مش و شبکه میلگرد

مش و شبکه میلگرد

مقالات آهن آلات
سه‌شنبه 22 آذر 1401

مش و شبکه میلگرد، یکی از ابزارهایی است که برای افزایش سرعت پروژه از آن استفاده می‌شود و باتوجه به افزایش قیمت آهن‌آلات که این روزها با آن مواجه هستیم هر کارفرمایی دوست دارد سرمایه‌اش در سریع‌ترین زمان ممکن بازگردد. اما با افزایش نرخ آن‌ها، تقاضا برای ساخت سازه‌های فولادی کاهش پیدا کرده است؛ به‌همین‌دلیل اکثرا به سازه‌های بتنی روی آوردند که گرچه قیمت مناسب‌تری دارد، اما برای ساخت به زمان زیادی نیاز دارد. استفاده از مش و شبکه میلگرد می‌تواند زمان ساخت سازه بتنی را کاهش دهد. 

شبکه میلگرد به چه معناست؟

شبکه میلگرد که به آن مش فولادی، مش جوشی یا شبکه مش میلگرد هم گفته می‌شود، یک نوع توری فولادی مشبک بوده که با میلگرد ساده و آجدار به‌دست آمده است. براساس استاندارد، مش فولادی، تعدادی میلگرد عرضی و طولی است که به‌همدیگر بافته می‌شوند و به‌گونه‌ای هستند که با زاویه 90 درجه به‌هم وصل می‌شوند. تمام قسمت‌های بین این میلگردها باید به هم متصل شوند و به‌یکدیگر جوش بخورند. به‌دلیل‌این‌که در ساخت شبکه مش میلگرد به میلگرد آجدار نیاز است، قیمت آن به میزان زیادی تحت تاثیر قیمت میلگرد است.

 

مش فوادی، یک نوع توری فولادی مشبک است.

 

از مش در شبکه میلگرد چگونه استفاده می‌ شود؟

یکی از نکاتی مهمی که در مورد مش و شبکه میلگرد باید رعایت شود، این است که میلگردهای طولی و عرضی و جوش‌دادن آن‌ها به هم، باید بادقت به‌هم متصل شود. برای استفاده از آن باید از قبل تعداد میلگردهایی که قرار است در شبکه آن استفاده شود، محاسبه کنند و بادقت این میلگردها را در کنار همدیگر قرار دهند. این میلگردها، میلگردهای استاندارد گرم نوردیده 3132 هستند. در شبکه مش و در میان میلگردها، فضای خالی وجود دارد که به آن چشمه شبکه می‌گویند که این چشمه‌ها می‌توانند به صورت مستطیلی یا مربعی باشند. ابعاد چشمه شبکه ممکن است از 8 تا 40 سانتی‌متر متغیر باشد. لازم به ذکر است که هر چقدر تعداد میلگرد بیشتری در شبکه استفاده شود و وزن آن بیشتر باشد قیمت میلگرد هم افزایش پیدا می‌کند.

شبکه های میلگردی مش چه کاربرد و مزایایی دارد؟

شبکه‌های میلگردی مش در اکثر پروژه‌های ساختمانی استفاده می‌شود. از این شبکه‌ها برای تقویت کردن مقاومت کششی سازه و برای جلوگیری از ترک خوردن بتن برای کف‌سازی طبقات استفاده می‌کنند. امروزه استفاده از شبکه میلگرد در ساختمان‌سازی رو به افزایش است. از آن می‌توان در موارد زیر استفاده کرد:

  • سقف‌های کامپوزیت
  • دیوار
  • کف طبقات و پارکینگ
  • استخر
  • سازه‌های پیش‌ساخته بتنی و کارهای عمرانی مثل احداث تونل، سدسازی، پل، کانال‌سازی، مترو، راه‌سازی، خطوط راه‌آهن و …
  • ساخت اتوبان و فرودگاه ، نرده و حصارکشی، ساخت سیلو و مخازن بتنی.

