انواع رول بولت را در این مقاله شرح داده ایم.

هر آنچه که باید درباره رول بولت بدانیم!

مقالات آهن آلات
سه‌شنبه 17 آبان 1401

یکی از وسایلی که جهت اتصال مصالح مختلف از جمله: بتن، آجر، سنگ و غیره مورد استفاده قرار می‌گیرد، رول بولت است و وسیله‌‌ای فولادی محسوب می‌شود. رول بولت که به آن انکر مکانیکی نیز گفته می‌شود در ساخت‌وساز کاربرد بسیار زیادی دارد؛ اگر این وسیله در ساختمان‌سازی به نحو صحیح متصل شود، ضریب امنیت و استحکام اتصالات را در سازه‌ها به میزان زیادی افزایش می‌دهد.

اجزای تشکیل‌دهنده رول بولت، شامل: واشر، استوانه، مهره و پیچ سر مخلوطی می‌شود و از جمله کاربرد‌های رول بولت‌ها در سازه‌ها می‌توان به اتصالات ستون‌ها اشاره کرد؛ این مقاطع بسته به کاربرد مختلفی که دارند می‌توانند ابعاد متفاوتی نیز داشته باشند. در این مقاله به تشریح نحوه‌ عملکرد رول بولت و اجزای تشکیل‌دهنده آن می‌پردازیم.

رول بولت چیست؟

رول بولت یا راد بولت را می‌توان میله‌ فولادی رزوه‌‌داری دانست که معمولا با روکش گالوانیزه احاطه می‌شود؛ کاشتن این وسیله در بتن به کمک انکرشیمیایی امکان‌پذیر هست. از این محصول در تاسیسات ساختمان‌ها، سازه‌های فولادی، کاشت شیمیایی و‌... استفاده می‌شود.

 

از رول بولت برای اتصال مصالح ساختمانی استفاده می کنند.

 

تعریف دیگری که می‌توان برای رول بولت‌ها ذکر کرد عبارت است از: ابزاری فولادی که به شکل مکانیکی و به‌وسیله‌ ایجاد نیروی اصطکاکی یا انبساطی به مطالح پایه اتصال پیدا می‌کند؛ جنس این کالا از آهن یا فولاد است که توسط روکش‌های مختلفی پوشیده می‌شود. این روکش‌ها نیز شامل گالوانیزه سرد، گرم یا روی هستند. رول بولت‌ها در صنایع مختلف کاربرد فراوانی دارند.

انواع رول بولت و مشخصات فنی هر کدام

این کالاها باتوجه به کاربرد متنوعی که دارند شامل انواع مختلفی می‌شوند؛ تفاوت انواع رول بولت‌ها در سایز، میزان تحمل فشار و شکل ظاهری آن‌ها است. از مهم‌ترین انواع رول بولت می‌توان، رول بولت سقفی، رول بولت سقفی پروانه‌ای، رول بولت HAS و رول بولت HKD را نام برد. در ادامه مطلب به شرح هریک از این مدل‌ها پرداخته خواهد شد.

رول بولت سقفی

رول بولت سقفی، پرکاربرد‌ترین نوع این محصول است که جهت اتصال لوستر، پنکه سقفی و غیره کاربرد دارد؛ این مدل بسته به میزان تناسب و تحمل فشار شامل انواع مختلفی می‌شود.

رول بولت سقفی پروانه‌ای

این مدل از رول بولت، در زمان باز شدن به شکل پروانه در می‌آید؛ همچنین برای مصالح کم تحملی همچون گچ، نئوپان و فیبر کاربرد فراوانی دارد.

رول بولت HAS

این وسیله به‌گونه‌ای طراحی شده است که به هنگام قرار گرفتن در سوراخ و بعد از بسته‌شدن پیچ دو قطعه داخلی آن باز شده و استحکام را به میزان قابل توجهی افزایش می‌دهد. این محصول نسبت به انواع دیگر رول بولت‌ها از ۴۰ درصد مقاومت بیشتری برخوردار است.

رول بولت HKD

برای مقاوم‌سازی اتصالات فلزی، از این محصول استفاده می‌شود که به آن رول بولت ضربه‌ای نیز گفته می‌شود.

