بازار آهن روزهای آرامی را تجربه می کند.

آرامش نسبی قیمت مقاطع فولادی در بازار آهن آلات

اخبار
یکشنبه 22 آبان 1401

طبق گزارش های به دست آمده از بازار آهن آلات، در روز ابتدایی هفته جاری، قیمت مقاطع فولادی با ثبات به نسبت به آخر هفته گذشته در بازار کار خود را شروع کرد و تقریبا شاهد روز آرامی بودیم.

دلار هم پس از اصلاح قیمت به مرز ۳۵ هزار تومان رسید و گویا دچار چسبندگی شده و درهمان مرز نوسانات اندکی داشت، به طوری که در پایان روز گذشته هر دلار ۳۵ هزار و ۲۰ تومان معامله شد.

یازدهم آبان ماه بود که جهش تاریخی قیمت دلار آغاز شد و در مدت ۳ روز از کانال ۳۳ هزار تومان به مرز ۳۷ هزار تومان پا گذاشت و با وجود ارزپاشی و خبردرمانی بانک مرکزی هنوز به قیمت هفته نخست آبان ماه بازنگشته است.

به عقیده کارشناسان اگرچه بانک مرکزی در چند روز گذشته سعی کرد با ارزپاشی و انتشار اخبار مثبت درباره منابع ارزی و مواردی این چنینی نرخ دلار را کنترل کند اما براساس داده‌های اقتصادی بانک مرکزی در بلندمدت در کنترل قیمت دلار ناتوان است و در صورت تداوم و تشدید تحریم‌ها و تنش‌های سیاسی و همچنین تداوم چاپ پول احتمال می‌رود در ماه‌های آینده فنر دلار رها شده و مجددا در مسیر صعودی قرار بگیرد.

تحلیل نوسانات بازار آهن در هفته پایانی آبان 1401

روز شنبه، قیمت میلگرد آجدار در اکثر کارخانه‌ها ثابت اعلام شد اگرچه نوسانات پراکنده‌ای نیز در برخی مبادی فروش مشهود بود به این صورت که چند کارخانه کاهش ۵۰ الی ۲۰۰ تومانی داشتند.

ورق‌های سرد و گرم نیز نوسانات متعددی داشتند به این صورت که قیمت ورق سیاه و انوع آن عمدتا ثبات داشتند اما کاهش ۱۰۰ الی ۳۰۰ تومانی و همچنین افزایش قیمت نیز مشهود بود. ورق گالوانیزه، ورق رنگی و روغنی با افزایش ۵۰ تومانی همراه بودند و برخی از کارخانه‌ها نیز تغییر قیمت نداشتند.

قیمت روز تیرآهن نیز نوسان چشمگیری نداشت و عمدتا ثابت اعلام می‌شد اما برخی سایزهای تیر ذوبی ۱۰ الی ۲۰ هزار تومان کاهش داشت، برخی سایزها نیز از ۱۰ الی ۱۰۰ هزار تومان افزایشی بود. نرخ روز نبشی و انواع ناودانی ایرانی و اروپایی هم عمدتا ثابت بودند اما نوسانات ۱۰۰ الی ۲۰۰ تومانی هم مشاهده شد.

انواع لوله‌های مانیسمان، گازی و ... عمدتا با کاهش ۱۰۰ الی ۵۰۰ تومانی اعلام قیمت شد، قیمت پروفیل نیز با کاهش ۱۰۰ الی ۵۰۰ تومانی در عمده مبادی فروش همراه بود.

 

قیمت آهن الات در بازار روندی آرام را طی می کند.

 

محمدصادق چیت‌ساز عضو هیأت مدیره اتحادیه صنفی آهن و فولاد در باره نوسانات اخیر بازار ارز و تحریک بازار آهن اظهار کرد: 

جهش نرخ دلار در هفته گذشته به همراهی محصولات فولادی با دلار منجر شد و قیمت آهن نیز رو به افزایش گذاشت، به طوری که قیمت میلگرد از ۱۵ هزار و ۲۰۰ تومان به ۱۶ هزار و ۳۰۰ تومان رسید. نرخ روز تیرآهن نیز از ۱۷ هزار و ۴۰۰ تومان به ۱۸ هزار و ۲۰۰ تومان افزایش یافت.

به عنوان مثال قیمت رابیتس که تاحدودی اصلاح شده است حدود ۱۶ هزار و ۳۵۰ تومان معامله می‌شود اما هفته گذشته که روندی افزایشی در پیش گرفته بود ۱۶ هزار و ۷۰۰ تومان اعلام شد درحالی که پیش از آغاز روند افزایشی حدود ۱۶ هزار تومان اعلام می‌شد.

این فعال صنفی در ادامه افزود:

درحالی شاهد نوسانات افزایشی در بازار داخلی هستیم که آمارها از ثبات بازارهای جهانی حکایت دارد، از طرفی دیگر افزایش قیمت‌ها به معنی افزایش میزان معاملات نبود و معاملات اندک و با سود بسیار کمی انجام می‌شد.

چیت‌ساز در زمینه بازارهای جهانی و اثرگذاری زیرفروشی فولاد روسیه و قطعی برق بر بازارهای داخلی بیان کرد: 

شماری از تولیدکنندگان که بازارهای اروپا را از دست داده بودند به فعالیت در بازارهای چین و خاورمیانه روی آوردند که این امر به کاهش نرخ مقاطع فولادی در بازارهای جهانی و بازگشت قیمت‌ آهن به نرخ سال ۱۴۰۰ منجر شد.

گزارش‌ها از بورس کالا نیز حاکی است که روز گذشته حدود یک میلیون و ۱۴۵ هزار و ۹۵۹ تن از محصولات عرضه شده به تابلو معاملات راه یافت. از این میزان حدود ۶۷ هزار و ۲۸۰ تن شمش بلوم بود و ۲ هزار و ۹۰۰ تن از آن با قیمت پایه ۱۵ هزار و ۶۶۰ تومان معامله شد که رقمی معادل ۴/۳ درصد است.

دیدگاه یا سوال خود را به اشتراک بگذارید