از مزایای استفاده از مش و شبکه‌های میلگردی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • این محصولات مقاومت بسیار مناسبی دارند.
  • حمل و جابه‌جایی آن‌ها راحت است.
  • اجرای آن با سرعت بالایی انجام می‌شود. 
  • استفاده از آن نسبت به روش‌های دیگر مقرون‌ به‌‌صرفه است، چون وزن کمی دارد. کم‌ترین وزن شبکه‌های مش، میلگرد 6 ساده با چشمه 30*30 است که وزنی در حدود 22 کیلوگرم دارد و بیش‌ترین وزن را میلگرد 12 ساده یا آجدار با چشمه 10*10 دارد که وزن تقریبی آن 257 کیلوگرم است.
  • جنس محکم و بادوامی دارد و از جنس آهن و گالوانیزه است. جنس برخی از شبکه‌های میلگرد از فولاد گالوانیزه هستند و در محیط‌های مرطوب بسیار کاربرد دارند.

 

مش و شبکه های میلگردی مزایای زیادی دارند که از جمله می توان به جابه جایی راحت و سرعن اجرای بالای آن ها اشاره گکرد.

 

در اجرای شبکه های میلگردی چه نکاتی را باید در نظر داشت؟

در اجرای شبکه‌های میلگردی توجه به نکاتی ضروری است. از جمله:

  • گاهی برای بعضی مکان‌ها به‌ویژه مکان‌های مرطوب از مش گالوانیزه استفاده می‌شود تا بتواند در برابر خوردگی و زنگ‌زدگی مقاوم باشد.
  • برای اینکه اتصال میلگرد و بتن به‌خوبی انجام شود لازم است قبل از استفاده، هرگونه آلودگی و مواد چسبنده را از سطح آن‌ها پاک‌ کنید.
  • انجام جوشکاری باید بادقت و به‌صورت منظم باشد.
  • در هنگام اجرا مواظب باشید شکستگی ایجاد نشود و میلگردها خم نشوند.
  • توجه کنید که در زمان ساخت، هر چقدر مفتول کمتر داغ و سپس سرد شود، مش محکم‌تر و مقاو‌تر می‌شود.
  • از استفاده از میلگردهای زنگ‌زده خودداری کنید؛ چرا که استفاده از آن‌ها سبب می‌شود از کارایی و قطر میلگرد هنگام زنگ‌زدایی کم شود.

قیمت مش میلگرد بر چه اساس تعیین می شود؟

قیمت مش میلگرد تحت تاثیر عوامل مختلفی متغیر است. قیمت مواد اولیه، نوسانات بازار و قیمت دلار و ارز روی قیمت نهایی آن موثر است. از عوامل تاثیرگذار دیگر در قیمت آن‌ها سایز میلگرد، نوع و سایز چشمه‌های آن است. انواع میلگردهای آجدار و ساده در سایزهای ۴، ۶، ۸، ۱۰، ۱۲ و ۱۴ میلی‌متر با چشمه‌های ۵، ۱۰، ۱۵، ۲۰، ۲۵ و ۳۰ سانتی‌متر برای تولید آن استفاده می‌شوند که میلگرد ۶ ساده و ۸ آجدار بیشترین کاربرد را دارند.

هر چقدر سایز میلگرد بیشتر باشد یا اندازه چشمه‌ها کوچکتر باشند، قیمت مش میلگرد بیشتر می‌شود و هر چقدر سایز میلگرد کمتر باشد و سایز چشمه‌ها افزایش یابد قیمت کمتری دارد؛ همچنین جنس، وزن، طول و عرض، هزینه حمل و نقل و باربری و… در قیمت آن موثر است. برای استعلام قیمت روز آن می‌توانید به جداول موجود در این سایت مراجعه کنید.

سخن پایانی

مش و شبکه میلگرد در موارد مختلفی همچون ساختمان‌سازی، سدسازی، ساخت اتوبان و …‌ کاربرد دارد. اگر شما هم برای پروژه‌های خود نیاز به مش میلگرد دارید توصیه می‌کنیم از طریق این سایت اقدام به خرید این محصول کنید، برای کسب اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید؛ 

دیدگاه یا سوال خود را به اشتراک بگذارید

مطالب مرتبط

blog image
چدن چکش خوار یا مالیبل
شنبه 01 اردیبهشت 1403
blog image
پیش بینی قیمت تیرآهن در 1403
سه‌شنبه 28 فروردین 1403