تولید محصولات فولادی نشان داده شده است.

پراکندگی تصمیم‌ گیری از چالش‌ های صنعت فولاد است

اخبار
شنبه 28 آبان 1401

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با مدیر عامل‌های شرکت‌های فولادی زیرمجموعه سازمان و صندوق‌های بازنشستگی تابعه وزارت کار، دیدار نمود و در این جلسه مسائلی بررسی شد.

در این دیدار که سه ساعت به طول انجامید و آخرین وضعیت زنجیره فولاد کشور از استخراج سنگ آهن تا صادرات محصولات بررسی شد، ایرج رخصتی مدیرعامل کارخانه ذوب آهن اصفهان، کسری غفوری مدیرعامل کارخانه فولاد خراسان (نیشابور) ، احسان دشتیانه مدیرعامل کارخانه صبا فولاد خلیج فارس، امیرحسین حاجی رحیمیان مدیرعامل شرکت تهیه و تولید مواد معدنی شرق فولاد خراسان، علیرضا چایچی مدیرعامل فولاد آلیاژی ایران، امیرحسین نادری مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری صدر تأمین، احمد صادقیان مدیر عامل کارخانه فولاد اکسین خوزستان، علی خنیفر مدیرعامل شرکت لوله‌سازی اهواز و برخی دیگر از مدیران فولادی و مسئولان ارشد وزارت کار حضور داشتند.

<سیدصولت مرتضوی> در این دیدار یکی از مشکلات اساسی این صنعت را عدم سرمایه‌گذاری برشمرد و بر توجه ویژه به موضوع توسعه و سرمایه‌گذاری تأکید کرد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: تا زمانی که سرمایه‌گذاری انجام نشود توسعه نیز نخواهیم داشت و صنعت فولاد نیز دچار فرسودگی و عدم به‌روزرسانی می‌شود.

مرتضوی تصریح کرد: 

به دلایل مختلف، سرمایه‌گذاری خارجی در این بخش نداریم بنابراین باید «بسته سرمایه‌گذاری» در حوزه‌های مختلف از جمله فولاد، نفت و پتروشیمی تعریف شود.

وی پراکندگی تصمیم‌گیری در این صنعت را یکی دیگر از چالش‌ها دانست و تأکید کرد: در این صنعت همانند نخ تسبیح باید وحدت وجود داشته باشد و کار را به دست افراد دارای اهلیت سپرد و گفتمان مشترک تعریف کرد. وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به کوچک‌سازی ساختار اظهار کرد: کوچک‌سازی با ادغام شرکت‌های کوچک ضرورت دارد.

 

تولیدات ورق فولاد در هلدینگ های فولادی نشان داده شده است.

 

مرتضوی «نظارت میدانی» از پروژه‌ها را ضروری دانست و تأکید کرد: مدیران باید در جریان روند کار پروژه‌ها در منطقه باشند و از مدیران پروازی استفاده نشود. وی پیگیری مباحث حقوقی را ضروری دانست و گفت: شورای عالی حقوقی قوی باید تشکیل تا مشکلات حقوقی شرکت‌ها رفع و رجوع شود.

وزیر تعاون بر افزایش بهره‌وری تأکید و تصریح کرد: شرکت‌های زیان‌ده و اضافه باید فروخته و تبدیل به سرمایه شوند. مرتضوی ضمن اشاره به کاهش هزینه‌های اضافه، گفت: مدیر هماهنگ‌کننده در استان‌ها باید حضور داشته باشد و امور را از نزدیک پیگیری کند.

ایجاد هلدینگ‌های تخصصی در تکمیل زنجیره مدل‌های طراحی‌شده

احمد خانی‌نوذری، معاون امور اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در این نشست یکی از سیاست‌های این وزارتخانه را ایجاد هلدینگ‌های تخصصی در تکمیل زنجیره ارزش محصولات عنوان کرد تا از این طریق بر قیمت آهن و سایر محصولات تاثیر مثبتی گذاشته شود.

وی افزود: در هفته‌های گذشته نشست‌های زنجیره‌ای اقتصادی و تخصصی با محورهای مختلفی از جمله دارو، پتروشیمی و فولاد با حضور وزیر کار برگزار شده و این نشست‌ها ادامه خواهد داشت.

علیرضا عسگریان، دستیار ویژه وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز در این نشست گفت: ما باید یک برنامه یک‌ساله با تعیین میزان مداخله و نقش وزارتخانه و صندوق‌ها داشته باشیم تا خروجی این نشست‌ها مشخص و همین موضوع باعث هماهنگی درون‌گروهی و ایجاد برنامه واحد شود. مدیران برخی شرکت‌های صنعت فولاد در ابتدای جلسه عملکرد و چالش‌های موجود در این صنعت را شرح دادند.

دیدگاه یا سوال خود را به اشتراک بگذارید