طریقه عملکرد و مکانیسم رول بولت

عملکرد رول بولت‌ها به چهار شیوه امکان‌پذیر است؛

  • روش اصطکاکی یا انبساطی
  • روش کلیدی یا چفت و بستی
  • روش ترکیب اصطکاکی و کلیدی
  • روش چسبندگی

 

مکانیسم عملکرد رول بولت در تصویر قابل مشاهده است.

 

صفحه ستون با رول بولت نصب می‌شود؛ کار صفحه ستون انتقال فشار‌های وارده است، بنابراین نحوه‌ اتصال درست و ایمن آن بسیار حائز اهمیت است. برای اینکه بتوانیم بیس پلیت را در سر جای خود ثابت کنیم، لازم است که از ابزار و تجهیزات مختلف استفاده شود، از جمله ابزار و وسایل مورد استفاده می‌توان شابلون را نام برد. اندازه شابلون متناسب صفحه ستون است و روی آن سوراخ‌هایی وجود دارد؛ محل دقیق رول بولت را این سوراخ‌ها تعیین می‌کنند. از طریق سوراخ‌های تعبیه‌شده روی شابلون، رول بولت داخل بتن قرار می‌گیرد و سپس با یک آچار پیچ رول بولت و مهره‌ها سفت‌شده و بدین طریق مکانیسم رول بولت فعال می‌شود.

نصب رول بولت و کاشت آن

نصب و کاشت رول بولت طی دو مرحله انجام می‌شود؛ این دو مرحله شامل حفره یا سوراخ و تمیزکردن یا پاکسازی است. در مرحله‌ اول که حفره یا سوراخ است، نکته حائز اهمیت این است که باید سایز استاندارد رول بولت با قطر حفره متناسب باشد؛ مرحله‌ تمیز کردن نیز به وسیله‌ فرچه‌ سیمی یا دستگاه مکش انجام می‌شود. در ادامه روش کاشت آن را در محل های مختلف شرح می‌دهیم:

  • دیوار: از رول بولت پروانه‌ای جهت اتصالات دیوار استفاده می‌شود.
  • سقف: رول بولت‌های سقفی به وسیله‌ یک سوراخ به محل متصل می‌شوند.
  • بتن: رول بولتی که برای سازه‌های بتنی مناسب است مدل هالوکور هست.

کاربرد رول بولت و مزایای استفاده از آن

کاربرد‌های مختلفی برای این محصول ذکر شده است؛ از جمله موارد استفاده می‌توان در صنایع مکانیکی، تاسیسات، مخازن و... اشاره داشت؛ همچنین از رول بولت‌ها در صنایع برقی نیز استفاده می‌شود؛ کاربرد این محصول در صنایع ساختمان‌سازی نیز بسیار چشمگیر است. از جمله مزایای استفاده از رول بولت‌ می‌توان موارد زیر را نام برد:

  • از امنیت بالایی برخوردار هستند.
  • آسیبی به مصالح وارد نمی‌کنند.
  • مقاومت بالایی در برابر عوامل محیطی دارند.
  • قیمت رول بولت مقرون به صرفه است.

 

استفاده از رول بولت مزایای زیادی دارد.

 

مقایسه و تفاوت انکر بولت و رول بولت

از لحاظ حرفه‌ای میان انکر بولت و رول بولت تفاوت وجود دارد؛ فرق این دو در نحوه‌ عملکرد آن‌ها است. البته رول بولت را می‌توان نوعی انکر مکانیکی دانست‌؛ از دیگر موارد مورد توجه هنگام خرید، تحمل وزن رول بولت و انکر بولت است؛ مهم‌ترین تفاوت این دو محصول را می‌توان در میزان وزن عنوان کرد.

سخن پایانی

از گزینه‌های موجود برای اتصال قطعات فلزی، بتن، آجر، سنگ، و دیگر مصالح رول بولت‌ها هستند. در این مطلب انواع رول بولت، مزایا، مکانیسم و نحوه‌ عملکرد، کاربرد، نحوه نصب و کاشت رول بولت‌ها ذکر شده است. می‌توانید با مطالعه این مطلب از مجله گرفت، بهترین رول بولت را متناسب با نیاز خود خریداری نمایید.

دیدگاه یا سوال خود را به اشتراک بگذارید

مطالب مرتبط

blog image
چدن چکش خوار یا مالیبل
شنبه 01 اردیبهشت 1403
blog image
پیش بینی قیمت تیرآهن در 1403
سه‌شنبه 28 فروردین 1403