و باعث صرفه جویی در مصرف میلگرد شوند. کارکنان آموزش‌دیده می‌توانند در هنگام برش میلگرد به شکل اصولی عمل کرده و برش‌های مناسب بزنند. برش‌های غیراصولی و نامناسب تا حد زیادی باعث هدر رفتن میلگردها می‌شوند. از این رو، انتخاب کارگران ساختمانی حرفه‌ای می‌تواند تا حد زیادی در صرفه جویی میلگرد مؤثر باشد.

 

استفاده از کارکنان باتجربه جهت صرفه جویی در مصرف میلگرد

 

استفاده از بتن تقویت شده

بتن تقویت‌شده، جایگزین مناسبی برای نوع معمولی آن است که می‌تواند در جهت صرفه جویی در مصرف میلگرد کمک کند.

بازیافت میلگرد

یکی دیگر از راهکارهای صرفه جویی در مصرف میلگرد، استفاده از میلگردهای قدیمی و یا بازیافتی است که باعث کاهش هزینه‌ها و حفظ منابع معدنی می‌شود. همچنین اگر برش‌ها به‌طور دقیقی مدیریت شود، می‌توان از هدر رفتن میلگردها و پسماندهای آن جلوگیری کرد. مدیریت اصولی پسماندهای میلگرد در زمینه کاهش ضایعات و پسماندهای آن مؤثر است. این مسئله، بازیافت قطعات محصول و دورریزی مناسب را شامل می‌شود.

ما در این مقاله، در مورد مؤثرترین روش‌های صرفه‌جویی در مصرف میلگرد صحبت کردیم و توضیح دادیم که چرا صرفه‌جویی در مصرف این مقاطع ساختمانی، تا این حد اهمیت دارد. بالا رفتن قیمت میلگرد و کاهش هزینه‌های ساختمانی از مهم‌ترین دلایلی است که پیمانکاران را به پیروی از راهکارهای صرفه جویی در مصرف میلگرد ترغیب می‌کند. این کار علاوه بر کاهش هزینه‌های ساخت‌وساز، در بهبود کیفیت سازه و افزایش بهره‌وری نیز بسیار مؤثر است.

دیدگاه یا سوال خود را به اشتراک بگذارید

مطالب مرتبط

blog image
چدن چکش خوار یا مالیبل
شنبه 01 اردیبهشت 1403
blog image
پیش بینی قیمت تیرآهن در 1403
سه‌شنبه 28 فروردین 1403