پروفیل کلافی و کاربردهای مهم آن در صنایع مختلف

پروفیل کلافی و کاربردهای مهم آن در صنایع مختلف

مقالات آهن آلات
یکشنبه 18 تیر 1402

پروفیل کلافی که به آن پروفیل «تک لبه» هم گفته می‌شود، نوعی خاص و محبوب از پروفیل‌های فولادی است که در ساختمان‌سازی و به ویژه در ساخت چهارچوب درب و پنجره، تیرآهن و ... کاربرد دارد. شناخت پروفیل کلافی و کاربردها و انواع آن، می‌تواند در انتخاب نهایی شما برای خرید یک پروفیل کارآمد، زیبا، کم هزینه و باکیفیت تاثیرگذار باشد.

در این مقاله از وب سایت گرفت قصد داریم ضمن معرفی پروفیل کلافی یا تک لبه، به بررسی مهم‌ترین کاربردها، مشخصات، انواع و قیمت آن بپردازیم. اگر از علاقمندان به حوزه ساخت و ساز هستید، حتما تا پایان مقاله با ما همراه باشید.

پروفیل کلافی چیست؟

در یک تعریف کلی می‌توان پروفیل کلافی را این‌گونه معرفی کرد: یک پروفیل بسته با سطح مقطع چهارگوش به شکل مربع که به شکل حرف انگلیسی L بوده و تنها دارای یک لبه است. از این پروفیل فولادی در ساخت انواع چهارچوب‌های درب و پنجره، تیرآهن، کرکره مغازه، نرده پنجره و ... استفاده می‌شود.

طراحی منحصر به فرد پروفیل کلافی که به شکل مستطیل توخالی و داری یک لبه اضافه در طرفین است، سبب کاربرد فراوان آن چهارچوب‌های درب و پنجره شده است. اغراق نیست اگر بگوییم در میان انواع پروفیل فولادی، آلومینیومی، گالوانیزه، PVC و ... پروفیل کلافی پرکاربردترین محصول به شمار می‌رود.

این پروفیل از فولاد ST37 و به روش نورد گرم ورق سیاه تولید می‌شود. برای ساخت پروفیل کلافی شمش یا بلوم فولاد وارد کوره شده و پس از حرارت دیدن، توسط غلتک‌ها فرم‌دهی شده و به شکل ایده آل و مورد نظر درمی‌آید.

 

در این تصویر چند نوع پروفیل کلافی را مشاهده می‌کنید.
در این تصویر چند نوع پروفیل کلافی را مشاهده می‌کنید.

 

مشخصات پروفیل کلافی

در ادامه و برای شناخت بیشتر این پروفیل، به سراغ مهم‌ترین مشخصات پروفیل کلافی می‌رویم. به طور کلی این مقطع فولادی در طول ثابت 6 متری تولید شده و ضخامت آن هم بین 0.9 تا 2.5 میلی‌متر متغیر است. با این حال، پروفیل کلافی با ضخامت 2 میلی‌متر به بالا از محبوبیت بیشتری برخوردار است.

از نظر مشخصات ظاهری هم مهم‌ترین مشخصه این محصول را تک لبه بودن آن (یک لبه اضافه در طرفین) دانست. بد نیست بدانید که همین تک لبه بودن باعث افزایش قابل توجه کاربردهای پروفیل کلافی در ساختمان‌سازی و به ویژه در ساخت درب و پنجره شده است. پروفیل 509 با ضخامت 2 میلی‌متر را می‌توان محبوب‌ترین پروفیل کلافی موجود در بازارهای ایران به شمار آورد.

این پروفیل یکی از ویژگی‌های مهم پروفیل‌های درب و پنجره یعنی توخالی بودن را هم دارد و از آن‌ هم می‌توان به عنوان یکی از ویژگی‌های ظاهری برجسته پروفیل کلافی یاد کرد. همچنین تمام پروفیل های کلافی با امکان جوشکاری و سوراخکاری عرضه می‌شوند. همین موضوع امکان بهره‌مندی از آن‌ها را در ساخت و سازهای ساختمانی فراهم می‌کند. هر کدام از پروفیل‌ها برای ساخت و ساز مراحل مختلف را پشت سر می‌گذارند. این مراحل در بعضی از قسمت‌ها با هم اشتراکاتی نیز دارند.

نحوه تولید پروفیل کلافی

همان‌طور که در قسمت قبل اشاره شد، پروفیل کلافی از ورق سیاه فولادی و به روش نورد گرم تولید می‌شود. برای ساخت این پروفیل ابتدا شمش فولادی وارد کوره شده و سپس از زیر غلتک‌ها عبور داده می‌شود تا به شکل اولیه خود برسد. در این مرحله، باید ابعاد و اندازه پروفیل تعیین شود که به این منظور، از برش‌های مخصوص استفاده می‌شود. بعد از سرد شدن پروفیل‌های برش داده شده، نوبت به مرحله بازپخت می‌رسد و توسط غلتک‌ها و نورد سرد، به شکل نهایی و دل‌خواه درمی‌آیند.

