تفاوت لوله pvc و upvc

تفاوت لوله پلیکا و پلی اتیلن چیست؟

مقالات آهن آلات
سه‌شنبه 30 آبان 1402

امروزه در بخش‌های مختلف ساختمانی و صنعتی از انواع مختلف لوله‌ها استفاده می‌شود که ویژگی‌ها و مشخصات آن‌ها باعث شده تا در دسته‌بندی‌های مختلف قرار بگیرند؛ ازجمله این لوله‌ها می‌توان به لوله پی وی سی و یو پی وی سی اشاره کرد که شاید در بررسی‌های اولیه فکر کنید که شباهت بسیار زیادی به یکدیگر دارند.

ازآنجایی‌که هر دوی این لوله‌ها در دسته لوله‌های پلاستیکی قرار می‌گیرند، طبیعی است که فکر کنید شباهت‌هایی باهم دارند، اما تفاوت pvc با upvc در نحوه ساخت آن‌ها بوده و همین موضوع باعث شده تا هرکدام کاربردها و مصارف گوناگونی داشته باشند؛ به‌طورکلی لوله‌های پی وی سی و یو پی وی سی از نظر ویژگی‌هایی مانند مقدار عمر مفید، نحوه نصب و کاربرد با یکدیگر تفاوت داشته و شبیه به هم نیستند. برای اینکه بهتر بتوانید به تفاوت pvc و upvc پی ببرید، لازم است که ابتدا به‌صورت جداگانه با هریک از آن‌ها آشنا شوید، به همین خاطر در ادامه شما را با هر یک از این لوله‌ها به شکل مفصل آشنا می‌کنیم.

image not found

لوله pvc چیست؟

لوله پی وی سی از ترموپلاستیک ساخته شده و سالانه حدود 40 میلیون شاخه از آن به شکل گسترده‌ای برای مصارف مختلف تولید می‌شود. این لوله‌ها در دو نوع سفت‌ و سخت و انعطاف‌پذیر به بازار ارائه می‌شوند. ازجمله کاربردهای لوله‌های پی وی سی می‌توان به موارد مختلفی مانند فشاردادن دستگاهی به اسم اکسترودر به داخل لوله توخالی، ساخت لوله‌های آبیاری کشاورزی، استفاده در مناطق زلزله‌خیز، استفاده در لوله‌کشی فاضلاب‌ها و‌ استفاده در لوله‌کشی‌های ساختمان‌ها اشاره کرد.

مزایا و معایب لوله های پی وی سی

مزایای لوله pvc عبارت است از قیمت ارزان‌تر، انعطاف‌پذیری بیشتر و نصب سریع و راحت. همچنین  امکان پوسیدگی در مواجهه با برخی مواد شیمیایی و مقاومت کم در برابر حرارت و فشار از معایب لوله PVC به حساب می‌آید.

 

image not found

 

لوله upvc چیست؟

لوله‌های یو پی وی سی از پلی‌وینیل‌کلراید ساخته شده‌اند؛ اما در ساختار آن‌ها هیچ‌گونه مواد نرم‌کننده‌ای وجود نداشته و بسیار سفت‌وسخت بوده و از همین جهت با لوله‌های آهنی قابل‌مقایسه هستند. ازآنجایی‌که امکان خم‌شدن و انعطاف‌پذیری کمی دارند، به همین خاطر کار با آن‌ها کمی پیچیده بوده و برای اینکه در مصارف گوناگونی قابل‌استفاده باشند، با کمک ابزارهای برقی بریده می‌شوند.

لوله‌های upvc به‌خاطر مقاومت و استحکام بسیار بالایی که دارند در مصارف مختلفی کاربرد داشته و از آن‌ها برای تولید پروفیل‌های پلاستیکی، ساخت قاب‌های پنجره، استفاده در کاربردهای مختلف صنعتی و فنی، نصب در سیستم‌های آبرسانی، کاتالیز ترکیب آلی مضر، جلوگیری از خوردگی داخلی لوله‌ها، استفاده در داخل و خارج ساختمان، عایق حرارتی در زیرشیروانی خانه و... استفاده می‌کنند.

مزایا و معایب لوله های یو پی وی سی

مزایای این دسته از لوله‌ها عبارت‌ است از مقاومت بالا در برابر مواد شیمیایی و همچنین مقاومت بالا در برابر حرارت و فشار. معایب لوله‌های upvc شامل قیمت گران‌تر و انعطاف‌پذیری پایین‌تر می‌شود.

تفاوت لوله PVC و UPVC

لوله‌های پی وی سی و یو پی وی سی هر دو از مواد پلاستیکی ساخته شده‌اند و برای نصب و انتقال کابل‌ها و در سیستم‌های برق گزینه‌های بسیار مناسبی محسوب می‌شوند؛ شما می‌توانید برای اطلاع از قیمت لوله پلی‌اتیلن به سایت‌های معتبر و مطمئن سر زده و از آخرین قیمت آن به‌صورت لحظه‌ای باخبر شوید. در ادامه به تفاوت لوله pvc و upvc از جهات مختلف می‌پردازیم.

