سنت شکنی میلگرد با افزایش قیمت در زمستان امسال، توجه کارشناسان این حوزه را به خود جلب کرد.

سنت شکنی میلگرد با افزایش قیمت در زمستان

اخبار
چهارشنبه 14 دی 1401

بازار میلگرد، از اواسط مرداد تا نیمه اول آذر، یک ثبات نسبی را طی کرده است، سپس با افزایش قیمت دلار، شاهد روند صعودی قیمت روز میلگرد بوده‌ایم. قیمت میلگرد آجدار A۳ سایز ۱۲ ذوب‌آهن اصفهان که یکی از شاخص‌های اصلی بازار شناخته می‌شود روز چهارشنبه، 7 دی 1401، به 21 هزار تومان رسید. این نرخ بالاترین حد ثبت‌شده از دی ماه سال گذشته به حساب می‌آید. از اواسط مرداد که رکود در بازار میلگرد حاکم بود بهای این محصول در کانال 16 هزار تومان نوسان داشت. نمودار زیر روند قیمت این نوع میلگرد را در یک سال اخیر نشان می‌دهد.

از ابتدای این هفته آرامش نسبی به بازار بازگشت و تا پایان ساعت معاملات دیروز قیمت میلگرد آجدار A۳ سایز ۱۲ ذوب‌آهن اصفهان تا 20 هزار و 500 تومان عقبگرد داشت. با این حال میلگرد ساده همچنان مقاومت خود را در بازار حفظ کرد و در روز اخیر با همان قیمت‌های روز چهارشنبه عرضه شد. «میلگرد ساده شاخه ۶ متری سایز ۱۰ نورد نوین متین» روز چهارشنبه به 22 هزار تومان رسید و در دو روز ابتدایی این هفته نیز این سقف قیمتی را حفظ کرد. در دی ماه سال گذشته همین محصول با 4700 تومان ارزان‌تر، یعنی با نرخ 17 هزار و 300 تومان معامله می‌شد. اما اکنون قیمت میلگرد در یک حرکت موازی با بازار ارز توانسته ارزش خود را افزایش دهد. 

چرا قیمت میلگرد افزایش یافت؟

به‌طور سنتی معمولاً در فصل تابستان است که قیمت میلگرد روند صعودی به خود می‌گیرد. امسال نیز سنت‌شکنی صورت نگرفت و این اتفاق رخ داد. اما در اتفاقی کم‌سابقه امسال در فصل زمستان سقف قیمتی میلگرد شکسته شد. گویا اکنون در این بازار، دلار مهم‌ترین متغیر و مؤلفه مؤثر شناخته می‌شود و با نوسانات هر روزه خود ارزش میلگرد را تغییر می‌دهد. در این بین تشدید و تداوم قطعی گاز و برق صنایع نیز از عوامل دیگر تقویت‌کننده بازار شناخته می‌شود. ازجمله آنکه صنایع فولادی در کنار کارخانجات سیمان بیش از سایر تولیدکنندگان درگیر سخت‌گیری‌های دولت شده‌اند.

 

قیمت لحظه ای میلگرد با توجه به تغییرات نرخ ارز و دلار دچار تغییر می شود.

 

کاهش سخت‌گیری‌های دولت کمونیست چین در مقابله با کرونا و پایان‌دادن به سیاست «کووید صفر» نیز باعث بازگشت تقاضای این کشور به بازار جهانی و افزایش قیمت‌ها در ابعاد بین‌المللی شده است. بدین ترتیب نوسانات بازار جهانی عامل تقویت‌کننده دیگر بازار شناخته می‌شود. قیمت سنگ آهن نیز به‌عنوان ماده اولیه ساخت میلگرد پس از یک سقوط قیمتی در ماه‌های گذشته، طی یک ماه اخیر در بازار جهانی حدود 24 درصد رشد کرد تا دیگر عامل مؤثر بر افزایش قیمت میلگرد شناخته شود. قراضه نیز به‌عنوان دیگر ماده اولیه اساسی، روندی مشابه سنگ آهن را پشت سر گذاشت.

اعتصابات و اعتراضات گاه و بی‌گاه کامیون‌داران نیز در ماه‌های گذشته موجب افزایش هزینه‌های حمل و نقل شد و در روند صعودی نمودار قیمت میلگرد از این عامل هم نباید چشم‌پوشی کرد.

پیش بینی بازار میلگرد در هفته های پیش رو

تمام عواملی که به آن اشاره شد دست به دست هم داده‌اند تا اکثر پیش‌بینی‌ها نسبت به آینده بازار روند صعودی را ترسیم کنند. با این حال رکود ساخت و ساز در ایران همچنان وزن سنگینی در ارائه چشم‌اندازها دارد. از رونق افتادن اقتصاد جهانی نیز عامل دیگری است که می‌تواند ترمزی برای سیر صعودی قیمت میلگرد باشد. طبق بررسی‌های کارشناسان، نرخ دلار و نوسانات قیمت ارز را مهم‌ترین عامل موثر بر بازار میلگرد می‌دانند. با افزایش قیمت دلار، نرخ میلگرد نیز روند رو به رشدی خواهد داشت. 

دیدگاه یا سوال خود را به اشتراک بگذارید