نوسانات قیمت مقاطع فولادی در سال 1401 را در این متن بررسی کرده ایم.

در نیمه اول سال 1401، کدام محصولات فولادی نوسان بیشتری را تجربه کرد؟

مقالات آهن آلات
چهارشنبه 11 آبان 1401

سال ۱۴۰۱ پر از روندهای متفاوت برای مقاطع فولادی بود؛ در دو ماه ابتدایی سال، روند قیمت محصولات تقریبا ثابت و صعودی بود و شیب کمی داشت، اما با نزدیک شدن به تابستان، نمودارها کم کم شیب نزولی گرفتند و نرخ‌ها کاهش پیدا کرد. بعضی از محصولات همچون میلگرد، نوسان‌های بیشتری را تجربه کردند و بعضی دیگر مانند تیرآهن، نوسان قیمت کم‌تری داشتند. در این مقاله شیب نمودار محصولات فولادی مختلف را مورد ارزیابی قرار می‌دهیم.

اصلی ترین دلایل تغییرات قیمت مقاطع فولادی در نیمه نخست سال 1401

در سال ۱۴۰۱، اتفاقات مختلفی رخ داد که همه آن‌ها به نوعی می‌توانستند روی قیمت محصولات فولادی تأثیر بگذارند. در ادامه این عوامل را نام می‌بریم و تغییرات نمودار قیمت آهن آلات را بررسی می کنیم:

  • رکود اقتصادی جهانی
  • کاهش تقاضا برای مقاطع فولادی به‌صورت جهانی
  • مذاکرات برجام و نامشخص بودن توافق یا عدم توافق طرفین
  • نوسان‌های قیمت ارز
  • کاهش تقاضای داخلی برای محصولات فولادی
  • کاهش میزان صادرات بخاطر عوارض و کاهش تقاضای مشتریان خارجی

یکی از نکاتی که فعالان بازار فولاد باید به آن توجه داشته باشند، این است که بازار از عوامل مختلف سیاسی، اجتماعی و اقتصادی تأثیر می‌پذیرد؛ به‌همین‌دلیل است که نوسان‌های بازار در ماه‌های اخیر بیشتر از قبل بوده و اکثر نمودارها شیب نزولی پیدا کرده‌اند.

نوسان قیمت میلگرد از فروردین تا شهریور 1401

میلگرد، یکی از پرنوسان‌ترین مقاطع فولادی در سال ۱۴۰۱ بود؛ ما روند قیمت میلگرد ۱۴ ذوب آهن اصفهان را به‌عنوان نمونه بررسی می‌کنیم. نمودار قیمت میلگردهای دیگر هم شیب‌هایی مشابه همین محصول را تجربه کردند. قیمت میلگرد، در دو ماهه ابتدایی امسال شیب صعودی محدودی داشت و بین ۱۶ تا نزدیکی ۱۷ هزار تومان باقی ماند. در خرداد، نرخ میلگرد ۱۴ ذوب آهن کمی‌ بیشتر از ماه‌های قبل افزایش پیدا کرد و بین ۱۶,۵۰۰ تا ۱۷,۱۰۰ در نوسان بود.

در تیرماه، نرخ این محصول روند نزولی گرفت و از ۱۶,۵۰۰ تومان هم کم‌تر شد و در روزهای آخر از ۱۶ هزار تومان هم کم‌تر شد؛ این کاهش بها ادامه داشت و در هفته دوم مرداد قیمت به کم‌تر از ۱۴,۵۰۰ تومان هم رسید. بعد از آن در چند روز محدود، قیمت اصلاح شد و به بیشتر از ۱۵ هزار تومان رسید، اما در سایر روزها و حتی در شهریور با نرخ حدود ۱۴,۵۰۰ تومان معامله شد.

 

نمودار نوسانات بهای میلگرد ذوب آهن در سال 1401 را در تصویر مشاهده می کنید.

 

نمودار تغییرات قیمت تیرآهن در 6 ماه ابتدایی سال جاری

در این بخش روند نرخ تیرآهن ۱۴ اصفهان، را به‌عنوان نمونه بررسی می‌کنیم؛ قیمت این محصول در فروردین و اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ صعودی بود، تاجایی‌که نرخ از ۱۳,۵۰۰ در ۱۴ فروردین به ۱۶,۳۰۰ در ۲۵ اردیبهشت رسید. در دو هفته ابتدایی خرداد، شیب نمودار کمی نزولی بود اما بعد از تعطیلات دوباره صعود آن شروع شد و حتی به ۱۷ هزار تومان هم رسید. بهای این محصول، در اکثر روزهای تیرماه هم بیشتر از ۱۷ هزار تومان بود، اما به ۱۷,۵۰۰ تومان نرسید؛ اما از هفته دوم مرداد، روند کاهشی شروع شد و نرخ معامله تیرآهن ۱۴ به کم‌تر از ۱۷ هزار تومان برگشت. نوسان‌های قیمت تیرآهن به اندازه سایر مقاطع فولادی نبود و در مرداد و شهریور هم بین ۱۶,۳۰۰ تا ۱۷,۳۰۰ در نوسان است.

 

نمودار قیمت تیرآهن 14 اصفهان در سال 1401 در تصویر قابل مشاهده است.

