بهترین میلگرد برای شناژ کدام است؟

بهترین میلگرد برای شناژ کدام است؟

مقالات آهن آلات
سه‌شنبه 14 شهریور 1402

میلگرد، از جمله معروف‌ترین و کاربردی‌ترین مقاطع فولادی در صنایع مختلف، به‌ویژه صنعت ساختمان‌سازی محسوب می‌شود. میلگرد هم به انواع مختلفی تقسیم می‌شود که میلگرد شناژ یکی از آن‌هاست. انتخاب این میلگرد برای ساختن سازه‌های ساختمانی بسیار مهم است و به عوامل مختلفی بستگی دارد. با استفاده از اطلاعات مربوط به نحوه انتخاب میلگرد شناژ می‌توان سازه‌ها و ساختمان‌های استاندارد و مستحکمی ساخت. اگر شما هم در حوزه ساختمان‌سازی فعالیت می‌کنید و یا مهندس ناظر یک ساختمان هستید، احتمالاً این سؤال برایتان مطرح شده است که بهترین میلگرد برای شناژ دقیقاً کدام است؟

درک اینکه بهترین میلگرد برای شناژ می‌تواند چه گزینه‌ای باشد، در پی‌ریزی سازه تأثیر مستقیم دارد. میلگرد شناژ به‌صورت تخصصی در پی و یا فوندانسیون یک سازه به‌کار گرفته می‌شود. این کار باعث می‌شود که نیروهای واردشده بر یک سازه کنترل شوند و ساختمان، مقاومت بیشتری داشته باشد. برای اینکه درک بهتری در مورد میلگرد، شناژ و نحوه انتخاب بهترین نوع آن داشته باشید، در این مقاله تخصصی از مجموعه گرفت با ما همراه شوید.

میلگرد شناژ
میلگرد شناژ

شناژ یعنی چه؟

در نظر گرفتن میلگردهای تقویت‌کننده برای مستحکم‌سازی و تقویت حداکثری پروژه‌های ساختمانی، یک فاکتور حیاتی محسوب می‌شود. چرا که وجود شناژ در یک سازه ساختمانی می‌تواند آن را در برابر عوامل محیطی مخرب مثل ترک‌خوردگی حفظ کند. با تمامی این اوصاف، بتن استحکام کششی ندارد و به‌راحتی در برابر انواع ترک، آسیب‌پذیر خواهد بود. انتخاب بهترین میلگرد برای شناژ می‌تواند باعث تقویت بتن و حفظ آن در حالت فشرده شود. برای این کار، میلگرد شناژ باید در بتن و با عمق دست‌کم 5 تا 6 اینچی قرار داده شوند. معمولاً میلگردهای شناژ را در قسمت مرکزی و حتی کمی بالاتر از مرکز دال قرار می‌دهند.

به‌همین دلیل، ضخامت دال بتنی هم برای تقویت آن توسط شناژ اهمیت ویژه‌ای دارد. از طرفی، اگر میلگرد شناژ در قسمت‌های نامناسب بتن قرار بگیرد، می‌تواند باعث خرابی سازه‌های ساختمانی شود. شناژ، انواع مختلفی دارد و به‌همین دلیل شکل‌های مختلفی از آن در بازار وجود دارند. برای مثال، میلگردهای قلابی‌شکل و یا رکابی‌شکل در بازار وجود دارند که معمولاً در شناژ به‌کار گرفته می‌شوند. همچنین، یکی از بهترین میلگرد برای شناژ، مش فولادی است که شکلی متفاوت از میلگرد محسوب و برای تقویت فوندانسیون بتنی استفاده می‌شود.

میلگرد شناژ چیست؟

برای انتخاب بهترین میلگرد برای شناژ، در ابتدا باید تعریفی استاندارد از میلگرد شناژ  داشت. شناژ، واژه‌ای فرانسوی به‌معنای زنجیر است و شامل حالت پیوسته این میلگرد می‌شود. میلگرد شناژ، در واقع به تمام اتصال فوندانسیون یک سازه ساختمانی گفته می‌شود. همچنین، میلگرد شناژ در فوندانسیون به‌کار می‌رود و از آن به‌عنوان اساسی‌ترین جزء یک ساختمان استاندارد یاد می‌کنند. اگر قصد خرید میلگرد برای شناژ را دارید با کلیک بر روی قیمت میلگرد از آخرین قیمت این محصول مطلع شوید.

