بازار فولاد همچنان در نوسان است.

ثبات نسبی بازار فولاد در هفته آخر اردیبهشت 1402

اخبار
دوشنبه 25 اردیبهشت 1402

اردیبهشت با نوسان‌های بسیاری همراه بود و همین بی‌ثباتی، عرضه و تقاضا را هم از حالت تعادل خارج کرد. بعضی از آهن آلات از ابتدای اردیبهشت، روند نزولی را در پیش گرفتند و فقط در بعضی از روزها، شیب صعودی به خود می‌گرفتند. بعضی دیگر هم روزهای ابتدایی اردیبهشت را صعودی آغاز کردند اما از هفته دوم، سقوط قیمتشان شروع شد و وارد شیب‌های منفی شدند. اکنون که به هفته آخر اردیبهشت رسیده‌ایم، بازار کمی به ثبات رسیده و تا امروز خبری از نوسان شدید قیمتی نبوده است. بعضی از مقاطع، به ثبات رسیده‌اند و بعضی دیگر نوسانات محدود صعودی یا نزولی را تجربه می‌کنند. در ادامه به بررسی قیمت انواع آهن آلات ارائه شده توسط کارخانه های فولادی خواهیم پرداخت.

نوسانات قیمت مقاطع تخت فولادی در آخرین هفته اردیبهشت

برای درک بهتر ثبات بازار بیایید روند قیمت بعضی از مقاطع تخت و طویل فولادی را بررسی کنیم. روند نزولی ورق سیاه از ۱۴ اردیبهشت شروع شد؛ البته قبل از آن هم نوسان‌های بسیاری را تجربه کرده بود و هیچ ثباتی در نمودار ماهانه آن دیده نمی‌شد. شیب منفی نمودار قیمت ورق سیاه تا شنبه (۲۳ اردیبهشت) ادامه داشت، اما در روزهای بعدی آخرین هفته این ماه به ثبات نسبی رسید. به عنوان مثال قیمت ورق سیاه ۲، هزار رول کارخانه فولاد مبارکه، از ۳۶ هزار و ۳۰۰ تومان در ۱۴ اردیبهشت به ۳۳ هزار و ۸۰۰ تومان در ۲۳ اردیبهشت رسید، اما در روزهای بعدی ثابت باقی ماند.

 

بیشتر بخوانید: چرا تقاضا در بازار آهن کاهش پیدا کرده است؟

 

نوسانات قیمت مقاطع طویل فولادی در آخرین هفته اردیبهشت

تنوع مقاطع طویل فولادی بیشتر است، اما اکثر آن‌ها روندهای مشابهی را در روزهای اخیر تجربه کرده‌اند. به همین دلیل نوسانات نبشی و تیرآهن را به عنوان نمونه بررسی می‌کنیم.

قیمت انواع نبشی‌ها در روزهای ابتدایی هفته آخر اردیبهشت یا شیب محدود صعودی (۰.۵ تا ۹ درصد) داشت یا ثابت بود. به عنوان مثال قیمت نبشی 50×50 ضخامت ۵ آریان فولاد از ۱۴ تا ۱۹ اردیبهشت شیب نزولی داشت و نرخ آن از ۲۷ هزار و ۵۰۰ تومان به ۲۵ هزار و ۶۰۰ تومان رسید. بعد از آن تا ۲۴ اردیبهشت ثابت باقی ماند، اما در همان روز افزایش قیمت ۹ درصدی را تجربه کرد و به ۲۷ هزار و ۹۰۰ تومان رسید. اما نبشی ۶۰×۶۰ ضخامت ۶ همین برند، از ۱۶ تا ۱۹ اردیبهشت شیب نزولی را تجربه کرد و قیمت آن از ۲۵ هزار و ۹۰۰ به ۲۴ هزار و ۶۰۰ تومان رسید. اما بعد از آن ثابت باقی ماند و در ۲۴ اردیبهشت هم هیچ صعودی را تجربه نکرد.

 

قیمت نبشی شکفته 

ضخامت

قیمت

نبشی 3 شکفته250540
نبشی 4 شکفته251000
نبشی 5 شکفته290020
نبشی 6 شکفته290020
نبشی 8 شکفته249450
نبشی 10 شکفته250080

 

قیمت تیرآهن‌های برندهای مختلف هم در هفته آخر اردیبهشت اغلب ثابت بود، اما بعضی از آن‌ها کاهش‌های محدود کم‌تر از ۴ درصد را تجربه کردند. این در حالی است تیرآهن یکی از پرنوسان‌ترین مقاطع فولادی در یک ماه اخیر بوده است. البته ثبات بازار تیرآهن هنوز قابل اعتماد نیست، چون در آخر هفته سوم و شنبه (۲۳ اردیبهشت) همچنان روندهای نزولی را تجربه می‌کردیم. به عنوان مثال قیمت تیرآهن ۱۶ ذوب آهن از ۲۱ تا ۲۴ اردیبهشت هم کاهش پیدا کرد و از ۵۶۸ هزار و ۸۰۰ تومان به ۵۴۱ هزار و ۳۰۰ تومان رسید، اما در ۲۵ اردیبهشت نوسانی نداشت. آرام شدن نوسان‌های شدید تیرآهن هم خبر خوبی است و به نوعی خبر از ثبات بازار می‌دهد.

نوسان قیمت پروفیل‌های فولادی در آخرین هفته اردیبهشت

قیمت پروفیل از نیمه دوم اردیبهشت وارد روند نزولی شده بود و اکنون به ثبات نسبی رسیده است. البته نوسان‌های قیمت پروفیل‌ها، نسبت به سایر محصولات فولادی کم‌تر بود. این محصولات در بعضی از روزهای اردیبهشت شیب صعودی داشتند،‌ سپس به مدت دو تا سه روز ثابت باقی می‌ماندند و دوباره وارد روند جدید (که معمولا نزولی بود) می‌شدند. در حال حاضر نیز قیمت این مقاطع بعد از یک شیب نزولی وارد ثبات شده است. به عنوان مثال  قیمت پروفیل صنعتی 80×80، 5 تهران، از ۳۸ هزار و ۵۳۰ تومان در ۱۷ اردیبهشت به ۳۸ هزار تومان در ۱۸ اردیبهشت رسید و بعد از آن تا ۲۴ اردیبهشت در همین قیمت ثابت باقی ماند.

 

قیمت پروفیل صنعتی تهران

ضخامت

قیمت

پروفیل صنعتی 4 تهران353220
پروفیل صنعتی 5 تهران380740
پروفیل صنعتی 6 تهران380740
پروفیل صنعتی 8 تهران399090

 

این ثبات تا کی ادامه خواهد داشت؟

هنوز چند روز تا پایان هفته آخر اردیبهشت باقی مانده و برای اینکه با اطمینان بگوییم بازار آهن نوسان‌های شدید را پشت سر گذاشته و به ثبات رسیده، باید منتظر روزهای بعد و قیمت آهن‌آلات در این روزها بمانیم. پس برای دریافت آخرین اخبار، هرروز گرفت را چک کنید. کارشناسان ما چشم از نمودار قیمت‌های مقاطع فولادی برنمی‌دارند و به صورت روزانه اخبار و نوسان‌ها را برای شما شرح می‌دهند.

دیدگاه یا سوال خود را به اشتراک بگذارید