میلگرد خم شده مورد استفاده در ساختمان سازی در تصویر نمایش داده شده است.

انواع خم میلگرد و بررسی مراحل اجرای آن

مقالات آهن آلات
دوشنبه 12 دی 1401

مصالح مختلفی در ساختمان‌سازی کاربرد دارند که میلگردها از مهم‌ترین انواع آن‌ محسوب می‌شوند. میلگردها نوعی رشته‌های فولادی هستند که برای افزایش مقاومت سازه، مورداستفاده قرار می‌گیرند. میلگردها دارای انواع مختلفی هستند که هرکدام کاربردهای ویژه‌ای دارند. علاوه بر کاربرد، میلگردها ازنظر قطر و خم به دسته‌های مختلفی تقسیم می‌شوند و به‌این‌ترتیب قیمت میلگرد متفاوت است اگر از افرادی هستید که به فعالیت در زمینه ساخت‌وساز مشغول هستید و برای کارهای خود به میلگرد نیاز دارید با ما همراه باشید. ما دراین‌مقاله قصد داریم به معرفی انواع خم میلگرد و بررسی مراحل اجرای آن بپردازیم.

آشنایی با انواع خم میلگرد

میلگردها از اجزای اصلی ساختمان‌های بتنی هستند که در مقاومت و استحکام سازه نقش مهمی را به عهده دارند. میلگردها طی عملیات خم کردن، اشکال مختلفی به خود می‌گیرند. از انواع خم میلگرد می‌توان به میلگرد سنجاقی، میلگرد راستا، میلگرد ادکا، میلگرد خاموت و میلگرد خرک اشاره کرد.

 

خم کاری برای یک شاخه میلگرد به تصویر کشیده شده است.

 

خم میلگرد راستا سیتکا، که به‌شکل سیم است برای جبران مقاومت کششی بتن در سازه‌های بتنی کاربرد دارد. میلگرد خاموت که در سازه‌های بتن مسلح به‌صورت تنگ بسته یا تنگ باز مورد استفاده قرار می‌گیرد. میلگرد ادکا یا اوتکا، به‌عنوان یکی دیگر از انواع خم میلگرد می‌تواند براساس استانداردهای مشخص، اشکال متنوعی را به خود بگیرد. میلگرد سنجاقی نیز، برای مقاومت دربرابر نیروی برشی استفاده می‌شود و کاربرد اصلی آن در ستون‌ها بوده و روش قرارگیری آن‌ها به‌شکل دوبل و عمود برهم است.

مراحل اجرای خم میلگرد

در مرحله اول باید یک صفحه و آچار F شکل مناسب را براساس نوع مقطع فولادی و حداقل قوس خم موردنظر انتخاب کرد. درمرحله بعد، برحسب طول و نوع خم میلگرد، نقطه عطف خم، نشانه‌گذاری می‌شود. ازآن‌جایی‌که این مقاطع در زمان خم شدن با صفحات مختلف حرکت و کشش یکسانی ندارند، فاصله نقطه عطف تا خار خم‌کن در شرایط گوناگون، متفاوت خواهد بود. هرچه کشش و حرکت میلگرد درزمان خم شدن، آزادتر باشد می‌بایست محل علامت نزدیک به خار خم کن باشد.

طول خم میلگرد چگونه محاسبه میشود؟

ازآن‌جایی‌که طول خم میلگرد یکی از عوامل تاثیرگذار در مهار میلگردها در بتن است، این مقدار در فونداسیون از اهمیت بالایی برخوردار است. در ادامه خم‌های استاندارد را ارائه می‌دهیم.

طول خم میلگردهای اصلی

  • خم نیم دایره (قلاب انتهایی ۱۸۰ درجه) به‌علاوه حداقل ۴db طول مستقیم، به‌گونه‌ای که از ۶۰ میلی‌متر در انتهای آزاد میلگرد کمتر نباشد.
  • خم ۹۰ درجه (گونیا) به‌علاوه طول مستقیم با حداقل ۱۲db در انتهای آزاد میلگرد برابر باشد.

طول خم میلگردهای تقسیم و خاموت‌ها

  • خم ۹۰ درجه (گونیا) به‌علاوه حداقل ۶db طول مستقیم، به‌گونه‌ای که در انتهای آزاد میلگرد، کمتر از ۶۰ میلی‌متر برای مقاطع به قطر بیش از ۱۶ میلی‌متر و کمتر از ۲۵ میلی‌متر نباشد.
  • خم ۹۰ درجه (گونیا) به‌علاوه حداقل ۲db طول مستقیم در انتهای آزاد میلگرد، برای میلگردهای به قطر بیشتر از ۱۶ میلی‌متر و کمتر از ۲۵ میلی‌متر باشد.
  • خم ۱۳۵ درجه (چنگک) به‌علاوه حداقل ۶db طول مستقیم، به‌گونه‌ای که کمتر از ۶۰ میلی‌متر در انتهای آزاد میلگرد نباشد.

