تشخیص میلگرد در بتن اهمیت بسیار بالایی دارد.

نحوه تشخیص میلگرد در بتن

مقالات آهن آلات
سه‌شنبه 08 آذر 1401

شناسایی میلگرد در بتن، از طریق تجهیزات و روش‌های مختلفی انجام می‌شود؛ با این کار می‌توانید میزان تسلیح بتن، تعداد و قطر آن را تعیین نمایید. برای اینکه بتوانید عملیات‌های خاصی از جمله برشکاری یا حفاری را روی قسمتی از یک سازه انجام دهید نیاز است که قبل از هرکاری به سراغ اسکن بتن بروید و محل نصب مقاطع را شناسایی کنید. تشخیص محل دقیق مقاطع فولادی در بتن به شما کمک می‌کند تا هنگام برشکاری، آسیبی به سازه و تجهیزات آن وارد نکنید؛ در ادامه در رابطه با نحوه تشخیص آرماتور در بتن و اهمیت آن در صنعت ساخت‌وساز صحبت خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

شناسایی میلگرد در بتن چه اهمیتی دارد؟

شناسایی انواع میلگرد ساختمانی در بتن، یکی از مهم‌ترین اقداماتی است که باید قبل از ارزیابی یا دستکاری سازه انجام داد. هدف از اسکن بتن، شناسایی محل نصب آرماتور و جلوگیری از آسیب دیدن آن‌ها هنگام سوراخکاری، برشکاری، کرگیری و... است؛ از رایج‌ترین مشکلاتی که معمولاً به‌دلیل عدم انجام شناسایی آرماتور رخ می‌دهد می‌توان به تخریب مقاطع هنگام برش و حفاری ساختمان اشاره کرد.

 

تشخیص میلگرد در بتن اهمیت بالایی دارد.

 

انواع روش‌های اسکن میلگرد در بتن

اسکن مقاطع فولادی در بتن، با روش‌های مختلفی انجام می‌شود؛ درحال‌حاضر، شناسایی میلگرد در بتن از طریق رادار یا GPR، مهم‌ترین و شناخته‌ترین روش برای این کار به حساب می‌آید. در ادامه روش‌های کاربردی جهت اسکن آرماتور در بتن را معرفی خواهیم کرد.

رادار نفوذی یا GPR

دستگاه GPR، یکی از بهترین دستگاه‌هایی است که امروزه برای اسکن میلگرد داخل بتن استفاده می‌شود، از مهم‌ترین بخش‌های تشکیل دهنده این دستگاه می‌توان به آنتن گیرنده، آنتن فرستنده و واحد پردازش سیگنال اشاره کرد.

در این روش، قسمتی از سازه را در مقابل امواج الکترومغناطیسی قرار می‌دهند؛ درصورتی‌که امواج منتشر شده با جسم یا مواد مختلفی برخورد کند، بازتاب شده و از مسیر اصلی منحرف می‌شوند. این امواج پس از منعکس شدن از لایه‌های زیرین، توسط آنتن گیرنده ثبت خواهند شد؛ در نهایت شما می‌توانید رفتار امواج را مورد بررسی قرار دهید و ساختار درونی بتن را شناسایی کنید و چنانچه در آن بخش از سازه مقطعی بکار رفته باشد به‌راحتی متوجه آن خواهید شد.

استفاده از اشعه X

تصویربرداری از داخل لایه‌های بتن نیز یک روش مطمئن و کاربردی برای اسکن میلگرد، به حساب می‌آید؛ در این شیوه از پرتو‌های قدرتمند ایکس استفاده می‌شود؛ به‌همین‌دلیل نیاز است سطح بیرونی بتن را از هرگونه آلودگی و گردوغبار پاک نمایید. اسکن آرماتور از طریق اشعه X، با بررسی چیدمان سنگدانه‌ها، بررسی حفره‌های هوا، جدا افتادگی ذرات بتن و وجود ترک‌ها انجام می‌شود؛ از مهم‌ترین محدودیت استفاده از ای روش می‌توان به عدم توانایی آن در ارائه اطلاعات دقیق در رابطه با عمق نقص‌های سطحی اشاره کرد؛ به‌همین‌دلیل است که شناسایی فولاد با استفاده از اشعه ایکس کمتر از سایر روش‌ها استفاده می‌شود.

میلگرد یاب دستی

یکی دیگر از روش‌هایی که برای شناسایی مقاطع فولادی در بتن استفاده می‌شود، میلگردیاب دستی است. این روش در مقایسه با سایر شیوه‌ها به صرفه‌تر بوده و هزینه‌های کمتری را به همراه دارد؛ ناگفته نماند که شناسایی محل دقیق آرماتور در بتن با استفاده از این روش کمی سخت‌تر بوده و دقت آن نسبت به سایر روش‌ها کمی پایین‌تر است.

 

یکی از روش های اسکن میلگرد در بتن، استفاده از میلگردیاب دستی است.

 

عکسبرداری التراسونیک

یکی از روش‌های رایج که معمولاً مهندسین ساختمان برای شناسایی آرماتور استفاده می‌کنند، عکس‌برداری التراسونیک (UPE) است. از طریق این روش می‌توانید اطلاعات مهمی از جمله اندازه دقیق ضخامت، شناسایی نقص‌ها، تشخیص لایه‌لایه‌شدن و همچنین ارزیابی جهت بتن را به دست‌آورید. روش عکس‌برداری التراسونیک متکی به انتشار امواج تنش با استفاده از مواد است.

