ورق فولادی تولید شده در کارخانه فولاد مبارکه نمایش داده شده است.

کاهش ۲۱ درصدی مصرف آب در نورد گرم فولاد مبارکه

اخبار
شنبه 10 دی 1401

کاهش ۲۱ درصدی مصرف آب در گردش فرایند پوسته‌زدایی نورد گرم فولاد مبارکه، توسط کارشناس گروه فنی این شرکت اعلام شد. به گزارش ماین نیوز، امین صالحی با اشاره به اهمیت و نقش آب در فرایند نورد تختال و تولید کلاف گرم گفت: با اجرای پروژه ارتقا و بهینه‌سازی کلکتورهای پوسته‌زدای خط نورد گرم، علاوه بر ارتقای کیفیت سطحی محصولات گرم و سرد، با طراحی مناسب کلکتور و به‌کارگیری نازل‌های نسل جدید، مصرف آب در گردش این فرایند به میزان ۳۰۰ مترمکعب در ساعت کاهش یافته است.

وی با بیان اینکه از مهم‌ترین پارامترهای طراحی کلکتورهای پوسته‌زدا میزان ضربه آب، دبی خروجی نازل‌ها و تعداد نازل روی هر کلکتور است، گفت: ازآنجاکه ارتفاع نازل‌ها تا سطح بار تأثیر بسیار زیادی بر ضربه آب روی سطح بار دارد، در این پروژه با استفاده از نرم‌افزار شبیه‌ساز پوسته‌زدایی، ارتفاع بهینه نازل‌ها با توجه به نوع آن‌ها محاسبه شد و با توجه به محدودیت‌های تولیدی، ارتفاع بهینه‌ای برای کلکتورها تا سطح تختال یا بار طراحی گردید.

کارشناس گروه فنی ناحیه نورد گرم درخصوص اهمیت نقش نازل‌ها در این فرایند تصریح کرد: در نسل جدید نازل‌های پوسته‌زدا، با استفاده از یک قطعه اضافی که بر روی نازل نصب می‌شود، علاوه بر فیلتراسیون آب ورودی به نازل، جریان متلاطم آب به جریانی آرام و یکنواخت تبدیل می‌شود که علاوه بر افزایش ضربه آب روی ورق، کاهش مصرف آب را نیز در پی خواهد داشت و قیمت انواع ورق تولیدی را تحت تاثیر قرار می دهد.

به گفته وی این پروژه طی مدت ۴ سال با همکاری مؤثر واحدهای گروه فنی تولید، دفتر فنی تعمیرات، تولید و تعمیرات خط نورد گرم، توزیع انرژی و سیالات و خرید مواد مصرفی به انجام رسیده است.

 

ورق فولادی تولید شده در فولاد مبارکه به تصویر کشیده شده است.

 

کاهش مصرف آب و افزایش عمر تجهیزات

در همین زمینه، محمدحسن ملکی، کارشناس تعمیرات مکانیک انرژی و سیالات نیز افزود: تصفیه‌خانه نورد گرم وظیفه تصفیه فیزیکی آب در گردش این واحد و تنظیم دمای آن را عهده‌دار است. آب مصرفی در فرایند پوسته‌زدایی به حوضچه‌های مخصوص (Scale Pit) هدایت می‌شود. پس از جداسازی پوسته‌ها و لجن‌های موجود در آن، ته‌نشینی نهایی در زلال‌ساز (Clarifier) انجام می‌گیرد و رسوبات باقی‌مانده از آن جدا می‌شود.

سپس آب توسط ایستگاه پمپاژ شماره۱۰ (P۱۰) به سمت فیلترهای شنی (Sand Filter) هدایت می‌گردد و جداسازی نهایی رسوبات صورت می‌پذیرد. در مرحله بعدی، در برج‌های خنک‌کننده (Cooling Towers) ده‌تایی از دمای آب کاسته می‌شود و ایستگاه‌های پمپاژ P۱۰ و P۱۱ آن را به نورد گرم و محل‌های مصرف برمی‌گردانند.

با اجرای موفقیت‌آمیز این پروژه، علاوه بر کاهش حدود ۳۰۰ مترمکعب در ساعت آبِ در گردش تصفیه‌خانه نورد گرم، بار سندفیلترهای این واحد کاهش می‌یابد و در درازمدت منجر به افزایش عمر تجهیزات می‌گردد. امین صالحی، کارشناس گروه فنی ناحیه نورد گرم، این دستاورد مهم را به تمامی کارکنان، ذی‌نفعان و شرکای کسب‌وکار کارخانه فولاد مبارکه اصفهان تبریک گفت و در همین زمینه از حمایت‌های مدیریت ارشد سازمان، معاونت بهره‌برداری، مدیریت ناحیه نورد گرم، مدیریت انرژی و سیالات و زحمات همکاران ناحیه نورد گرم و پشتیبانی سایر نواحی تشکر و قدردانی کرد.

دیدگاه یا سوال خود را به اشتراک بگذارید