در خم میلگرد، رعایت چه نکاتی و ضوابطی اهمیت دارد؟

  • عمل خم شدن در تمامی میلگردها می‌بایست به‌صورت سرد انجام شود، مگر اینکه دستگاه نظارت روش دیگری را مناسب بداند.
  • تا حد امکان خم کردن میلگردها باید به‌صورت مکانیکی توسط ماشین مخصوص و تنها با یک بار عبور در سرعت ثابت، انجام شود؛ به‌طوری‌که بخش خم‌شده از انحنای ثابتی برخوردار باشد.
  • خم کردن این مقاطع باید با استفاده از فلکه‌هایی انجام شود که قطر مناسبی برای فولاد موردنظر داشته باشند.
  • سرعت خم کردن میلگرد، باید متناسب نوع فولاد و دمای محیط تنظیم شود. سرعت خم کردن میلگرد سرد اصلاح شده باید به صورت تجربی مشخص شود.
  • در هوای سرد و در کمتر از ۵ درجه میلگردها، نباید عملیات خم شدن را انجام داد.
  • باز و بسته کردن خم‌ها برای شکل‌دهی مجدد به میلگردها مجاز نیست؛ مگر اینکه دستگاه نظارت اجازه این کار را بدهد. دراین‌شرایط، میلگردها باید از نظر ترک‌خوردگی مورد بازرسی و کنترل قرار گیرند.
  • میلگردهایی که یک سر آن‌ها در بتن قرار دارد نباید تحت عمل خم‌شدن قرار گیرند، مگر آنکه در طرح تعیین‌شده باشد یا دستگاه نظارت اجازه این کار را بدهد.
  • خم کردن میلگردهای دارای قطر ۳۶ میلی‌متر به بالا و  زاویۀ بیش از ۹۰ درجه باید به روش‌های خاصی انجام شود.

 

میلگرد خم شده در تصویر نشان داده شده است.

 

خمکاری میلگرد به چه روش‌هایی انجام می‌پذیرد؟

خم‌کاری میلگرد، به دو روش دستی و اتوماتیک قابل انجام است و قطر این مقطع روش دقیق خم‌کاری را مشخص می‌کند. در روش دستی خم‌کاری میلگرد از ابزاری به نام "خم کن دستی" استفاده می‌شود. این ابزار یک اهرم دارد که بار فشار دادن آن محصول خم می‌شود. خم کن دستی، از چند جزء اصلی به نام میز خم‌کن، صفحه خم‌کن و آچار میلگرد خم‌کن تشکیل می‌شود. این روش برای مقاطعی با سایز بسیار بالا مناسب نیست. در روش دستی، میز کار مناسب اهمیت زیادی دارد؛ چراکه اگر میز کار ابعاد استاندارد داشته باشد و ارتفاع آن با قد اپراتور متناسب باشد، فشار کمتری درحین کار به کاربر وارد می‌شود.

روش برقی یا اتوماتیک خم‌کاری برای ضخامت‌های مختلف کاربرد دارد. دراین‌روش تمام مراحل به‌وسیله تجهیزات اتوماتیک انجام می‌شود؛ همین موضوع سبب می‌شود، عملیات خم‌کاری بادقت بالا صورت گیرد.

 سخن پایانی

ما دراین‌مطلب به معرفی انواع، مراحل اجرا، روش‌های خم میلگرد و.... پرداختیم. این مقاطع از لحاظ شکل و خم، انواع مختلفی دارند و همچنین در ساختمان‌سازی کاربردهای ویژه‌ای دارند. این عوامل روی‌هم‌رفته در تعیین قیمت میلگرد موثر هستند. اگر تمایل به خرید این محصول دارید سایت گرفت با ارائه نرخ فروشندگان مختلف می‌تواند به شما در انجام فعالیت ساخت‌وساز یاری رساند. در پایان اگر در ارتباط با مطالب پیش رو سوال یا تجربه‌ای دارید آن را با ما در میان بگذارید.

دیدگاه یا سوال خود را به اشتراک بگذارید

مطالب مرتبط

blog image
پیش بینی قیمت تیرآهن در 1403
سه‌شنبه 28 فروردین 1403
blog image
آلیاژ آهنی و ترکیبات آن
چهارشنبه 15 فروردین 1403