کابل در انواع گوناگون در تصویر نمایش داده شده است.

کابل چیست و انواع آن

مقالات آهن آلات
چهارشنبه 21 دی 1401

کابل‌ها برای انتقال جریان برق ضعیف، متوسط و قوی مورد استفاده قرار می‌گیرند. آن‌ها درواقع وظیفه انتقال الکتریسیته از واحد پست مخابرات یا پایه‌های برق به محل موردنظر را دارند. در دنیای امروزی کمتر جایی را می‌توانید بیابید که در آنجا کابلی استفاده نشده باشد. درحقیقت هر مکانی که در آن برق وجود داشته باشد قطعا تعدادی کابل، از انواع گوناگون مورد استفاده قرار گرفته است.

ساختمان کابل

کابل‌ها از یک یا تعداد بیشتری سیم تشکیل شده‌اند. می‌توان گفت اصلی‌ترین اجزای تشکیل‌دهنده کابل‌ها، مواد هادی است که اغلب جنس آن‌ها از مس است. این مواد هادی هستند که جریان برق را از درون سیم‌ها منتقل می‌کنند. عایق هادی، معمولا از جنس پلاستیک بوده و این اجزا (سیم‌ها) در داخل یک غلاف جمع شده‌اند. کابل‌ها علاوه‌بر غلاف، دارای محافظ الکترونیکی و مکانیکی نیز هستند. به‌طورکلی می‌توان گفت کابل‌ها از دو بخش رسانا و نارسانا تشکیل می‌شوند.

تفاوت سیم و کابل

برخلاف تصور برخی از مردم، سیم‌ها با کابل‌ها کاملا تفاوت دارند. درواقع سیم‌ها اجزای تشکیل‌دهنده کابل‌ها هستند. این سیم‌ها درکنار هم و درداخل یک غلاف قرار می‌گیرند و تشکیل یک کابل را می‌دهند. ازجمله انواع سیم‌های به‌کاررفته در کابل‌ها سیم‌های افشان هستند که هادی آن‌ها، مس است. قیمت سیم‌ افشان، باتوجه به ولتاژ و متراژ آن متفاوت است.

 

image not found

 

تقسیم بندی کابل ها

کابل‌ها از لحاظ شکل ظاهری، جنس و تعداد رشته دارای انواع گوناگونی است که تعدادی از آن‌ها اشاره می‌کنیم:

کابل‌ها بر اساس شکل ظاهری

 به دو صورت انعطاف‌پذیر و خشک ساخته می‌شوند. کابل‌های انعطاف‌پذیر، دارای انعطاف بالایی بوده و موارد استفاده بالایی دارند. کابل‌های خشک، انعطاف چندانی نداشته و عمده استفاده آن‌ها در کابل‌کشی زیرزمینی است. برای اطلاع از قیمت کابل زمینی کلیک کنید.

کابل ها بر اساس جنس

کابل‌ها به لحاظ جنس هادی و عایق، دارای انواع گوناگونی هستند. جنس هادی مورد استفاده در کابل‌ها، ممکن است از جنس مس یا آلومینیوم باشد. مس به‌دلیل انتقال بیشتر برق، کاربرد بیشتری نسبت به آلومینیوم دارد‌.

انواع کابل‌ها بر اساس تعداد رشته

کابل‌ها می‌توانند تعداد مختلفی سیم یا رشته داشته باشند. کابل‌های فشار قوی، حدود ۱ تا ۳ رشته داشته و کابل‌های فشارضعیف حدود ۱ تا ۵ رشته سیم دارند.

آشنایی با انواع کابل ها

برای استفاده مناسب و صحیح از کابل‌ها، بهتر است درمورد انواع مختلفی از آن‌ها اطلاعاتی کسب کنیم. تعدادی از انواع کابل‌ها به شرح زیر است:

کابل شبکه‌ ای

این کابل‌ها جهت انتقال اطلاعات و داده‌های خاصی تحت‌عنوان کابل مودم یا اینترنت، از مبدا به مقصد کاربرد دارند. قیمت کابل شبکه‌ بستگی به انواع شیلدار و بدون شیلد آن دارد. انواع این کابل‌ها شامل CTA5, CTA5e, CTA6, CTA6A, CTA7 و CTA8 است.

کابل تلفن

ازجمله کابل‌های مخابراتی بوده که وظیفه آن، انتقال داده‌های صوتی است. این‌ کابل‌ها نیز به‌صورت زمینی و هوایی کاربرد دارد. کابل‌های تلفن عموما از ۲ تا ۲۰ تعداد زوج تشکیل می‌شوند تا از تعدد نویز و انشعاب‌گیری جلوگیری کند. انواع این کابل‌ها شامل کابل تلفن ضد نویز، کابل تلفن مهاردار، کابل تلفن فیبر نوری، کابل تلفن با سیم رانژه است.

کابل زمینی

این نوع کابل به‌دلیل نوع استفاده خود، جنس بسیار خشکی دارند. کابل‌های زمینی عموما در جاهای ثابت بیشترین استفاده را دارند.

کابل افشان

کابل‌های افشان، از تعداد بیش از یک سیم افشان که جنس هادی آن مس است ساخته می‌شود. به‌دلیل انعطاف بالای این کابل، نمی‌توان از آن برای متراژهای بالا استفاده کرد. قیمت کابل افشان، باتوجه به انواع کرد یا تخت و همین‌طور متراژ آن تعیین می‌گردد.

 

image not found

 

انواع عایق کابل

کابل‌ها دارای انواع مختلفی از عایق‌ها هستند. ترموپلاستیک نمونه‌ای از انواع عایق‌های کابل است. پی وی سی، پلی اتیلن و پلی اورتان از جمله رایج‌ترین متریال استفاده‌شده در کابل‌ها هستند‌. همچنین گروهی از کابل‌ها از عایق‌های حرارتی تشکیل شده‌اند که پرکاربردترین آن‌ها لاستیک طبیعی، اتیلن پروپیلن، سیلیکون و… هستند.

کاربرد انواع کابل

کابل‌ها دارای کاربرد‌های متفاوت و فراوانی هستند. ازجمله می‌توان به کابل‌های انتقال برق زمینی یا هوایی، کابل‌های انتقال دیتا، کابل‌های کواکسیال به‌منظور انتقال اطلاعات تصویری و ویدئویی، کابل‌های صوتی و… اشاره کرد.

سخن پایانی

کابل‌ها انواع بسیار گوناگونی دارند که هریک دارای کاربردهای ویژه خود است. کابل‌ها به لحاظ جنس تشکیل‌دهنده، رشته، شکل ظاهری و نوع استفاده به‌عنوان هوایی یا زمینی، انواع گوناگونی دارند. اغلب مردم تصور می‌کنند کابل‌ها صرفا جهت انتقال برق ساخته می‌شوند حال آنکه برای انتقال دیتا، اطلاعات صوتی، تصویری و… کاربرد دارند. قبل از خرید کابل، لطفا درمورد قیمت انواع کابل‌ و موارد استفاده هریک اطلاعات کسب نمایید.

دیدگاه یا سوال خود را به اشتراک بگذارید

مطالب مرتبط

blog image
چدن چکش خوار یا مالیبل
شنبه 01 اردیبهشت 1403
blog image
پیش بینی قیمت تیرآهن در 1403
سه‌شنبه 28 فروردین 1403