برای انجام این‌کار، ابتدا فرستنده یک پالس تنش را در دسترس جسم قرار می‌دهد؛ پالس ارسال شده داخل جسم منتشر شده و با استفاده از رابطه جریان‌ها انعکاس می‌یابد. در اینجا مبدل گیرنده، امواج منعکس شده را دریافت و کنترل می‌کند؛ کلیه سیگنال‌ها توسط بخش مربوطه تجزیه و تحلیل شده و زمان تقریبی حرکت امواج را تشخیص می‌دهند. روش UPE گزینه مناسبی برای شناسایی حفره‌ها و لکه‌ها در بتن نیز خواهد شد.

اسکن بتن با رادار

در روش اسکن بزرگ سارادا، از دستگاه جی پی اس استفاده می‌شود؛ همانطورکه پیش‌تر اشاره کردیم این روش به‌دلیل دقت بسیار بالا و سهولت کار پرطرفدارترین روش برای شناسایی میلگرد در بتن به حساب می‌آید.

توموگرافی لرزه‌ای

توموگرافی لرزه‌ای، یک راه مطمئن و مهم برای اسکن بتن به شمار می‌رود؛ این روش باوجود قابلیت‌هایی که دارد گزینه مناسبی برای شناسایی فولاد و میلگرد در بتن نخواهد بود. با استفاده از روش توموگرافی لرزه‌ای می‌توانید اطلاعات زیر را به دست‌آورید:

  • ضخامت و قطر بزرگ
  • تشخیص عیب
  • شناسایی محل پوسته‌پوسته شده
  • برآورد کیفیت و صحت سیمان

و...

مزایای تشخیص میلگرد در سازه

اسکن بتن و شناسایی مقاطع درون آن از مزیت‌هایی زیادی برخوردار است؛ به‌طورمثال، از این طریق می‌توانید فولاد‌های تعبیه شده در بتن را شناسایی کرده و کار خود را بدون اینکه آسیبی به آن‌ها وارد کنید، انجام دهید. از دیگر مزیت‌های تشخیص میلگرد در سازه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. ارزیابی فاصله بین مقاطع، میزان تسلیح و ظرفیت المان‌ها
  2. اندازه‌گیری قطر مقاطع فولادی
  3. محاسبه طول اتصالات
  4. جلوگیری از آسیب دیدن مقاطع هنگام برشکاری یا حفاری
  5. اندازه‌گیری عمق بتن برای افزایش سازگاری سازه و مقاومت آن در برابر خوردگی

 

یافتن میلگرد در بتن اهمیت زیادی دارد و مزایای مخصوص ب خود دارد.

 

یافتن میلگرد در بتن با چه محدودیت‌هایی مواجه است؟

از محدودیت‌هایی که معمولاً هنگام شناسایی آرماتور در بتن با آن مواجه می‌شویم، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تراکم مقاطع فولادی: تراکم بالای آرماتور‌ها گاهی اوقات باعث اشتباه بودن نتایج می‌شوند.
  • وجود مفتول فلزی: هنگام نصب مقطع از مفتول نیز استفاده می‌شود؛ همین موضوع در بعضی موارد باعث می‌شود که به نتایج نادرستی برسیم.
  • نوع و اندازه بتن: از محدودیت‌های تشخیص میلگرد در بتن می‌توان به متغیر بودن بتن سازه اشاره کرد.

و در آخر؛ نکات انتخاب بهترین روش و دستگاه برای شناسایی میلگرد

برای اینکه بتوانید شناسایی آرماتور در بتن را به‌درستی و دقت بالایی انجام دهید، نیاز است قبل از انتخاب روش، با چند نکته مهم آشنا شوید:

  • هدف اصلی خود را از اسکن بتن مشخص کنید؛ شدت و دقت مورد نیاز برای هر پروژه فرق می‌کند، پس باید دستگاه و روش خود را براساس نوع پروژه (مقاوم‌سازی یا کاشت میلگرد در بتن) انتخاب نمایید.
  • بررسی شرایط مختلف: با توجه به اینکه برخی از روش‌ها دارای محدودیت‌هایی هستند، قبل از هرکاری باید میزان دقت و حساسیت کار، محدودیت‌ها، نتیجه اسکن و... را در نظر بگیرید، سپس برای تشخیص فولاد اقدام کنید.
  • هزینه روش را درنظر بگیرید؛ هرچه دقت روش بالاتر باشد، بالطبع قیمت آن نیز بیشتر خواهد بود؛ پس تا حد امکان سعی کنید از روش‌های معمولی‌تر و مورد نیاز پروژه استفاده کنید.

سخن پایانی

در بازار‌های فولادی، قیمت میلگرد نسبتاً بالا است؛ به‌همین‌دلیل، هنگام کار با سازه‌های بتنی باید در حفظ نگهداری این مقاطع بسیار دقت کنید. شناسایی آرماتور‌های تعبیه شده در بتن از اهمیت بالایی برخوردار است و با انجام این کار ساده می‌توانید از بروز خسارات‌های پرهزینه نیز جلوگیری کنید.

دیدگاه یا سوال خود را به اشتراک بگذارید

مطالب مرتبط

blog image
پیش بینی قیمت تیرآهن در 1403
سه‌شنبه 28 فروردین 1403
blog image
آلیاژ آهنی و ترکیبات آن
چهارشنبه 15 فروردین 1403