تفاوت لوله pvc با upvc از نظر مقاومت و دوام

اگر بخواهیم لوله‌های upvc و pvc را از نظر مقاومت و دوام با یکدیگر مقایسه کنیم، باید بگوییم که لوله upvc به‌خاطر ساختار سفت و مقاومی که دارد در برابر حرارت و حرکت‌های مکانیکی مانند زلزله عملکرد بهتری داشته و استحکام بیشتری از خود نشان می‌دهد. لوله یو پی وی سی علاوه بر مقاومت فیزیکی، مقاومت خوبی نیز در برابر مواد شیمیایی مانند اسیدها، قلیایی‌ها و مواد خورنده دارد، اما لوله پی وی سی در این شرایط امکان پوسیدگی داشته و تنها باید در موارد خاصی از آن استفاده شود.

 

image not found
لوله PVC و UPVC

 

تفاوت لوله پی وی سی و یو پی وی سی از نظر مواد اولیه به کار رفته در ساخت

از اصلی‌ترین تفاوت این دو نوع لوله با یکدیگر می‌توان به مواد اولیه به‌کاررفته در ساخت آن‌ها اشاره کرد؛ در ساخت لوله pvc از مواد پلاستیکی نرم و انعطاف‌پذیر استفاده شده و برعکس در ساخت لوله upvc از مواد پلاستیکی سخت و غیرمنعطف استفاده می‌کنند.

تفاوت لوله pvc با upvc از نظرکاربرد و اجرا

لوله‌های پی وی سی بیشتر در مواردی کاربرد دارند که به انعطاف‌پذیری و سرعت نصب بالا نیاز است؛ این دسته از لوله‌ها برای سیستم‌های برق کوچک و متوسط و همچنین برای محیط‌های خشک و خنک انتخابی ایده‌آل هستند. لوله‌های یو پی وی سی به‌خاطر مقاومت بالایی که در برابر حرارت و شرایط مکانیکی دارند، برای استفاده در سیستم‌های برق بزرگ‌تر، ساختمان‌های صنعتی، محیط‌هایی با فشارهای بالا و به‌طورکلی مکان‌هایی که به استحکام بیشتری نیاز دارند، مناسب هستند.

تفاوت قیمت لوله pvc و upvc 

اگر بخواهیم این دو گزینه را از لحاظ قیمت و هزینه با یکدیگر مقایسه کنیم، باید بگوییم که pvc نسبت به قیمت لوله پلی اتیلن، نرخ پایین‌تری داشته و انتخاب مقرون‌به‌صرفه‌تری به‌حساب می‌آید. هر دوی این لوله‌ها امکان بازیافت‌شدن و انتقال به پروسه بازیافت مواد پلاستیکی را دارند و ازاین‌جهت برای محیط‌زیست هیچ ضرری نداشته و حتی می‌توان لوله‌های قدیمی را از طریق این چرخه بازیافت کرده و مجدداً به شکل جدیدی استفاده کرد تا منابع طبیعی حفظ شوند.

 

image not found
لوله پلی اتیلن

 

کدام لوله بهتر است؟ لوله پلیکا یا لوله پلی اتیلن؟

پیش‌تر هریک از این لوله‌ها را به شکل مفصل برای شما مورد بررسی قرار دادیم و درباره مزایا و معایب لوله‌های پی وی سی و یو پی وی سی برای شما بیشتر صحبت کردیم تا بتوانید با اطلاعاتی که درباره آن‌ها در اختیار دارید، انتخاب مناسبی را نسبت به شرایط و مورد مصرفی خود داشته باشید.

اما در پاسخ به این سؤال که لوله پلیکا بهتر است یا لوله پلی‌اتیلن، باید بگوییم که لوله پلی‌اتیلن نسبت به لوله پلیکا سازگاری بیشتری با محیط‌زیست داشته و تعداد دفعات آن برای بازیافت بیشتر است؛ به همین خاطر هنگام سوختن و بازیافت‌شدن PE و آلاینده کمتری را از خود آزاد می‌کند؛ به‌این‌ترتیب با اطلاعاتی که درباره تفاوت pvc با upvc در اختیار دارید، می‌توانید نسبت به انتخاب صحیح برای خرید اقدام کنید.

دیدگاه یا سوال خود را به اشتراک بگذارید

مطالب مرتبط

blog image
چدن چکش خوار یا مالیبل
شنبه 01 اردیبهشت 1403
blog image
پیش بینی قیمت تیرآهن در 1403
سه‌شنبه 28 فروردین 1403