نوردهای گرم و سرد و تاثیر آن‌ها بر پروفیل کلافی

فرایند نورد سرد به منظور اصلاح ضخامت و اندازه پروفیل‌های اولیه اجرا می‌شود و از اهمیت بسیاری برخوردار است. همچنین باید دقت شود که نورد گرم هم باید در نهایت دقت اجرا شود تا پروفیل کلافی سطح یکنواختی داشته باشد و بتواند به ضخامت دلخواه برش داده شود.

در فرآیند نورد گرم، فلز مورد نظر در میان دو غلتک و بر خلاف جهت هم، با توجه به شکل‌دهی پروفیل چرخانده می‌شود.فاصله بین غلتک‌ها مقداری کوچک‌تر از ضخامت فلز است که این امر باعث افزایش طول پروفیل کلافی می‌شود. سرعت بسیار بالای غلتک‌ها و اصطکاک بین غلتک و فلز پروفیل باعث فرم گرفتن آن می‌شود که باعث کم شدن ضخامت پروفیل می‌شود. با وجود این همچنان قابلیت تغییر ضخامت پروفیل در نورد گرم وجود دارد و این امر با توجه به میزان اصطکاک بین غلتک‌ها و فلز مورد نظر به راحتی انجام می‌گیرد.

کاربردهای مختلف پروفیل کلافی

همان‌طور که اشاره شد، از پروفیل کلافی درانواع بخش‌های ساختمان‌سازی از جمله تیرآهن، ناودانی، چهارچوب درب و پنجره، نرده و کرکره و ... استفاده می‌شود. با این حال، برخی دیگر از کاربردهای تخصصی‌تر این مقطع فولادی عبارتند از:

  1. ساخت قفسه فلزی
  2. ساخت جالباسی
  3. ساخت سوله و انبار
  4. ساخت اسکلت فلزی
  5. ساخت چهارچوب فلزی
  6. ساخت شاسی خودروهای بزرگ
  7. ساخت محافظ برای مکان‌های عمومی

و ...

 

پروفیل کلافی در صنایع مختلفی کاربرد دارد
پروفیل کلافی در صنایع مختلفی کاربرد دارد

 

عوامل موثر بر قیمت‌گذاری پروفیل کلافی

به طور کلی می‌توان گفت که ضخامت و طول پروفیل کلافی، مهم‌ترین عواملی هستند که می‌توانند در تعیین قیمت این مقطع فولادی تاثیرگذار باشند. با این حال، قیمت مواد اولیه یعنی همان ورق سیاه هم کاملا تاثیر مستقیمی روی نرخ روز پروفیل کلافی خواهد داشت. همچنین  کارخانه سازنده، فناوری به کار رفته در تولید، طرح و ظاهر پروفیل، قیمت جهانی فولاد، میزان تقاضا، نرخ ارز، وضعیت بازار ساخت و ساز و ... هم از دیگر عوامل تاثیرگذار بر قیمت روز پروفیل کلافی به شمار می‌روند.

مزایا و معایب پروفیل کلافی

نوبتی هم اگر باشد، نوبت به پرداختن به مزایا و معایب پروفیل کلافی به عنوان یکی از محبوب‌ترین پروفیل‌های موجود در بازارهای ایران است. مهم‌ترین مزایای این محصول عبارتند از:

معایب پروفیل فولادی هم به شرح زیر هستند:

  1. عدم دقت در ماشین‌کاری
  2. عملیات حرارتی در پروسه تولید
  3. کاهش سرعت در پروسه تولید
  4. عدم ثبات در قیمت‌گذاری

قیمت پروفیل کلافی

از آنجایی که عوامل مختلفی در قیمت پروفیل کلافی تاتثیرگذار هستند، قیمت این مقطع فولادی به صورت روزانه در حال تغییر است. بنابراین نمی‌توان به صورت قطعی درباره نرخ پروفیل کلافی صحبت کرد. با این وجود، شما عزیزان می‌توانید با مراجعه به صفحه «قیمت پروفیل» از وب سایت گرفت، آخرین قیمت پروفیل کلافی و انواع مختلف پروفیل را به صورت آنلاین و لحظه‌ای مشاهده نمایید. 

دیدگاه یا سوال خود را به اشتراک بگذارید

مطالب مرتبط

blog image
چدن چکش خوار یا مالیبل
شنبه 01 اردیبهشت 1403
blog image
پیش بینی قیمت تیرآهن در 1403
سه‌شنبه 28 فروردین 1403