پروفیل فرانسوی و مزایای کاربرد آن در ساختمان

پروفیل فرانسوی و مزایای کاربرد آن در ساختمان

مقالات آهن آلات
یکشنبه 15 امرداد 1402

تکنولوژی ساخت محصولات فولادی به‌کاررفته در ساخت ساختمان‌ها همواره به سمت و سویی پیشروی کرده است که ایمنی ساکنان را بهبود ببخشد. چهارچوب درب و پنجره نیز یکی از مواردی است که توسط مهندسان سازه انتخاب می‌شود و در امنیت خانه و محل کار تأثیر قابل‌توجهی دارد. چهارچوب‌های قدیمی بسیار ضعیف بودند و خیلی زود دچار پوسیدگی و فرسودگی می‌شدند. آن‌ها امنیت خانه را به‌خوبی تأمین نمی‌کردند و برای حفاظت از خانه و اموال محل کار در برابر سارقین مناسب نبودند. به‌این‌ترتیب، چهارچوب‌های جدیدی با پروفیل‌های فرانسوی تولید شدند که از تکنولوژی نوین و استانداردهای سخت‌گیرانه‌تری در تولید آن‌ها به کار رفته است. در ادامه می‌توانید با ویژگی‌ها و کاربردهای پروفیل فرانسوی آشنا شوید.

پروفیل فرانسوی چیست؟

پروفیل فرانسوی نوعی پروفیل فولادی است که با استفاده از ورق سیاه تولید می‌شود. ورق سیاه یا ورق گرم با قرار گرفتن تحت‌فشار و دمای بالا تولید می‌شود و به‌سختی و مقاومت موردنظر می‌رسد. به همین دلیل، قابلیت ارائه استحکام موردنیاز برای ساخت چهارچوب درب و پنجره را دارد. پروفیل‌های فرانسوی ساختار مهندسی‌شده و پیچیده‌تری نسبت به پروفیل‌های معمولی دارند و به‌طور ویژه‌ای برای ایمن‌سازی ساختمان‌ها ساخته شده‌اند. ازاین‌رو، کاربرد بالایی در نصب درب‌های ضد سرقت دارند.

مشخصات چهارچوب فرانسوی

پروفیل‌های فرانسوی با استفاده از ورق سیاه با گرید st37 تولید می‌شود. ازاین‌رو، کیفیت و مقاومت بسیار بالایی دارد. اغلب پروفیل‌های فولادی با ضخامت 2 میلی‌متر تولید و عرضه می‌شوند؛ اما می‌توان پروفیل‌هایی با ضخامت 2.5 میل نیز در بازار پیدا کرد. یکی از مشخصات بسیار مهم محصولات فولادی، وزن است که قیمت آن‌ها را تعیین می‌کند. با توجه به اینکه اغلب برندها و کارخانه‌های فولادی پروفیل فرانسوی را در طول 6.6 متر تولید می‌کنند، وزن و قیمت پروفیل عمدتاً تحت تأثیر ضخامت آن است. طبق استانداردهای تولید، پروفیل‌های فرانسوی با ضخامت 2 حدود 23.7 کیلوگرم وزن دارد و قیمت آن نسبت به چهارچوب‌های فرانسوی 2.5 میل ارزان‌تر است.

 

عکس پروفیل فرانسوی
تصویری از پروفیل فرانسوی

 

کاربردهای پروفیل چهارچوب فرانسوی

همان‌طور که از نام پروفیل معلوم است، اصلی‌ترین کاربرد آن را می‌توان ساخت چهارچوب درب و پنجره معرفی کرد. استفاده از پروفیل‌های فرانسوی در ساخت فریم‌های آلومینیومی و PVC بسیار رایج است. البته همچنان به دلیل استحکام، مقاومت و دوام بالای این نوع پروفیل باز، کاربردهای دیگری مانند ساخت نرده‌کشی راه‌پله، خیابان‌ها و اطراف دیوار ساختمان را نیز می‌توان در نظر گرفت.

