میلگرد تقویتی در ساخت سازه ساختمان بکار می رود.

میلگرد تقویتی؛ کاربرد، ویژگی و نحوه چیدمان در تیرچه و فوندانسیون

مقالات آهن آلات
شنبه 03 دی 1401

میلگرد تقویتی، نوعی مقطع فولادی است که از آن در صنایع ساخت‌وساز انواع ساختمان‌های مختلف استفاده می‌‌شود. این نوع میلگرد یکی از پرکاربردترین انواع مقاطعی است که مورد توجه پیمانکاران و مهندسان قرار دارد.

میلگرد تقویتی چیست؟

میلگرد تقویتی، یک مقطع فولادی بسیار مستحکم است که از آن برای افزایش استحکام و مقاومت ساختمان‌‌ها استفاده می‌شود. به‌عبارت‌کلی، از این سازه برای مقاوم‌سازی و پایدارسازی انواع ساختمان‌های مسکونی و تجاری استفاده می‌شود که دارای انواع مختلف است.

استفاده از میلگرد تقویتی چه اهمیتی دارد؟

میلگرد تقویتی، باعث افزایش استحکام و مقاومت سازه‌های مختلف دربرابر هرگونه عوامل خارجی و داخلی می‌شود. به‌عنوان‌مثال، در مناطق زلزله‌خیر استفاده از میلگرد تقویتی اهمیت بسیار زیادی دارد؛ چراکه مقاومت ساختمان‌ها را دربرابر هرگونه تنش افزایش می‌دهد. معمولا از این نوع مقطع فولادی، در ساختمان‌های بزرگ استفاده می‌شود.

کاربرد میلگرد تقویتی

پس از ساخت سازه، نیرو‌ها و تنش‌های بسیاری به آن وارد می‌شود. ازجمله این تنش‌ها می‌توان به نیروهای فشاری وارده بر دیوارهای برشی از فشارکف، نیروهای زلزله و باد، نیروهای برشی واردشده به سازه از طریق پی آن اشاره کرد. میلگرد برای افزایش استحکام ساختمان در چنین شرایط کاربرد دارد و می‌توان از آن در هر نقطه از ساختمان استفاده کرد.

میلگرد تقویتی در ستون

اگر از میلگرد در داخل ستون استفاده می‌کنید، به ظرفیت مقطع ستون توجه داشته باشید. ظرفیت ستون با استفاده از آرماتورهای مورد استفاده و اندازه آن‌ها قابل کنترل است. معمولا در ستون باید از حداقل دو عدد میلگرد با سایز و اندازه برابر و بزرگتر از 12 استفاده شود.

 

کاربرد میلگرد تقویتی در تصویر نشان داده شده است.

 

میلگرد تقویتی فوندانسیون

فوندانسیون یا به‌عبارت‌دیگر پی ساختمان، وظیفه انتقال نیرو از قسمت بالای ساختمان به خاک زیر ساختمان را دارد. این امر باید بگونه‌ای باشدکه بتواند نیرو را به‌درستی انتقال دهد. از یک نرم افزار مهندسی برای تخمین استفاده از میلگرد تقویتی در فوندانسیون استفاده می‌شود.

میلگرد تقویتی دیوار

دیوارهای برشی، از جمله دیوارهایی هستند که معمولا در مکان‌های زلزله‌خیز از آن‌ها استفاده می‌شود؛ درواقع این نوع دیوار‌ها به‌طورمستقیم به سازه ساختمان وصل می‌شوند. این نوع دیوار‌ها در دو نوع جفتی و یکپارچه هستند که انتخاب هریک به نظر مهندس بستگی دارد. استفاده از میلگرد در دیوارهای برشی، باعث افزایش استحکام آن‌ها و جلوگیری از هرگونه شکستگی و فرورفتگی در آن می‌شود.

چه مکان‌هایی به میلگرد تقویتی نیاز دارند؟

از میلگرد تقویتی می‌توان درهر نقطه از ساختمان استفاده کرد. معمولا از این نوع مقطع فولادی در فوندانسیون، ستون‌ها، تیرچه بلوک‌ها، دیوارهای برشی استفاده می‌شود.

نحوه محاسبه میلگرد تقویتی

مهندس و طراح پروژه وظیفه محاسبه میلگرد تقویتی را برعهده دارد که این شخص با استفاده از نرم‌افزارهای تخصصی نسبت به تخمین اندازه این نوع مقاطع فولادی اقدام می‌‌کند. داشتن اطلاعات کافی در مورد نحوه محاسبه میلگرد می‌تواند به شما در خرید این محصول کمک کند؛ چرا که با دانستن وزن کلی میلگرد می‌توان هزینه کل پروژه ساخت ساختمان را برآورد کرد.

