تیرآهن لانه زنبوری در سایزهای مختلف در تصویر نشان داده شده است.

معرفی تیرآهن لانه زنبوری، مشخصات و موارد مصرف

مقالات آهن آلات
دوشنبه 03 بهمن 1401

تیرآهن لانه زنبوری مقاطعی با وجود حفره دایره‌ای شکل در جان تیر است. علت نام‌گذاری آن نیز بخاطر وجود همین حفره‌ها بوده، که باعث افزایش مقاومت در برابر ممان خمشی در عین وزن کم می‌شود. این مقطع فولادی برای اولین بار در سال 1940 تولید شد اما به سرعت در تمام جهان به محبوبیت رسید. در ادامه با مشخصات فیزیکی، کاربردها و تعریف آن آشنا می‌شویم.

تیرآهن لانه زنبوری چیست و انواع آن

تیرآهن لانه زنبوری یا شبکه‌ای، مقطعی محبوب و دارای حفره در جان تیر بوده که با وزن و تغییر شکل کم، قادر به تحمل ممان خمشی زیادی است. تکنولوژی برش و تولید این محصول، باعث صرفه‌جویی در مصرف مواد اولیه شده و درنتیجه هزینه نهایی نیز، برای خریدار کاهش می‌یابد که این یک بازی برد-برد برای تولید و مصرف‌کننده است. در مقایسه تیرآهن شبکه‌ای با تیرآهن عادی در وزن برابر باید گفت، لانه زنبوری دارای مقاومت بیشتری در برابر تنش خمشی، ممان اینرسی و همچنین انعطاف بالاتری بوده و به‌همین‌علت، استفاده از این محصول در مواقعی که مشکلی ایجاد نکند، توصیه می‌شود.

مشخصات تیرآهن لانه زنبوری یا CPE

روش تولید، و وجود برش زیگزاگ در جان تیرآهن لانه زنبوری و همچنین تغییر زاویه این برش‌ها، طبیعتا مشخصات هندسی و مکانیکی آن را متفاوت می‌کند. زاویه برش در این مقاطع بین 45 تا 70 درجه بوده که مرسوم‌ترین آن 45 الی 60 درجه هست. این محصول به‌طورکلی دارای ارتفاعی بلندتر و وزنی کمتر از تیرآهن معمولی بوده و همچنین، انعطاف و مقاومت بیشتری نسبت به ممان خمشی دارد. این مقطع فولادی در سایز 12 الی 30 میلی‌متر تولید شده، و ارتفاع آن می‌تواند تا 1.5 برابر تیرآهن عادی باشد. حفره‌های جان تیرآهن شبکه‌ای بسته به کاربرد و نیاز خریدار، به‌صورت دایره‌ای یا شش ضلعی برش می‌خورد.

 

تیرآهن لانه زنبوری در تصویر نمایش داده شده است.

 

روش تولید تیرآهن لانه زنبوری

برای ساخت تیرآهن لانه زنبوری، پس از نورد شدن تیرآهن، جان آن را به‌صورت زیگزاگی با زاویه مورد نیاز بریده، و بعد از قراردادن قسمت‌های برآمده روی‌هم، دوباره فرآیند جوشکاری اعمال می‌شود. به‌منظور ایجاد طرح دایره یا شش‌ضلعی، ابتدا شابلون یا الگوی موردنظر را روی جان تیر قرار داده، و سپس با یکی از شیوه‌های برشی یعنی روش گرم برنول یا روش سرد، طرح را آماده می‌‌کنند. در شیوه برنول گرم، از احتراق اکسیژن و استیلن و شعله بنفش خروجی آن استفاده شده اما در روش دیگر، با دستگاه گیوتین، تیر را دو قسمت می‌کنند.

