افزایش ۳۰ درصدی قیمت کرایه بار برای آهن آلات در سال 1402

افزایش ۳۰ درصدی قیمت کرایه بار برای آهن آلات در سال 1402

اخبار
دوشنبه 01 خرداد 1402

همیشه با گذشت یک الی دو ماه از شروع سال نو، قیمت حمل و نقل افزایش پیدا می‌کند و این مسئله روی قیمت مقاطع فولادی هم تأثیر می‌گذارد. البته تأثیر هزینه حمل و نقل به اندازه‌ای نیست که بازار آهن را دچار نوسان‌های جدی کند. سال قبل، هزینه جابجایی مرسوله‌ها، ۳۵ درصد افزایش پیدا کرد و این افزایش قیمت از تاریخ ۱۰ اردیبهشت در بازار آهن اعمال شد. در آن زمان بازار فولاد در ثبات نسبی قرار داشت و این افزایش ۳۵ درصدی، باعث نوسان قیمت تعدادی از مقاطع فولادی شد. در سال ۱۴۰۲، قرار است کرایه بار ۳۰ درصد افزایش پیدا کند و این افزایش، از تاریخ اول خردادماه اعمال خواهد شد. در این خبر بررسی می‌کنیم که روند بازار امروز چگونه بوده و آیا مابه التفاوت هزینه باربری، تفاوتی نسبت به دیروز ایجاد کرده است یا نه.

روند قیمت نبشی و ناودانی در اول خرداد ماه ۱۴۰۱

بازار نبشی امروز روند قیمت صعودی داشت و شاید بخشی از این مسئله، به افزایش کرایه بار برمی‌گشت. شیب صعودی نبشی ملایم بود و اکثر مقاطع، رشد نیم تا ۲ درصدی را تجربه کردند. البته نرخ بعضی از این پروفیل‌های فولادی هم تغییری نکرد و مشابه دیروز باقی ماند. بازار نبشی در روزهای آخر اردیبهشت، به ثبات رسیده بود و نرخ اکثر محصولات، ثابت باقی ماند. این اولین نوسانی است که بعد از چند روز در این بازار مشاهده می‌شود.

 

قیمت نبشی شکفته 6 متری بنگاه تهران
قیمت نبشی شکفته 6 متری بنگاه تهران

 

قیمت ناودانی در اکثر برندها و سایزها، ثابت باقی ماند، اما تعدادی از برندها هم افزایش قیمت کم‌تر از ۲ درصد را تجربه کردند. بعضی از این پروفیل‌ها بعد از نوسانی که در اواسط هفته آخر اردیبهشت داشتند،‌ به ثبات رسیدند و هنوز هم به همین روند ادامه می‌دهند. به عنوان مثال ناودانی 8 شکفته که نرخ آن از ۲۳ تا ۲۵ اردیبهشت، حدود ۲۰۰ تومان افزایش داشت، تا انتهای اردیبهشت ثابت باقی ماند و امروز در اول خرداد، رشد ۲۰۰ تومانی دیگری را تجربه کرد و نرخ آن به ۲۶ هزار و ۲۰۰ تومان رسید. اما ناودانی فایکو سایز 18، در ثابت قیمتی عمیق فرو رفته و از ۱۰ اردیبهشت تا امروز با قیمت ثابت ۳۰ هزار و ۷۰۰ تومان معامله می‌شود.

روند قیمت تیرآهن و میلگرد در اول خرداد ماه ۱۴۰۱

میلگرد و تیرآهن دو مورد از پرنوسان‌ترین مقاطع فولادی در اردیبهشت ماه بودند که در اکثر روزها، روند نزولی را تجربه می‌کردند. در بازار میلگرد اولین روز خرداد ماه، فراز و نشیب‌های بسیاری وجود داشت؛ گروهی از محصولات رشد قیمت داشتند، گروهی ثابت ماندند و گروهی هم روند نزولی را تجربه کردند. البته همه نوسان‌ها محدود بود و هیچکدام از محصولات بیشتر از دو درصد افزایش یا کاهش قیمت نداشتند. امروز میلگرد نیشابور، رکورد پرنوسان‌ترین محصول این بازار را به نام خود ثبت کرد. سایز ۱۴ این محصول ۳.۷ درصد افزایش قیمت داشت و از ۲۴ هزار و ۵۰۰ تومان به ۲۵ هزار و ۴۰۰ تومان رسید. این در حالی است که نرخ این محصول، دیروز حدود ۷۰۰ تومان کاهش پیدا کرده بود!

 

تغییرات قیمت میلگرد 14 نیشابور از 27 اردیبهشت تا 1 خرداد 1402
تغییرات قیمت میلگرد 14 نیشابور از 27 اردیبهشت تا 1 خرداد 1402

 

بازار تیرآهن امروز هم مانند میلگرد، روندهای متفاوتی را تجربه کرد. اما به طور کلی می‌توان گفت که بازار تیرآهن با ثبات کافی پیش رفت و بخاطر افزایش ۳۰ درصدی هزینه حمل بار، دچار نوسان جدی نشد. پرنوسان‌ترین تیرآهن امروز، سایز ۱۴ کارخانه ذوب آهن اصفهان بود که با افزایش قیمت ۴ درصدی از ۲۹ هزار و ۵۰۰ تومان به ۳۰ هزار و ۷۰۰ تومان رسید. اما سایر مقاطع فولادی کاهش یا افزایش‌های ملایم‌تری را تجربه کردند و نوسان بیشتر از ۲ درصد نداشتند.

در گرفت می‌توانید قیمت روز تمام مقاطع و پروفیل‌هایی که درباره آن‌ها صحبت کردیم را بررسی کنید و نمودار فراز و نشیب‌های آن‌ها در بازه‌های هفتگی، ماهانه و سه ماهه را ببینید. اخبار روزانه بازار فولاد را نیز می‌توانید در گرفت بخوانید و از تأثیری که روی قیمت‌های بازار دارند، مطلع شوید.

دیدگاه یا سوال خود را به اشتراک بگذارید