 

روند قیمت نبشی در نیمه اول سال 1401، افزایشی بود یا کاهشی؟

ما از روند قیمت نبشی 4 شکفته، به‌عنوان نمونه استفاده می‌کنیم؛ فراز و فرود نمودار محصولات مختلف باهم شباهت دارد و فقط اعداد آن‌ها تاحدودی متفاوت است. نمودار قیمت نبشی شکفته در فروردین ماه شیب نزولی محدودی داشت، اما از هفته اول اردیبهشت روند صعودی آن آغاز شد و بهای آن از مرز ۱۷ هزار تومان عبور کرد. صعود ارزش، تا هفته اول خردادماه ادامه داشت، اما از ۷ تا ۱۲ خرداد، نرخ کاهش پیدا کرد و بعد از تعطیلات میانه خرداد، به روال سابق و قیمت بالای ۱۷ هزار تومان برگشت و تا آخر خرداد هم صعودی بود.

 با شروع تیرماه، نمودار نبشی نزولی شد و به حدود ۱۶,۳۰۰ تومان برگشت؛ البته در بعضی روزها هم شیب نمودار کمی صعودی می‌شد تا قیمت را اصلاح کند. در نهایت، در سومین روز از مرداد، نرخ نبشی به ۱۵ هزار تومان رسید و این روند تا شهریور هم ادامه داشت. البته در بعضی از روزهای مرداد، بهای نبشی به ۱۶ هزارتومان هم رسید، اما در مجموع نمودار این مقطع فولادی، نزولی بود.

 

نبشی 4 شکفته روند تغییر قیمت سال 1401 را در تصویر مشاهده می کنید.

 

آیا نرخ ورق سیاه از فروردین تا شهریور تغییرات صعودی را تجربه کرد؟

ورق سیاه فولاد مبارکه اصفهان، محصولی است که به‌عنوان نمونه، شیب نمودار آن را بررسی خواهیم کرد. این محصول در دو ماهه ابتدایی سال، شیب صعودی داشت، اما از خرداد کاهش قیمت پیدا کرد. هزینه این محصول در ۱۴ فروردین ۱۴۰۱، نزدیک به ۲۱,۳۰۰ تومان بود. روند قیمت تا اواخر اردیبهشت کاهشی بود و این محصول در بازار با نرخ بیشتر از ۲۳ هزار تومان هم معامله شد، اما با شروع خرداد، نرخ دوباره به زیر ۲۲ هزار تومان برگشت و تا اواخر خرداد هم ادامه داشت؛ در این ماه قیمت ورق سیاه، به مدت سه روز بعد از تعطیلات میانه خرداد به بیشتر از ۲۳ هزار تومان رسید و در سایر روزها با هزینه‌ای کم‌تر از ۲۲,۵۰۰ تومان معامله می‌شد.

شیب نزولی نمودار در تیرماه شدیدتر شد و قیمت این محصول به ۱۸ هزار تومان هم رسید. در مرداد، روند کاهشی کندتر شد، اما بهای محصول، همچنان کم‌تر از ۱۹ هزار تومان بود. با فرارسیدن شهریور، ورق سیاه، بهای کم‌تر از ۱۷ هزار تومان را هم تجربه کرد اما به ۱۶,۵۰۰ تومان نرسید.

 

تغییرات قیمت ورق مبارکه در 6 ماه ابتدایی سال 1401 در تصویر قابل مشاهده است.

 

پیش بینی قیمت محصولات فولادی در پاییز و زمستان 1401

درباره آینده بهای مقاطع فولادی حدس و گمان‌های مختلفی وجود دارد؛ به‌طورکلی، بخاطر کاهش میزان ساخت و ساز در فصل سرما، همیشه نرخ‌ها در زمستان کم‌تر از فصل تابستان بوده است؛ اما در ۱۴۰۱ ما با اخبار جدیدی مانند احیای برجام روبرو هستیم که تأثیر بسزایی روی نرخ ارز خواهد داشت و در نتیجه می‌تواند قیمت مقاطع فولادی را هم تحت تأثیر قرار دهد.

بنابراین تا پیش از اینکه نتیجه وقایع کنونی ایران و جهان، اعم از احیای برجام و رکود جهانی، مشخص نشود، نمی‌توان آینده قیمت را پیش‌بینی کرد.

سخن پایانی

در این مقاله روندهای قیمتی مقاطع فولادی مختلف در سال ۱۴۰۱ را بررسی کردیم. در شش ماهه ابتدایی امسال، اکثر مقاطع کاهش نرخ را تجربه کردند و هنوز قابل حدس نیست که این شیب نزولی تا چه زمانی ادامه خواهد داشت. وب سایت گرفت، به صورت روزانه جدول قیمت محصولات مختلف را در سایت خود قرار می‌دهد و در بازه‌های زمانی مختلف هم نمودارهای هر محصول را در سایت درج می‌کند. برای اطلاعات بیشتر و تحلیل روندهای کنونی و پیش‌بینی آینده بازار آهن و مواد پتروشیمی باتوجه به وضعیت کنونی، می‌توانید از سایت گرفت به‌عنوان یک مرجع اطلاعاتی دقیق استفاده کنید.

دیدگاه یا سوال خود را به اشتراک بگذارید