از بین رفتن رکود در بازار مسکن، قیمت آهن آلات را نیز متعادل می کند.

خروج مسکن از رکود، کلید مسئله گرانی آهن

مقالات آهن آلات
دوشنبه 25 مهر 1401

رکود مسکن، به وضعیتی اشاره دارد که معامله‌های این بخش کاهش می‌یابد و خرید و فروش‌ها متوقف می‌شوند؛ این امر به نوبه خود از میزان ساخت‌وسازهای جدید می‌کاهد. بدیهی است که ساختمان‌سازی به‌عنوان معیاری برای رونق کلی اقتصاد یک کشور می‌تواند در نظر گرفته شود و نشان‌دهنده وضعیت دیگر بازارها باشد. به‌همین‌شکل، بازار فولاد همیشه به طور مستقیم تحت تاثیر بازار خانه و ساختمان بوده است. علاوه‌بر رونق اقتصادی، یکی از مهم‌ترین دلایل این تاثیرگذاری، کاربرد گسترده محصولات کارخانه‌های فولاد در ساختمان‌سازی است.

در زمانی‌که از سویی شاهد گرانی آهن هستیم و همچنین وضعیت املاک بی رونق شده است، بررسی عوامل ایجاد‌کننده رکود و همچنین تاثیرهای متقابل آن بر دیگر کالاها به‌خصوص مقاطع فولادی راهگشا خواهد بود. در این مقاله به ارتباط میان رکود مسکن و قیمت فولاد خواهیم پرداخت تا زوایای مختلف این موضوع روشن گردد.

بازار مسکن، تحت تاثیر چه عواملی دچار رکود می شود؟

عوامل زیادی در این سال‌ها بازار مسکن را از رونق انداخته‌اند؛ مهترین عوامل به شرح زیر هستند:

  • نوسانات ارز: این مورد با تاثیری که در بی‌ثباتی بازارها و همچنین پایین آوردن ارزش پول ملی می‌تواند داشته باشد، بر عدم تمایل افراد به خرید و فروش در حوزه املاک نیز اثر دارد.
  • نامشخص بودن وضعیت بازارها و اخبار مبهم: مذاکره‌ها و توافق‌های سیاسی مهم که مدت زمانی طولانی در جریان هستند، شرایط اقتصادی را به سمت بلاتکلیفی می‌برند. به‌طوری‌که خریداران و فروشندگان، هر دو برای تصمیم‌گیری منتظر نتایج مذاکره می‌شوند.
  • کاهش توانایی متقاضیان: به گفته برخی متخصصان، رکود در این بازار به‌علت کاهش متقاضیان نیست، بلکه سطح پایین توانایی مالی آنها باعث شده است که امکان خرید خانه را نداشته باشند.
  • گرانی مصالح ساختمانی: هزینه زیاد مصالح و مقاطع فولادی ساخت‌وساز در انتها بر خریداران نهایی تحمیل می‌شود که انگیزه و توان آنها را برای خرید کاهش خواهد داد، رشد قیمت تیرآهن و میلگرد، در بهای نهایی بازار مسکن اثرگذار است.
  • افزایش هزینه پروانه ساخت: مواردی مانند این بر تمایل فعالان در حوزه ساختمان‌سازی تاثیرگذار است و با افزایش این هزینه‌ها ممکن است آنها حوزه دیگری را برای سرمایه‌گذاری انتخاب کنند.

 

خروج مسکن از رکود، مسئله گرانی آهن را حل می کند.

 

شناسایی این عوامل به سیاست‌گذاران کمک می‌کند تا راه چاره‌ای برای عبور از این دوران بیاندیشند؛ همچنین سرمایه‌گذاران این بخش با شناسایی این عوامل، پیش‌بینی بهتری خواهند داشت تا دچار ضرر و زیان نشوند.

