نمای بیرونی فولاد سنگان به تصویر کشیده شده است.

فولاد سنگان قطب تولید دانش بنیان

اخبار
شنبه 08 بهمن 1401

مهندس حسین نیک فرجام معاون توسعه و تکنولوژی فولاد سنگان بزرگترین طرح‌های توسعه صنعتی در شرق کشور را طرح‌های توسعه این شرکت می‌داند که با اجرایی شدن آنها ابراز می‌کند که فولاد سنگان را به قطب سند در شرق کشور تبدیل خواهد کرد. او با بیان اینکه با توجه به فرموده مقام معظم رهبری امسال سال تولید دانش بنیان اشتغال آفرینی است پس این شعار را سرلوحه فعالیت‌ها و اقدامات شرکت فولاد سنگان دانست که تمام تلاش و فعالیت‌های این شرکت در این راستا هدف‌گذاری شده است. شرکت فولاد سنگان با یک نگاه به توسعه چهار سال آینده هلدینگ مبارکه، اقدامات و سیاست‌هایی را جهت تحقیق و گسترش انرژی‌های تجدیدپذیر آماده و تدوین کرده و میزان ۳۲۰ هزار میلیارد ریال هم در این خصوص سرمایه‌گذاری انجام داده است.

نیک فرجام ادامه داد: هم اکنون بحران انرژی مسئله‌ای در کل دنیا است و ایران هم قطعاً از این قاعده مستثنی نخواهد بود و کمبود منابع انرژی همچون گاز و برق از جمله مشکلات جدی در این حوزه صنعتی است. شرکت فولاد سنگان با پشتیبانی شرکت فولاد مبارکه در جهت توسعه پایداری پروژه‌های مختلفی طراحی و در مرحله اجرا دارد. او اذعان کرد: با در نظر گرفتن این که موظف به تامین ورودی‌ها منابع و انرژی مورد نیاز کارخانه کنسانتره و گندله سازی هستیم در طرح‌های توسعه شرکت به این مسئله اهمیت داده و با سرمایه گذاری ۱۱ هزار میلیارد ریالی در طرح انتقال آب دشت کرات و بهره‌گیری از تکنولوژی‌ها و فناوری‌های روز دنیا در انتقال پساب شهر تایباد به دنبال فراهم کردن منابع آبی و پایدار برای این کارخانه خواهیم بود. جهت جلوگیری از هدررفتن آب و خارج شدن از مرز‌های کشور و استفاده درست از منابع آبی سطحی و عمقی، طرح انتقال آب از دشت زوزن هم به طول ۴۸ کیلومتر تحت عنوان پروژه‌های بسیار مهم در دستور کار آنها قرار گرفته است که البته سهم فولاد سنگان ۴۰درصد این پروژه خواهد بود. فولاد سنگان با کمک تجهیزات مدرن حدود ۸۰ درصد آب مصرفی کارخانه را به چرخه تولید بازگردانده و از این طریق صرفه جویی‌های خوبی را می‌تواند در مصرف آب کارخانه به وجود آورد. نیک فرجام ادامه داد با کمک و همکاری شرکت‌های منطقه، شرکت توسعه زیرساخت شرق هم افتتاح شد که هدف اصلی آن را می‌توانیم ساماندهی و توسعه زیرساختی در منطقه بدانیم. در جهت رفع مشکل برق و تامین پایدار آن شرکت فولاد سنگان طرح احداث پست 400kw نشتیفان و مگا پروژه ایجاد نیروگاه برق بادی با ظرفیت ۲۰۰ مگاوات را در دستور کار خود قرار داده و طرح‌های نیروگاه سیکل ترکیبی 50mw را هم در دست اجرا دارد که قابلیت گسترش به دو برابر ظرفیت را هم برخوردار است. این موضوع از آن جهت اهمیت دارد که قطعی برق در فصل تابستان عدم نفس قابل توجهی را برای شرکت‌های صنعتی خواهد داشت. او بیان کرد: به سبب قطع گاز در زمستان و توقف تولید، برای کاهش توقفات، طرح ذخیره‌سازی گاز در مخازن ویژه با استانداردها و ایمنی بالا از سال آینده در کارخانه‌ها انجام خواهد شد. به‌دلیل دوراندیشی برای افق آینده شرکت و البته با در نظر گرفتن استفاده بیشتر کارخانه‌ها از سنگ‌های مگنتی شرکت فولاد سنگان توانست طرح تاسیس کارخانه دو و نیم میلیون تنی کنسانتره سازی هماتیتی را با یک سرمایه گذاری بیست هزار میلیارد ریالی انجام دهد. به وجود آوردن سیستم مکانیزه انباشت باطله خشک همراه با سرمایه گذاری ۴۸ هزار میلیارد ریالی جهت صیانت از محیط زیست از جمله دیگر مگا پروژه‌های فولاد سنگان بوده و در دست احداث است. این سیستم اولین بار در خاورمیانه و در کارخانه فولاد سنگان احداث شده است و در جهان بعد از برزیل و استرالیا در نوع خود ما سومین هستیم.

