بهترین تیرآهن برای ستون

بهترین تیرآهن برای ستون چیست؟

مقالات آهن آلات
سه‌شنبه 21 شهریور 1402

تیرآهن، نوعی پروفیل محسوب می‌شود که کاربرد اصلی آن تحمل کردن تنش‌های ناشی از نیروهای برشی و لنگر خمشی در صنعت ساختمان‌سازی است. برای تولید تیرآهن از روش نورد گرم استفاده می‌شود و در بعضی از مراحل تولید آن، روش‌های دیگری به‌کار گرفته می‌شوند. استحکام، دوام و مقاومت یک سازه ساختمانی به 2 عامل ستون و تیرهایی که در آن به‌کار گرفته شده‌اند، بستگی دارند. بنابراین، اگر در حوزه ساختمان‌سازی فعالیت می‌کنید، لازم است بدانید که بهترین تیرآهن برای ستون چه ویژگی‌ها و استانداردهایی دارد و چگونه می‌توان آن را انتخاب کرد.

ستون‌های یک سازه ساختمانی را با استفاده از تیرآهن می‌سازند و هر کدام از تیرآهن‌های موجود در بازار بسته به استاندارد ساخت، کیفیت، مشخصات و کارخانه برند تولیدکننده متفاوت است. به‌طور کلی، تیرآهن‌های با بال پهن معمولاً به‌عنوان بهترین تیرآهن برای ستون یک سازه ساختمانی محسوب می‌شوند. برای اینکه درک بهتری در مورد نحوه انتخاب بهترین تیرآهن برای ستون داشته باشید، در این مقاله از مجموعه گرفت با ما همراه شوید.

https://gereft.com/category/steel/beam/

ویژگی بهترین تیرآهن در ساختمان‌سازی

از آنجایی که عمده کاربرد تیرآهن در ساختمان‌سازی، مربوط به قرار دادن ستون‌هاست، باید به ویژگی‌های مقاومتی تیرآهن توجه بیشتری داشت. بنابراین، وقتی بحث نقش تیرآهن در مقاوم‌سازی استخوان‌بندی یک سازه ساختمانی در میان است، علاوه بر قیمت تیرآهن باید این ویژگی‌ها را هم در نظر گرفت:

به‌طور کلی، انتخاب بهترین تیرآهن برای ستون در ساختمان‌سازی به عوامل دیگر از جمله بودجه، نیازهای خاص پروژه و محیط اطراف سازه هم بستگی دارد..

 

استفاده از تیرآهن مقاوم در سازه
استفاده از تیرآهن مقاوم در سازه

 

بهترین تیرآهن موجود در بازار

بهترین تیرآهن برای ستون که در حال حاضر می‌توان در بازار پیدا کرد، تیرآهن‌های با بال پهن هستند که برای سازه‌های فولادی ساختمان به‌کار گرفته می‌شوند. این نوع از تیرآهن‌های موجود در بازار هم مقاومت و هم استحکام بالایی دارند. تیرآهن‌های با بال پهن در 2 نوع سبک و سنگین عرضه می‌شوند و انتخاب آن‌ها بسته به سازه و نوع ساختمانی که در نظر دارید، بستگی دارد. از آنجایی که اگر ساختمان بیشتر از یک طبقه باشد، باید ستون‌ها را به همدیگر وصل کرد، طول تیرآهن باید به‌نحوی باشد که از سقف بیرون بزند. در نتیجه طول تیرآهن با بال پهن هم اهمیت ویژه‌ای دارد.

با تمامی این اوصاف، در چنین شرایطی اگر بخواهید از تیرآهن معمولی استفاده کنید، نمی‌توانید یک تیرآهن بلندتر از 12 متر را به‌دست بیاوردید. از طرفی، کارخانه تولیدکننده می‌تواند طبق سفارش شما تیرآهن با طول مورد نظرتان را ارائه دهد. ضمناً در صورت عدم دسترسی به تیرآهن‌های با بال پهن، می‌توانید از تیرآهن‌های دوبل استفاده کنید. این نوع تیرآهن‌ها هم از جمله بهترین تیرآهن برای ستون محسوب می‌شوند که از 2 تیرآهن مجزا تشکیل شده‌اند. تیرآهن دوبل وظیفه بارکشی سازه ساختمانی را برعهده دارد و می‌تواند محدودیت کوتاهی تیرآهن را برای ساختن ستون برطرف کند.