آشنایی با انواع میلگرد شناژ

انواع میلگردهای شناژ در نسخه‌ای مختلف و در شکل، جنس پوشش، جنس میلگرد و ضخامت آن وارد بازار می‌شوند. برای انتخاب بهترین میلگرد برای شناژ، بهتر است که با 4 نوع مختلف آن آشنا شوید که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد:

  • شکل میلگرد: میلگرد، در 2 نوع صاف و یا پیچشی در بازار آهن‌آلات وجود دارد. میلگرد صاف، برای تقویت بتن مورد استفاده قرار نمی‌گیرد و ساختار مناسبی برای چسبیدن و لغزیدن مواد ندارد. در نتیجه، میلگردهای آج‌دار و دارای فرورفتگی به‌عنوان بهترین میلگرد برای شناژ به‌شمار می‌روند
  • جنس پوشش میلگرد: میلگردها در قالب پوشش‌های مختلف و متنوع وارد بازار آهن‌آلات می‌شوند. برای مثال، میلگرد با روکش اپوکسی بهترین گزینه برای مقاومت در برابر خوردگی است
  • جنس میلگرد: برای انتخاب بهترین میلگرد برای شناژ، باید بدانید که میلگرد گالوانیزه و فولادی ضد زنگ در بازار وجود دارند. میلگرد گالوانیزه دوام بالایی دارد و حتی از نوع ضد زنگ هم مقاوم‌تر است. البته هر 2 نوع میلگرد ذکرشده قیمت بالایی دارند و قیمت میلگرد فولادی ضد زنگ از همه گران‌تر است
  • ضخامت (قطر) میلگرد: اندازه هر میلگرد با افزایش قطر آن تعیین و وارد استاندارد بازار می‌شود. برای مثال، میلگرد شماره 4، قطری برابر با یک‌دوم اینچ دارد و قطر میلگرد شماره 2 برابر با یک‌هشتم اینچ است. بیشتر از میلگردهای سایز 3، 4 و 5 برای انتخاب سایز میلگرد شناژ و پایه‌های سازه‌های خانگی استفاده می‌شود. بدیهی است که هرچقدر اندازه سازه بیشتر شود، قطر میلگرد هم باید افزایش پیدا کند

کاربرد میلگرد شناژ چیست؟

مهم‌ترین کاربرد میلگرد شناژ، اتصال پی و فوندانسیون عمودی به همدیگر است و همین باعث شکل‌گیری بخش‌های مهم پی نواری هر سازه ساختمانی می‌شود. هر سازه، برای اینکه نیروی ناشی از وزن ساختمان را به‌صورت یکسان وارد زمین کند، از ویژگی‌های پی منفرد کمک می‌گیرد. این پی‌ها با همدیگر ارتباطی ندارند و در فواصل 5 متری قرار گرفته‌اند. وصل شدن پی‌های منفرد به همدیگر از طریق پی نواری عمودی یا افقی و باعث افزایش مقامت بیشتر پی سازه می‌شود. پی نواری عمودی و یا افقی، با عنوان شناژ شناخته می‌شود که عملاً به‌معنای زنجیر کردن است.

وقتی که مناسب‌ترین میلگرد در شناژ بتنی قرار داده می‌شود، می‌توان خطر جدایی ساختار بتنی و یا ترک خوردن آن در اثر فشار نیروی زمان را تا حد امکان کاهش داد. در نتیجه، به‌کارگیری بهترین میلگرد برای شناژ در هر سازه‌ای می‌تواند ایده‌ای هوشمندانه تلقی شود. ضمناً شناژ قائم هم یکی از کاربردی‌ترین ابزار ساختمانی است که برای یکپارچه‌سازی شناژهای افقی و عمودی استفاده می‌شود. حداکثر فاصله شناژ قائم معمولاً در فاصله 25 سانتی‌متری با میلگردهای افقی با قطر حداقل 6 میلی‌متری قرار می‌گیرد.