مزایا و معایب استفاده از پروفیل فرانسوی

مهم‌ترین مزیت استفاده از پروفیل فرانسوی در ساخت چهارچوب درب و پنجره و تولید نرده‌ها می‌توان به مقاومت و دوام بالای آن اشاره کرد. آن‌ها به دلیل مقاومت بالا در برابر ضربه، به‌خوبی می‌توانند از افراد، خانه و محل کار شما محافظت کنند. خوشبختانه پروفیل‌های فولادی قابلیت رنگ‌پذیری دارند و می‌توان آن‌ها را با محیط و ساختمان هماهنگ کرد. بنابراین، جلوه ظاهری خوبی به ساختمان می‌بخشند.

یکی از مشکلات اصلی چهارچوب درب و پنجره معمولی، مقاومت پایین آن‌ها در برابر شرایط آب و هوایی، زنگ‌زدگی، خوردگی و حشرات موذی است. پروفیل فرانسوی با بهره‌گیری از تکنولوژی نوین و استانداردهای بین‌المللی، مقاومت بسیار بالایی در برابر زنگ‌زدگی، پوسیدگی و خوردگی ناشی از آلاینده‌های شیمیایی هوا پیدا کرده‌اند.

باوجود مزایای متعددی پروفیل‌ها، همچنان  معایبی نیز در آن‌ها به چشم می‌خورد. متأسفانه دوام چهارچوب‌های فولادی به اندازه طول عمر ساختمان نیست و در طولانی‌مدت دچار زنگ‌زدگی می‌شوند. بنابراین، لازم است آن‌ها را تعویض کرد. از دیگر معایب چهارچوب‌های فولادی می‌توان به وزن بالای آن‌ها اشاره کرد که بارهای جانبی بر دیوارها و ساختمان تحمیل می‌کند.

پروفیل فرانسوی چگونه تولید می‌شود؟

همان‌طور که اشاره شد، برای ساخت پروفیل‌های فرانسوی از ورق سیاه استفاده می‌شود که به روش نورد گرم تولید شده است. ورق سیاه بعد از برش خوردن با دستگاه‌های برش مخصوص، برای فرم دهی آماده می‌شود. طی مرحله فرمینگ، ورق‌ها در دستگاه قرار گرفته و تغییر شکل پیدا می‌کنند. به‌این‌ترتیب، به‌نوعی پروفیل باز مناسب برای ساخت چهارچوب درب و پنجره تبدیل می‌شوند.

 

چهارچوب فرانسوی از ورق سیاه تولید میشود.
چهارچوب فرانسوی از ورق سیاه تولید میشود.

 

تفاوت پروفیل فرانسوی با پروفیل مکزیکی

پروفیل مکزیکی نیز یکی دیگر از انواع پروفیل چهارچوب است که معمولاً با مدل‌های فرانسوی مقایسه می‌شود. این نوع پروفیل حدود 15 درصد سنگین‌تر از پروفیل‌های فرانسوی هستند؛ زیرا در مرحله فرم دهی، با خم بیشتری نسبت به انواع فرانسوی ساخته می‌شوند. به‌این‌ترتیب، وزن یک پروفیل مکزیکی با ضخامت 2 میلی‌متر بین 0.3 تا 1.3 کیلوگرم بیشتر از انواع فرانسوی بوده و با وزن 24-25 کیلوگرم تولید و عرضه می‌شود. با توجه به اهمیت وزن در قیمت محصولات فولادی، پروفیل‌های فرانسوی گزینه‌های ارزان‌تری هستند.

در خرید پروفیل فرانسوی به چه نکاتی باید توجه کرد؟

یکی از مهم‌ترین مواردی که در هنگام خرید پروفیل چهارچوب فولادی باید به آن توجه داشته باشید، برند یا کارخانه تولیدکننده است. یک برند معتبر و معروف به شما این اطمینان را می‌دهد که محصولی با کیفیت و بادوام را خریداری کرده‌اید. هزینه تعمیرات و نگهداری این دسته محصولات بسیار پایین‌تر است. بنابراین، آن را می‌توان یک انتخاب هوشمندانه و اقتصادی دانست. از دیگر نکات مهم خرید پروفیل می‌توان به نحوه جوشکاری، قطر، ضخامت و ظرافت جوشکاری این محصول اشاره کرد که در قیمت پروفیل نیز تأثیر چشمگیری دارند.

دیدگاه یا سوال خود را به اشتراک بگذارید

مطالب مرتبط

blog image
چدن چکش خوار یا مالیبل
شنبه 01 اردیبهشت 1403
blog image
پیش بینی قیمت تیرآهن در 1403
سه‌شنبه 28 فروردین 1403