تقویت تیرآهن لانه زنبوری به چه صورت است؟

وجود حفره در محل اتصال باعث کاهش مقاومت تیرآهن شبکه‌ای نسبت به تنش برشی می‌شود. با سه روش می‌توان این ضعف را پوشش داد. در شیوه اول، حفره‌های موجود در محل اتصال، به‌کمک ورق‌های تقویتی پرشده و کاملا جوش داده می‌شود که این ورق‌ واسطه، با جوش دادن دندانه‌ها، تیری به‌شدت قوی و مقاوم می‌سازد. در روش دیگر، ورقی با ابعاد منطبق در جان تیرآهن، به‌صورت‌کامل به آن جوش داده می‌شود تا استحکام تیر افزایش یابد. آخرین راه برای افزایش مقاومت این مقطع فولادی، استفاده از بتن و فولاد در محل اتصال بوده، که سختی تیر را افزایش می‌دهد. مقرون‌به‌صرفه‌ترین روش، استفاده از بتن است.

کاربرد تیرآهن لانه زنبوری

وزن کم، انعطاف مطلوب و مقاومت بالای این نوع مقطع فولادی باعث شده تا در بسیاری مواقع، جایگزین تیرآهن معمولی شود. برخی از کاربردهای متنوع تیر لانه زنبوری شامل موارد زیر است:

  • به‌عنوان ستون در سازه
  • استفاده در سقف، دهانه‌های بدون مهاربندی و قاب‌های لنگرگیر
  • ساخت رمپ، پارکینگ، راه‌پله
  • صنعت پل‌سازی و پل عابر پیاده
  • تولید تیر فرعی
  • استفاده به‌عنوان تیر ماشین‌آلات ساختمانی
  • تیر اصلی و تیر کف ساختمان

مزایا و معایب تیرآهن لانه زنبوری

تیرآهن شبکه‌ای مانند هر مقطع فولادی دیگر، شامل کاربرد، مزایا و معایب متفاوتی است که آن‌را برای مصارف خاص، منحصربه‌فرد می‌کند. در ادامه با نکات مثبت و منفی این محصول که بر قیمت آهن تولیدی موثر هستند، بیشتر آشنا می‌شویم.

مزایا تیرآهن لانه زنبوری:

  • تحمل بار بالا
  • شکل و تطبیق‌پذیری بالا برای نیاز خریدار و سازه‌های متفاوت
  • توجیه اقتصادی به‌علت وزن پایین
  • انعطاف، مقاوت بالا در برابر ممان خمشی و افزایش ممان اینرسی
  • عبور لوله‌های تاسیساتی، خدماتی و کابل‌های برق از درون آن

برخی از معایب این محصول:

  • ضریب امنیتی کمتر به‌علت وجود حفره در جان تیر
  •  کاهش مقاومت در برابر تنش برشی (البته این مشکل با جوش دادن ورقه واسطه تا حدی قابل قبولی رفع می‌شود.)
  • امکان بروز خستگی و شکست، بیشتر از تیر معمولی

پس از آشنایی با مزایا و معایب این محصول فولادی، می‌توانید با مقایسه قیمت تیرآهن لانه زنبوری با تیر عادی، محصول مناسب نیاز خود را انتخاب کنید.

 

تیرآهن لانه زنبوری در سایز بزرگ در تصویر نمایش داده شده است.

 

تولیدکنندگان تیرآهن لانه زنبوری

تیرآهن لانه زنبوری، به‌دلیل محبوبیت بالا بین فعالان حوزه آهن، دارای تولیدکنندگان زیادی بوده که از جمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به کارخانه ذوب آهن اصفهان، فولاد فایکو، کوثر اهواز، فولاد یزد، آریان فولاد، شاهین بناب و فولاد خوزستان اشاره کرد.

سخن پایانی

در این مقاله، با تیرآهن لانه زنبوری، روش تولید، کاربرد، مزایا و معایب آن آشنا شدیم. به‌منظور مقایسه قیمت و مشخصات انواع این مقطع، و یا در صورت نیاز به مشاوره بیشتر، خریداران می‌توانند با مراجعه به سایت گرفت، از راهنمایی‌های متخصصین ما بهره‌مند شوند. قابل ذکر است که قیمت‌ انواع مقاطع فولادی به‌صورت روزانه از کارخانه‌ها استعلام شده و در سایت آپدیت می‌گردد.

دیدگاه یا سوال خود را به اشتراک بگذارید

مطالب مرتبط

blog image
چدن چکش خوار یا مالیبل
شنبه 01 اردیبهشت 1403
blog image
پیش بینی قیمت تیرآهن در 1403
سه‌شنبه 28 فروردین 1403