از طرفی، بتنی که با استفاده از میلگرد پیچشی، آرماتوربندی شده است، امکان کاهش خطر ترک‌خوردگی و حرکت سازه را به حداقل میزان ممکن می‌رساند. اگر میلگرد را به‌صورت مناسب در شناژ قرار دهید، سازه می‌تواند در برابر نیروهای جانبی واردشده مقاومت کند. در نتیجه، اگر در مرحله ساختن شناژ برای یک سازه هستید، باید بهترین میلگرد برای شناژ را انتخاب کنید. همچنین، تقویت میلگرد در شمع‌های بتنی نگهدارنده عرشه‌ها از جمله ایده‌های کاربردی در صنعت ساختمان‌سازی محسوب می‌شود که نباید از آن غافل شد.

حداقل میلگرد شناژ

سازمان نظام مهندسی ایران، همه سازه‌هایی که در مناطق زلزله‌خیز قرار دارند را به داشتن میلگرد مناسب در شناژ ملزم کرده و حداقل استاندارد برای این مقطع فولادی تعیین شده است. بنابراین، در این مناطق حساس و زلزله‌خیز انتظار می‌رود که از میلگرد عمودی با شماره 4 و حداقل 48 اینچی در ساختار شناژ مرکزی استفاده شود. همچنین، از میلگردهای افقی در بخش بالایی و پایینی پایه و دیوار بنایی (بتنی) استفاده خواهد شد.

از طرفی، دال‌های بتنی که روی درجه و با پایه‌های روبه‌پایین در نظر گرفته شده‌اند، به میلگرد افقی شماره 4 نیاز دارند و حداقل آن برابر با 3 اینچ است. میلگرد پیچشی شماره 3 با انتهای قلاب‌دار برای قرار گرفتن به‌شکل عمودی، حداقل 48 اینچی هستند و در بخش مرکزی شناژ به‌کار گرفته می‌شوند.

با تمامی این اوصاف، حداقل قطر میلگرد شناژ در حالت استاندارد برابر با 12 اینچ است. علی‌رغم استاندارد حداقل و حداکثر طول شناژ، بعضی از سازه‌ها به میلگردهای شماره 3 (10 میلی‌متری) در مرکز شناژ نیاز دارند که سطوح دو طرف آن از 1.5 اینچ کم‌تر نباشد. این استانداردهای حداقلی برای آن است که در حالت کلی میلگرد را نمی‌توان ری لبه نزدیک به سطح بتنی فرار داد. اگر چنین اتفاقی رخ ندهد، فولاد در برابر محیط طبیعی مقاومتی ندارد و دچار خوردگی می‌شود.

بهترین میلگرد برای شناژ چیست؟

به‌طور کلی، بهترین میلگرد برای شناژ باید پیچشی و دارای قابلیت ضد زنگ یا ضد خوردگی باشد. در این رابطه، میلگردهای بازالت و فولاد ضد زنگ هم از جمله بهترین میلگرد برای شناژ محسوب می‌شوند. همچنین، علاوه بر این موارد باید بودجه‌ای که برای ساختن شناژ در نظر گرفته‌اید را هم لحاظ و سپس با یک کارشناس خبره مشورت کنید.

شما می‌توانید از امکانات وب‌سایت گرفت برای اطلاع در مورد قیمت روز انواع محصولات بازار آهن مطلع شوید. همچنین، کارشناسان مجموعه ما می‌توانند به شما در تصمیم‌گیری برای خرید انواع میلگرد برای سازه‌های ساختمانی کمک کنند.

دیدگاه یا سوال خود را به اشتراک بگذارید

مطالب مرتبط

blog image
چدن چکش خوار یا مالیبل
شنبه 01 اردیبهشت 1403
blog image
پیش بینی قیمت تیرآهن در 1403
سه‌شنبه 28 فروردین 1403