میلگرد کمرکش در سازه فولادی نمایش داده شده است.

میلگرد کمرکش، مشخصات و کاربرد آن

مقالات آهن آلات
دوشنبه 26 دی 1401

میلگردها انواع و کاربردهای مختلفی دارند و نقش مهمی در مقاومت سازه‌های مختلف ایفا می‌کنند. میلگرد کمرکش، یکی از مهم‌ترین اجزای سازه‌هاست که مقاومت آن‌ها در برابر فشارهای کششی و خمشی وارد شده را تأمین می‌کند. نوع ساخت این مقاطع طویل فولادی تفاوتی با میلگردهایی که در سایر قسمت‌های سازه به کار می‌روند، تفاوتی ندارد اما کاربردشان متفاوت است. آن‌ها در قسمت‌های مختلف سازه مثل پایه‌های بتنی، تیرها و دیوارهای برشی به‌کار می‌روند. در این مقاله توضیحاتی که باید درباره این پروفیل‌های فولادی بدانید را ارائه می‌دهیم و به کاربرد آن‌ها نیز می‌پردازیم.

میلگرد کمرکش چیست؟

مصالح ساختمانی مختلف از جمله سیمان و بتن، مقاومت بسیار زیادی دارند، اما در برابر فشارهای کششی و خمشی مقاوم نیستند. محکم نکردن این مصالح دربرابر این فشارها، ریسک بسیار زیادی دارد و ممکن است باعث فرو ریختن کل سازه شود. آرماتور کمرکش دیوار، بهترین ابزار برای افزایش مقاومت کششی بخش‌هایی است که با استفاده از بتن، سیمان و سایر مصالح سخت ساختمانی ساخته می‌شوند.

میلگردهای فولادی کمرکش با قرار گرفتن در میانه بتن، احتمال شکستن یا ترک خوردن آن درهنگام ورود فشارهای کششی و خمشی را کاهش می‌دهند. این مقاطع خودشان هم در برابر فشارهای این‌چنینی مقاوم هستند،‌ خم نمی‌شوند و نمی‌شکنند. البته سطح مقاومت انواع مختلف این محصولات با یکدیگر متفاوت است. به‌همین‌دلیل مهندسان ساختمان باید باتوجه به پروژه‌ای که می‌سازند، محصول درست را انتخاب کنند.

 

میلگرد کمرکش در تصویر نمایش داده شده است.

 

انواع میلگرد کمرکش

آرماتورهای کمرکش انواع مختلفی دارند و به‌صورت آجدار و ساده با استانداردهای A1، A2 و A3 تولید می‌شوند. در ادامه به دونوع از کاربردی‌ترین این محصولات اشاره می‌کنیم.

میلگرد کمرکش دیوار برشی، در میانه دیوارهای برشی ساختمان کار می‌شوند. دیوار برشی، دیواری است که بارهای جانبی را تحمل می‌کند. به عنوان مثال در هنگام طوفان، فشار جانبی وارد بر ساختمان، این دیوار را تحت فشار قرار می‌دهد؛ این فشارها ممکن است خمشی هم باشند؛ بنابراین مقاومت دیوار برشی در امنیت کل سازه نقش مهمی ایفا می‌کند.

آرماتور کمرکش در تیرهای ساختمان هم به کار می‌رود. تیر سازه‌ای افقی است که به تکیه‌گاه‌های سازه مثل ستون‌ها متصل می‌شود. بارهای ساختمان به صورت قائم بر تیر وارد می‌شوند و تیر هم این بارها را به تکیه‌گاها وارد می‌کند تا خنثی شوند. وزن تیر هم بخشی از بار وارد شده بر ستون و تکیه‌گاه‌هاست. میلگرد کمرکش تیر، در این بخش از سازه تعبیه می‌شود تا مقاومت آن در برابر نیروهای جانبی که وارد می‌شود را افزایش بدهد.

ویژگی ها و مشخصات میلگرد کمرکش

همانطور که پیش از این اشاره کردیم، میزان مقاومت آرماتورهای مختلف با یکدیگر متفاوت است. این مسئله روی قیمت میلگرد هم تأثیر دارد. کارخانه‌های مختلف، ویژگی‌ها و مشخصات محصولاتشان را تعیین می‌کنند تا مصرف‌کنندگان بتوانند براساس نیاز پروژه مورد نظرشان از آن‌ها استفاده کنند. مهم‌ترین ویژگی‌هایی که توسط کارخانه‌ها مشخص می‌شود را در ادامه نام می‌بریم:

  • مدل و نوع استاندارد آرماتور
  • سایز میلگرد
  • مقاومت نهایی مقاطع
  • مقاومت تسلیمی مقاطع
  • شکل رویه میلگرد (ساده یا آجدار بودن)
  • میزان سختی

بعضی از کارخانه‌ها ترکیبات به کار رفته در آلیاژ فولادی که برای محصول به کار رفته است را هم در شناسنامه محصولاتشان مشخص می‌کنند.

ویژگی‌های کلی آرماتورهای کمرکش نیز عبارت است از:

  • مقاومت در برابر خم شدن هنگام ورود بارهای کششی و جانبی به سازه
  • افزایش طول هنگام ورود بارهای کششی به سازه
  • توان بالا برای تحمل نیروهای وارد شده بر سازه

کاربرد میلگرد کمرکش چیست؟

این دسته از مقاطع فولادی مقاومت بتن و سایر مصالح سخت را در برابر فشارهای واردشده افزایش می‌دهند. به‌طورکلی افزایش مقاومت سازه، یکی از مهم‌ترین کاربردهای آرماتور در صنعت ساخت‌و‌ساز است. این مقاطع علاوه‌بر ساختمان‌های داخل شهر، در ساخت پل‌ها، برج‌ها و سدها هم مورد استفاده قرار می‌گیرند.

 

کاربرد میلگرد کمرکش در تصویر نمایش داده شده است.

 

درصورتی‌که نقشه سازه به‌صورت اصولی و استاندارد طراحی شده باشد و میلگردهای کمرکش در جاهای درست به‌کار بروند، احتمال تخریب سازه هنگام حوادثی مثل: سیل، زلزله یا طوفان کاهش پیدا می‌کند. این دسته از مقاطع فولادی یکی از مهم‌ترین علت‌های مقاومت سازه‌های اروپایی یا ژاپنی هستند. درحال‌حاضر بسیاری از ساختمان‌های ایرانی هم مطابق با استانداردهای ایمنی روز دنیا ساخته می‌شوند.

سخن پایانی

در این مقاله آنچه لازم بود درباره میلگرد کمرکش بدانید را توضیح دادیم. این مقاطع فولادی همان آرماتورهای ساده و آجداری هستند که آن‌ها را می‌شناسید و با استانداردهای مختلف ساخته می‌شوند. انتخاب سایز و نوع این مقاطع، براساس نقشه پروژه و نیاز آن انجام می‌شود و کاربرد درست آن، اهمیت بسیاری برای امنیت سازه دارد. ما در مجموعه گرفت، قیمت روز میلگردهای مختلف از جمله مقاطع کمرکش را ثبت می‌کنیم. براساس جدول‌ها و نمودارهای گرفت می‌توانید بهترین زمان برای خرید این محصولات را انتخاب کنید و از نرخ روز آن‌ها اطلاع داشته باشید.

دیدگاه یا سوال خود را به اشتراک بگذارید

مطالب مرتبط

blog image
پیش بینی قیمت تیرآهن در 1403
سه‌شنبه 28 فروردین 1403
blog image
آلیاژ آهنی و ترکیبات آن
چهارشنبه 15 فروردین 1403