برای انجام اصلاحات ساختار فولاد باید تصمیم گیری های زیادی انجام شود.

ضرورت انجام اصلاحات و تقویت زیرساخت‌ها با هدف توسعه صادرات محصولات فولادی

اخبار
چهارشنبه 09 شهریور 1401

در سال 1388 شرکت جهان فولاد سیرجان با هدف راه اندازی و تولید 6 میلیون تن انواع مقاطع فولادی در شهر سیرجان کرمان به بهره برداری رسید و در سال ۱۳۹۵ بزرگترین کارخانه نورد جنوب‌شرق کشور با یک هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار ریالی و 24/5 میلیون یورو اعتبار ارزی توسط شرکت جهان فولاد سیرجان با حضور رییس مجلس شورای اسلامی، وزیر صمت، استاندار کرمان، نمایندگان مردم استان در مجلس شورای اسلامی و مسوولان استانی و محلی در محل سایت کارخانه نورد در شهرستان بردسیر افتتاح شد. و هم‌اکنون این مجتمع با تولید انواع میلگرد با کیفیت مطابق استانداردهای جهانی در سایزهای ۸ تا ۳۲ زمینه اشتغال ۴۰۰ نفر به صورت مستقیم و ۱۵۰۰ نفر به صورت غیرمستقیم را فراهم کرده است.

مهندس هادی موسی‌نژاد، مدیر مجتمع کارخانه نورد “جهان‌فولاد سیرجان” درخصوص طرح‌های توسعه و میزان پیشرفت آن‌ مجموعه گفت:

شرکت جهان‌فولاد سیرجان، جهت تولید محصول با ارزش‌افزوده بالاتر و اشتغال‌زایی تصمیم به راه اندازی کارخانه تولید کلاف با ظرفیت تولید سالانه ۳۰۰ هزار تن خاموت ساده و آلیاژی در سایزهای ۵/۵ تا ۱۶ نموده است که خوشبختانه پروژه مذکور در سال ۱۴۰۰ حدود ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و این کارخانه زمینه‌ساز اشتغال حدود ۱۰۰ نفر را به‌صورت مستقیم فراهم خواهد کرد و انشالله به یاری خداوند در سال ۱۴۰۲ نیز به بهر‌ه‌برداری خواهد رسید.

موسی‌نژاد افزود:

با توجه به نیاز و ضرورت تولید محصولات فولادی با ارزش‌افزوده بالاتر و بی‌نیازی کشور از واردات فولادهای آلیاژی، پروژه کارخانه ذوب‌آلیاژی شروع شده است که این کارخانه با ظرفیت تولید سالانه۵۰۰ هزار تن محصولات آلیاژی زمینه اشتغال‌زایی حدود ۸۰۰ نفر به‌صورت مستقیم و دو هزار و ۴۰۰ نفر به‌صورت غیرمستقیم را فراهم خواهد نمود. درحال‌حاضر محل احداث کارخانه مشخص، واگذاری زمین آن انجام شده و پروژه در مرحله انتخاب پیمانکار می‌باشد که طبق برنامه زمان‌بندی تا سه سال آینده به بهره‌برداری خواهد رسید.

 

مدیر کارخانه جهان فولاد سیرجان خواستار این شد تا محصولات فولادی تولیدی ارزش افزوده بیشتری داشته باشند.

 

وی گفت: 

هم‌چنین ساخت یک نیروگاه خورشیدی با هدف تولید انرژی تجدیدپذیر و تامین برق مورد نیاز کارخانه با ظرفیت تولید ۱۰ مگاوات، در سال ۱۴۰۱ در دستور کار قرار گرفته که مطالعات اولیه در خصوص این پروژه انجام شده، محل زمین آن به مقدار ۲۰ هکتار در کارخانه مشخص و در سال ۱۴۰۲ نیز شاهد بهره‌برداری آن خواهیم بود.

 گفتنی است، مازاد برق تولید شده از این پروژه به شبکه برق سراسری کشور تحویل داده خواهد شد. از دیگر پروژه‌های مجتمع کارخانه نورد جهان‌فولاد سیرجان که با پیشرفت فیزیکی ۹۰ درصدی همراه بوده است می‌توان به انبار محصول که در جهت بالابردن رضایت‌مندی خریداران و افزایش میزان ظرفیت بارگیری محصولات مختلف در یک ظرفیت شروع شده است اشاره کرد.