باتوجه به قیمت میلگرد تقویتی در بازار، بهتر است نسبت به برآورد دقیق این نوع مقطع فولادی، نهایت دقت را داشته باشید. برای محاسبه وزن میلگرد تقویتی باید از فرمول زیر استفاده کنید:

تعداد میلگردهای تقویتی مورد‌ استفاده در کل پروژه × طول کلی یک عدد میلگرد تقویتی × وزن کلی یک عدد میلگرد تقویتی

برای سازه چه مقدار میلگرد تقویتی نیاز است؟

برای اینکه بتوانید مقدار میلگرد تقویتی مورد استفاده در ساخت ساختمان‌های چندطبقه را مورد بررسی قرار دهید، ابتدا باید تعداد میلگردهای مورد استفاده درهر بخش از ساختمان را برآورد کنید. این نوع مقطع در نواحی مختلف ساختمان مانند: فوندانسیون، سقف و ستون استفاده می‌شود و دارای اندازه‌های مختلف است. برای محاسبه تعداد دقیق این نوع سازه، ابتدا باید مقاطع موردنیاز را محاسبه کنید و سپس مقطع مورد استفاده درهر بخش را به‌طور‌جداگانه برآورد کنید.

نقشه خوانی میلگرد تقویتی چگونه است؟

میلگردهای مورد استفاده در ساختمان، دارای اندازه‌ها و تعداد متفاوتی هستند که هریک با علامت خاصی نشان داده می‌شوند. این علامت، قطر و تعداد مقاطع فولادی را نشان می‌‌دهد. علاوه‌بر این موارد، فاصله میان میلگرد‌ها نیز در آن درج شده است. برای خواندن نقشه میلگردهای تقویتی نیز به شرایط و تبحر خاصی است. اگر از پلان اصلی برای نقشه‌خوانی میلگرد‌ها استفاده نمی‌کنید، تعداد و اندازه مقطع نمایش داده می‌شود. اما اگر از پلان اصلی استفاده می‌کنید، از علامت ADD نیز استفاده می‌شود.

 

استفاده از میلگرد تقویتی نشان داده شده است.

 

نکات مهم در هنگام اجرای آرماتور تقویتی در فوندانسیون

ازآنجایی‌که امکان استفاده از آرماتور در فوندانسیون وجود ندارد، از میلگرد خرک به‌جای میلگرد تقویتی استفاده می‌شود. در این روش، از میلگرد تقویتی خرک برای نصب دوسری میلگرد افقی به‌صورت پشت‌سر هم با فاصله معین به‌صورت بتن استفاده می‌شود. این نوع میلگرد به‌نام میلگرد آرماتور پایه‌دار نیز شناخته می‌شود.

میلگرد تقویتی تیرچه

تیرچه‌های مورد استفاده در ساخت ساختمان‌های مختلف، ازجمله سازه‌هایی هستند که درمعرض بار کششی قرار دارند. از میلگردهای تقویتی همراه با میلگردهای طولی کششی، برای افزایش استحکام این نوع سازه استفاده می‌شود. طول میلگرد تقویتی تیرچه، باتوجه به نمودارهای لنگر خمشی مشخص می‌شود. به‌طورمعمول اورلب میلگرد تقویتی تیرچه در حدود چهل الی پنجاه برابر قطر میلگرد محاسبه می‌شود.

سخن پایانی

میلگرد تقویتی، یکی از مهم‌ترین بخش‌های ساخت هرنوع ساختمان مسکونی و غیرمسکونی شناخته می‌شود. از این نوع سازه و مقطع فولادی برای افزایش استحکام سازه، دربرابر هرگونه تنش و فشار استفاده می‌شود. معمولا استفاده از این نوع سازه درنواحی زلزله‌خیز بسیار رونق فراوانی دارد؛ چراکه مانع از ریزش ساختمان در اثر نیروهای وارده بر آن می‌شود. 

دیدگاه یا سوال خود را به اشتراک بگذارید

مطالب مرتبط

blog image
چدن چکش خوار یا مالیبل
شنبه 01 اردیبهشت 1403
blog image
پیش بینی قیمت تیرآهن در 1403
سه‌شنبه 28 فروردین 1403