استاندارد‌های مختلف بهترین تیرآهن برای ستون

در حال حاضر و مطابق با استاندارد بازار ایران، 4 نوع تیرآهن در بازار عرضه می‌شوند که به‌ترتیب شامل IPB، IPE، INP و CNP هستند. ویژگی‌ها و استاندارد هرکدام از این تیرآهن‌های ساختمانی عبارت‌اند از:

  • تیرآهن IPE (معمولی): این تیرآهن برای ساختمان‌سازی، خرپا و ساخت ستون به‌کار می‌رود و در سایزهای 12، 14، 16، 18، 20، 22، 24، 27 و 30 سانتی‌متری و طول 12 متری تولید می‌شود. این نوع تیرآهن، استانداردترین محصول در بازار محسوب می‌شود.
  • تیرآهن INP (بال باریک شیب‌دار): این تیرآهن وزن کم‌تری نسبت به IPE دارد و تحمل بار آن هم کمتر است. البته قیمت آن نسبت به سایر تیرآهن‌ها ارزان‌تر ارزیابی می‌شود و با عنوان «تیرآهن اروپایی» هم شناخته می‌شود.
  • تیرآهن IPB (هاش): تیرآهن IPB از جمله بهترین تیرآهن برای ستون محسوب می‌شود، چرا که بال‌های پهن‌تری دارد و وزن بیشتری را تحمل می‌کند. علامت اختصاری این تیرآهن شامل 2 حرف لاتین V و L (وزن سبک) است و در سایزهای 10، 12، 14، 16، 18، 20، 22، 24، 26، 28، 30، 32، 34، 36، 40، 50 و 60 سانتی‌متری تولید می‌شود.
  • تیرآهن لانه‌زنبوری: با اینکه این تیرآهن برای ستون کاربرد ندارد، اما برای بخش‌های مختلف ساختمان از جمله سقف، پارکینگ و راه‌پله استفاده می‌شود.

 

تیرآهن معمولی یکی از بهترین بهترین تیرآهن ها برای ستون
تیرآهن معمولی یکی از بهترین بهترین تیرآهن ها برای ستون

 

بهترین تیرآهن بر اساس برند

بعضی از بهترین برندهای تولیدکننده تیرآهن ایران شامل این 7 کارخانه فولاد هستند:

  • ذوب آهن اصفهان (تیرآهن ESCO)
  • مجتمع فولاد ظفر بناب (تیرآهن ZN)
  • مجتمع فولاد صنعت بناب یا شاهین بناب (تیرآهن BS)
  • جهان فولاد غرب (تیرآهن SFJ)
  • فولاد احرامیان یزد (تیرآهن YRM)
  • کارخانه نورد آریان فولاد بوئین‌زهرا (تیرآهن AS JU و AS)
  • کارخانه فولاد البرز ایرانیان – فایکو (تیرآهن FAICO)

نکات لازم قبل از خرید تیرآهن

قبل از اینکه برای خرید بهترین تیرآهن برای ستون اقدام کنید، لازم است در مورد محاسبات، انتخاب جنس صفحات کفی و نوع تیرآهن اطلاعات لازم را کسب کنید. برای این کار کافی است که بهترین تیرآهن برای ستون را از بهترین برند و کارخانه تهیه کنید. به‌همین دلیل، شما می‌توانید از امکانات وب‎سایت مجموعه گرفت کمک بگیرید و علاوه بر بررسی قیمت روز، محصولات موجود در بازار را بررسی کنید. ضمناً، برای اینکه در مورد تیرآهن‌های مناسب پروژه ساختمانی خود مطمئن شوید، در ابتدا باید بدانید که سازه شما چه ویژگی‌هایی دارد. انتخاب انواع تیرآهن برای مقاوم‌سازی ساختمان، به نوع سازه و ویژگی‌هایی که دارد، مربوط می‌شود.

دیدگاه یا سوال خود را به اشتراک بگذارید

مطالب مرتبط

blog image
چدن چکش خوار یا مالیبل
شنبه 01 اردیبهشت 1403
blog image
پیش بینی قیمت تیرآهن در 1403
سه‌شنبه 28 فروردین 1403