اصلاح قیمت تیرآهن و مقاطع فولادی در هشتم مرداد ماه

اصلاح قیمت تیرآهن و مقاطع فولادی در هشتم مرداد ماه

اخبار
یکشنبه 08 امرداد 1402

در روزهای آخر اولین هفته مردادماه، نوسان‌های افزایشی بازار بیشتر شد و این مسئله به خاطر افزایش نسبی قیمت آهن و حمایت بازارسازها از زنجیره تأمین کارخانه‌های فولادی اتفاق افتاد. این افزایش قیمت موقتی بود و با شروع هفته دوم مرداد، به پایان رسید. نرخ بعضی از مقاطع در سطح بعد از افزایش باقی ماند، اما اکثر محصولاتی افزایشی، در روزهای شنبه و یکشنبه (۷ و ۸ مرداد) کاهش قیمت را تجربه کردند و روند اصلاحی داشتند.

فاکتورهای خارجی تأثیرگذار بر بازار آهن مانند نرخ ارز یا میزان عرضه و تقاضا در سطح بین‌الملل تغییر چندانی در روزهای اخیر نداشته. به همین دلیل آهن‌آلات داخلی هم ثبات قیمت نسبی دارند و هیجانی در بازار مشاهده نمی‌شود. در ادامه بررسی می‌کنیم هرکدام از مقاطع فولادی در این دو روز، چه روندهایی را پشت سر گذاشتند.

بررسی نوسان‌ها و اصلاح قیمت‌های مقاطع فولادی مختلف در بازار آهن

تیرآهن یکی از افزایشی‌ترین محصولات در آخر هفته گذشته بود، اما در این هفته تعداد نمودارهای نزولی این محصولات به حداقل رسیده است. محصولات ذوب آهن اصفهان بین یک تا ۵ درصد کاهش قیمت را تجربه کرده‌اند، اما روند نزولی برای تیرآهن‌های یزد، فایکو، بناب و ماهان بیشتر از این مقدار بود. نرخ این محصولات بین ۲.۵ تا ۵.۵ درصد کاهش داشت. کاهشی‌ترین تیرآهن امروز، محصول تیرآهن فایکو سایز ۱۴  بود که از ۳ میلیون و ۳۹۴ هزار تومان به ۳ میلیون و ۲۱۱ هزار تومان رسید. فراموش نکنید که این روندهای شدید نزولی، اصلاحی بود که در پی افزایش قیمت ۴ مرداد اتفاق افتاد و نرخ‌ها را به سطح قبلی بازگرداند.

شدت نوسان‌های بازار میلگرد بسیار کم‌تر از تیرآهن بود. در این بازار هیچ محصولی بیشتر از ۱.۵ درصد کاهش یا افزایش قیمت پیدا نکرد و اکثر محصولات هم نرخ ثابتی را ثبت کردند. البته شدت افزایش قیمت میلگردها در ۴ مرداد، نسبت به تیرآهن‌ها بسیار کم‌تر بود؛ اکثر این مقاطع بین ۱۰۰ تا ۳۰۰ تومان گران‌تر شدند و در ۷ و ۸ مرداد هم به همان مقدار اصلاح قیمت را تجربه کردند. کاهشی‌ترین میلگردهای بازار امروز، محصولات میلگرد اهواز بودند که ۰.۹ درصد (حدود ۲۰۰ تومان) ارزان‌تر شدند.

 

نوسانات قیمت میلگرد اهواز 8 مرداد 1402
نوسانات قیمت میلگرد اهواز 8 مرداد 1402

پروفیل‌های بازار در هفتم مرداد، اندکی نوسان داشتند. محصولات برند تهران حدود ۷۰۰ تومان در ۷ مرداد ارزان‌تر شدند. نوسان‌های پروفیل به صورت پله‌ای است؛ نرخ این محصولات در ۸ مرداد به ثبات رسید و احتمالا این نرخ ثابت تا چند روز آینده هم ادامه خواهد داشت. سایر پروفیل‌های ساختمانی از برندهای کیان لوله جویبار و اصفهان در این مدت، کاهش یا افزایش قیمتی تجربه نکردند.

هفتم مرداد در بازار لوله‌ها نوسان‌هایی قابل توجه ایجاد کرد. لوله‌های داربستی تهران در ۷ مرداد، ۹۰۰ تومان ارزان‌تر شدند. لوله‌های گالوانیزه نیز بین ۵۰۰ تا هزار تومان کاهش قیمت را تجربه کردند. البته نرخ این مقاطع در هشت مرداد به ثبات رسید و دیگر تغییری نداشت. قیمت بعضی از لوله‌های بازار مانند لوله گوشتدار و مانیسمان در هفتم مرداد ثابت بود و نسبت به روزهای قبل تغییری نکرد.

نرخ ورق‌های سیاه در روزهای اخیر از نوسان‌های شدیدی که در روزهای اول ماه تجربه می‌کرد، فاصله گرفته است. اما هنوز قیمت بعضی محصولات کاهش یا افزایش‌های بیشتر از ۵ درصد را تجربه می‌کند. در ۸ مرداد اکثر ورق‌های آهنی با قیمت مشابه روز قبل خرید و فروش شدند. اما کاهشی‌ترین محصول این بازار  ورق سیاه 15 کاویان 6000*1250  بود که ۶.۴ درصد ارزان‌تر شد و از نزدیکی ۳۰ هزار و ۳۰۰ به حدود ۲۸ هزار و ۳۰۰ تومان رسید. ورق‌ سیاه‌های ۲۵ تا ۳۰ همین برند هم با ۳.۷ درصد افزایش، ۹۰۰ تومان گران‌تر شدند. سایر ورق‌های بازار در این دو روز تغییر قیمتی را ثبت نکردند. آخرین نوسانات آن‌ها به اواسط هفته قبل (۳ و ۴ مرداد) برمی‌گردد.

در بازار نبشی اکثر مقاطع روند قیمتی ثابتی داشتند و مقاطع نوسانی هم بیشتر از ۱ درصد کاهش یا افزایش قیمت پیدا نکردند. تنها نبشی‌های کاهشی بازار امروز، نبشی فولاد سپهر ایرانیان بود که با افت ۰.۸ درصدی، ۲۰۰ تومان ارزان‌تر شد. تعداد مقاطع افزایشی بیشتر بود؛ برندهای آریان فولاد، شکفته، ظهوریان، منظومه، ابهر و زنجان ترکیبی از روندهای ثابت و نزولی داشتند. میزان افزایش قیمت این محصولات بین ۰.۵ تا ۰.۸ درصد بود.

 

نوسانات قیمت نبشی 5 60*60 فولاد سپهر ایرانیان 6 متری - 8 مرداد 1402

 

ثبات بازار ناودانی در روزهای اخیر برهم نخورده است و تعداد محدودی از محصولات بین ۰.۷ تا ۰.۸ افزایش قیمت داشتند. نرخ هیچکدام از ناودانی‌های بازار در هفتم و هشتم مرداد، کاهشی نبود. محصولات ناب تبریز، صنایع فولاد کوهپایه، فایکو، فراد و ناودانی‌های وارداتی هم بدون افزایش یا کاهش قیمت نسبت به روزهای قبل در بازار خرید و فروش شدند.

دیدگاه یا سوال خود را به اشتراک بگذارید