بررسی اثر متقابل نوسانات بازار مسکن و بازار فولاد

می‌توان گفت تاثیر این دو حوزه بر همدیگر یک‌سویه نیست و هر دو به‌طور متقابل باعث تغییراتی در دیگری می‌شوند. در یک نگاه کلی و یک‌طرفه، بالارفتن قیمت آهن باعث می‌شود هزینه نهایی مسکن افزایش پیدا کند. بااین‌حال، در نظر داشته باشید که بازار مسکن به‌عنوان یکی از مشتریان اصلی مقاطع فولادی مانند تیرآهن، میلگرد، ورق و پروفیل می‌تواند در نوسانات آهن‌آلات نقشی تعدیل‌کننده داشته باشد.

راه خروج بازار مسکن از رکود

شرایط اقتصادی نامعلوم، تورم و کاهش قدرت خرید متقاضیان خانه، بیشتر از هر چیز سرمایه‌گذاران این حوزه را ناامید کرده است. یکی از مداخله‌هایی که می‌تواند رونق را به این بازار برگرداند، ارائه تسهیلات از سوی دولت به خانوار اجاره نشین است. با حمایت‌هایی مانند وام‌های کم بهره و بلندمدت برای خرید املاک، افراد برای خرید خانه تشویق خواهندشد.

در شرایطی که متقاضیان خانه تا حدی از توانایی خرید ملک بهره‌مند باشند، کاهش هزینه‌های ساخت‌وساز هم به خروج از بی‌رونقی کمک می‌کند؛ در این بخش ارزان شدن محصولات فولادی ساختمانی، تسهیل پروانه‌های ساخت و کاهش زمان‌هایی که صرف امور اداری می‌شود از اقدامات سازنده هستند.

یکی دیگر از راهکارها، هدایت سرمایه‌گذاران به سمت این بخش است؛ زمانی‌که دیگر حوزه‌های اقتصادی مانند سپرده‌گذاری در بانک برای این افراد جذاب‌تر باشد به‌طور مسلم سرمایه خود را در این بازار راکد و بی‌ثبات به خطر نخواهند انداخت.

پیش بینی اثر خروج مسکن از رکود بر قیمت آهن آلات در سال جاری

درصورتی‌که رونق به بازار مسکن بازگردد، شاهد رشد اقتصادی در دیگر بازارها نیز خواهیم بود؛ زمانی که معاملات خانه افزایش پیدا کند، سرمایه‌گذاری بیشتری در ساختمان‌سازی اتفاق می‌افتد و افزایش ساخت‌وساز به نوبه خود تولید محصولات فولادی را رونق خواهد داد.

 

با تمام شدن رکود در بازار مسکن، قیمت آهن آلات روند متعادل تری را به خود می گیرد.

 

 در این وضعیت به‌طور مثال قیمت میلگرد یا تیرآهن به ثبات می‌رسد و حتی مسئله گرانی دیگر مقاطع فولادی ساختمان نیز حل خواهد شد. این موضوع به این دلیل است که با خروج مسکن از رکود، کارخانه‌های فولادسازی می‌توانند تولیدات خود را افزایش دهند و برای سوددهی بیشتر فقط به بالا بردن قیمت‌ها متکی نباشند.

سخن پایانی

دیدیم که چگونه خروج از رکود در خرید و فروش خانه و املاک، می‌تواند بر دیگر بازارها تاثیرگذار باشد. یکی از بازارهای مهمی که با مسکن ارتباط متقابلی دارد حوزه آهن آلات و مقاطع فولادی است، از سویی رونق ساخت و ساز به‌طورکلی بر اقتصاد هر کشور تاثیرات مثبتی دارد؛ بنابراین با کمک به خارج شدن این حوزه از دوران بی‌رونقی و با افزایش امیدواری سرمایه گذاران هر دو بخش، مسئله گرانی در حوزه آهن آلات را نیز می توانیم پایان دهیم.

دیدگاه یا سوال خود را به اشتراک بگذارید

مطالب مرتبط

blog image
پیش بینی قیمت تیرآهن در 1403
سه‌شنبه 28 فروردین 1403
blog image
آلیاژ آهنی و ترکیبات آن
چهارشنبه 15 فروردین 1403