 

فضای داخلی تولیدات فولاد سنگان نمایش داده شده است.

 

حسین نیک فرجام از ضروری بودن گسترش خطوط ریلی در صنعت کشور به خصوص فولاد صحبت کرد و از ایجاد بار گیر خانه ۵ میلیون تنی گندله برای کم شدن هزینه و بیشتر شدن سرعت انتقال محصول به وسیله فولاد سنگان خبر داد و گفت: با در نظر گرفتن تهدیدات سایبری در فضای صنعتی کارخانه فولاد مبارکه اصفهان طرح بزرگ امنیت اطلاعات را شروع کرده است. در حوزه امنیت در پی استقرار سیستم‌های پیشرفته امنیتی هم خواهیم بود. در این راستا فایروال‌های نوینی برای بکاپ‌گیری داده‌ها و نگهداری امنیت آنها و حفظ بالای آن تهیه شده است. شرایط خاص ژیوپلیتیکی منطقه سنگان موجب شده تا در پی استقلال سیستم‌های پایش تصویری به‌شکل آنلاین و برخط بوده تا بتوان تمام خط‌های تولید کارخانه و پروژه‌های خارج از محدوده کارخانه را بررسی و رصد کنیم. در موضوع هوشمند سازی کارخانه هم با شرکت‌های دانش بنیان قراردادهایی را منعقد کرده‌ایم و در حال برنامه ریزی برای بهره گیری از نسل چهارم ارتباطات و تکنولوژی و البته پیاده سازی فناوری  IOT به جهت بیشتر شدن بهره‌وری سیستم در سازمان خواهیم بود. فولاد سنگان به موضوع هوشمندسازی حمل و نقل وارد شده و از مبدا بارگیری و محصول منابع به کارخانه یا خارج شدن محصول تمام خودروهای حمل بار قابل رصد هستند و می‌توان به شکل لحظه‌ای از وضع آنها اطلاع داشت. وی در ادامه بیان کرد: با پشتیبانی و حمایت فولاد مبارکه به عنوان شرکتی پیشرو از لحاظ علمی و تکنولوژیکی در منطقه اخذ ایزو۱۷۰۲۵ از لحاظ تجهیزات آزمایشگاهی موفق شده‌ایم. در این زمینه تلاش می‌کنیم تا انجمن مهندسی کیفیت با محوریت فولاد سنگان هم تاسیس شود که شامل آزمایشگاه‌های شرکتهای فولادی خواهد بود. مباحث هوشمندسازی، نمونه‌گیری آزمایشگاهی از سنگ‌های واردشده و محصول نهایی از طریق این انجمن مورد بررسی و پیگیری است؛ همچنین با مستقر شدن نمونه‌گیر‌هایی در منطقه کراشر به‌شکل آنلاین سنگ‌های استخراجی هم آنالیز خواهند شد.

دیدگاه یا سوال خود را به اشتراک بگذارید