عوامل متعددی باعث گرانی آهن در بازار می شود.

چرا آهن گران شد؟

مقالات آهن آلات
یکشنبه 01 آبان 1401

دلیل اصلی افزایش قیمت آهن در ایران چیست؟ برای کاهش نرخ مقاطع فولادی در بازار چه‌کار باید کرد؟ فاکتورهای تاثیرگذار در نرخ فولاد کدامند؟ نظر فعالان بازار آهن آلات در مورد گرانی آهن چیست؟ اگر شما هم نگران وضعیت نرخ فولاد در ایران هستید و این سوالات برای شما هم پیش آمده است؛ با ما همراه باشید تا بتوانید با وضعیت بازار این مقاطع در ایران و دلایل افزایش قیمت آهن آشنا شوید. 

افزایش قیمت مقاطع فولادی و آهن آلات چه دلایلی دارد؟

به‌طورکلی نرخ محصولات فولادی در ایران به فاکتورهای مختلفی وابسته است؛ قیمت تیرآهن، به عنوان یکی از پرفروش‌ترین کالاهای فولادی مانند سایر مقاطع ثابت نیست و دائما در حال نوسان هست. ایجاد هرگونه تغییر در یکی از این عوامل روی ارزش مقاطع تاثیر گذاشته و باعث گرانی یا ارزان شدن این مقاطع می‌شود. همانطورکه می‌­دانید مقاطع فولادی در ایران کاربرد فراوانی دارد؛ به‌همین‌دلیل ارزش آن از اهمیت بالایی برخوردار است.

از عوامل تاثیرگذار روی ارزش محصولات فولادی می‌­توان به‌موارد زیر اشاره کرد:

  • سیاست­‌های داخلی و خارجی
  • ارزش دلار
  • وضعیت موجودی بازار

و ...

 

دلایل مختلفی برای گرانی آهن آلات وجود دارد.

 

تاثیر سیاست های داخلی و خارجی بر گرانی نرخ آهن در بازار فولاد

از عوامل تاثیرگذار بر گرانی فولاد می‌توان به سیاست­‌های داخلی و خارجی نیز اشاره کرد؛ به‌طورکلی، سیاست از طریق ایجاد راهکارها و تصمیم‌­­های کاربردی برای کنترل تورم و همچنین ارائه بودجه‌­های اقتصادی می‌­تواند رفتار بازار محصولات فولادی را تحت تاثیر قرار دهد. در مقابل سیاست­‌های خارجی از جمله تحریم‌­های اقتصادی، تنش‌­های نظامی میان کشورها، همکاری‌های چند جانبه بین قدرت‌های اقتصادی، بازار این مقاطع را تحت تاثیر قرار داده و نوسانات قیمتی را به‌وجود می‌­آورد.

نقش پررنگ افزایش تقاضا برای ساخت مسکن بر قیمت آهن در بازار

تقاضا برای ساخت مسکن نقش مهمی روی قیمت پروفیل دارد. همانطورکه می‌­دانید بخش عمده‌ای از ساختمان‌­ها با استفاده از مقاطع فولادی از جمله میلگرد، نبشی و… ساخته می‌­شود؛ به‌همین‌دلیل نرخ این مقاطع تاثیر زیادی روی هزینه ساخت‌وساز و نرخ مسکن خواهد گذاشت. 

اثر عرضه میلگرد و تیرآهن در بورس در گرانی آهن آلات

امروزه اغلب کارخانه‌­ها و تولیدکنندگان مقاطع فولادی در بازار بورس حضور دارند؛ هرگونه تغییری که روی ارزش سهام این افراد اعمال می‌شود، بازار فولاد را تحت تاثیر قرار داده و باعث کاهش یا افزایش نرخ آن می‌­شود. جالب است بدانید که بازار بورس و خرید و فروش سهام‌­ها، نقش مهمی در روند میلگرد نیز دارد. علاوه بر این افراد زیادی هستند که در بازار بورس، خرید و فروش‌­هایی در حوزه آهن آلات انجام می‌­دهند؛ اگر این افراد نتوانند قیمت‌­ها را ثابت نگه دارند؛ در افزایش نرخ فولاد و قیمت آهن کیلویی نیز سهیم خواهند بود. 

ترمز افزایش قیمت آهن چگونه کشیده می شود؟

برای جلوگیری از افزایش بی‌رویه قیمت فولاد در ایران، راه­های زیادی توسط فعالان اقتصادی ارائه شده است که می‌­تواند به‌صورت چشمگیری اوضاع نابسامان بازار کشور را بهبود ببخشد.

 

برای جلوگیری از قیمت آهن آلات اقدامات متعددی باید صورت پذیرد.

 

با رعایت موارد زیر ترمز قیمت مقاطع احتمالا کشیده خواهد شد:

  • افزایش حجم تولیدات و عرضه مقطع به بازار یکی از راهکارهای موثر در کاهش نرخ فولاد است؛ با افزایش حجم محصولات در بازار نگرانی‌­ها از بین خواهند رفت. 
  • همگام‌­سازی قیمت محصولات بر اساس نرخ دلار آزاد نیز می‌­تواند نقش مهمی در کاهش ارزش این مقطع داشته باشد.
  • افزایش تولید و عرضه محصولات در کنار ثبات قیمت در بورس می‌تواند بازار فولاد ایران را به شکل چشمگیری بهبود ببخشد و نوسانات را بازار را از بین ببرد. 
  • افزایش نرخ آهن در بورس یکی از عوامل مهم افزایش قیمت میلگرد به‌عنوان یکی از پرفروش‌ترین مقاطع فولادی است که متاسفانه تاکنون راه‌حل دقیقی برای آن ارائه نشده است.

سخن پایانی

قیمت آهن در بازار ایران با نوسانات زیادی همراه است. از عوامل تاثیرگذار روی این تغییرات می‌­توان به: سیاست­‌های داخلی و خارجی، میزان تقاضا مسکن و همچنین وضعیت بازار بورس اشاره کرد. امیدواریم با رعایت راهکارهای ارائه شده توسط فعالان اقتصادی، بازار آهن ایران به‌ثبات برسد.

دیدگاه یا سوال خود را به اشتراک بگذارید

مطالب مرتبط

blog image
چدن چکش خوار یا مالیبل
شنبه 01 اردیبهشت 1403
blog image
پیش بینی قیمت تیرآهن در 1403
سه‌شنبه 28 فروردین 1403