مدیر مجتمع کارخانه نورد جهان‌فولاد سیرجان اظهار داشت: 

محصولات این کارخانه جزو با کیفیت‌ترین میلگردها در بازار بوده که شاخص‌های کیفی آن از استانداردهای ایران هم به مراتب بالاتر و بهتر می‌باشد و از دیگر ویژگی‌های آن می‌توان تنوع محصولات تولیدی در تمام گریدها و سایزهای مورد نیاز بازار، مطابق با استانداردملی ایران و CE (استاندارد اروپا) اشاره نمود. قیمت میلگرد کارخانه سیرجان همواره مناسب بوده و به همین دلیل خریداران زیادی از محصولات این مجتمع بهره می برند.

لازم به ذکر است در سال آینده نیز با راه‌اندازی کارخانه تولید کلاف؛ به سمت تولید محصولات آلیاژی و تکمیل شدن بخش زیادی از مواداولیه مورد نیاز صنایع دیگر کشور خواهیم رفت.

وی در خصوص مشکلات احتمالی نیز گفت:

آنچه از تجربه حاصل از سال ۱۴۰۰ تاکنون به‌خوبی مشخص و صنعت فولاد کشور را با مشکلات و چالش‌های فراوانی روبه‌رو ساخته است؛ کم‌توجهی به رشد و توسعه و پایداری در این زمینه می‌باشد و از تجربه کشورهای پیشرو در این صنعت می‌توان به این نتیجه رسید که پیش از این‌که با مشکل و چالشی درگیر شویم؛ می‌بایست به فکر اصلاحات و اقدامات گسترده و پیشگیرانه در زمینه زیرساخت‌ها باشیم.

به گفته موسی‌نژاد:

بر اساس رتبه بندی، فولاد پس از نفت در رتبه دوم پر استفاده‌ترین محصولات قرار می‌گیرد که این امر نشان دهنده اهمیت این محصول را به نمایش می‌گذارد و باتوجه به پتانسیل بالای کشور در تمامی زمینه‌های موجود در این صنعت، اعم از مواداولیه، کارخانه‌های متعدد، نیروی کار ماهر و… ایران به یکی از مهم‌ترین تولیدکنندگان این عرصه بدل شده است که با حمایت‌های دولتی و مشوق‌های صادراتی می‌توان سرمایه‌گذاران را به این صنعت جذب نمود. اما متاسفانه طبق آمار موجود، میزان صادارت محصولات فولادی کشور در سال ۹۹ نسبت به سال گذشته در حدود ۱۲ درصد کاهش داشته که از دلایل آن می‌توان به وضع قوانین غیرکارشناسی اشاره کرد که صادارت محصولات فولادی را با چالش بزرگی روبه‌رو کرده است.

 

میلگرد کارخانه سیرجان، از محصولات باکیفیت فولادی کشور است.

 

مدیر مجتمع کارخانه نورد جهان فولاد سیرجان معتقد است، از عمده دلایل بالا‌رفت قیمت محصولات فولادی در داخل کشور؛ با توجه به اینکه هم‌اکنون مازاد بر تقاضا تولید داریم، بالا بودن قیمت ارز می‌باشد که موجب شده است هزینه‌های تولید و بهای تمام شده محصول برای کارخانجات افزایش یابد که باتوجه به اتفاقات اخیر در منطقه و جنگ بین روسیه و اوکراین انتظار می‌رفت که با افزایش قیمت جهانی محصولات معدنی و فلزی؛ ایران به‌عنوان یکی از تولیدکنندگان بزرگ فولاد بتواند جایگزین مناسبی برای محصولات معدنی و فولادی در بازار منطقه باشد؛ اما امکان استفاده از این فرصت به دلیل صدور بخشنامه‌ای مبنی بر وضع عوارض بر صاردات محصولات معدنی، به‌ویژه فولادی؛ فراهم نگردید و موجب کاهش صادرات محصولات فولادی گردید.

شایان ذکر است، در این مجموعه طی سال ۱۴۰۰ در راستای خط مشی کیفیت با همکاری واحد تحقیق و توسعه کارخانه نورد؛ نسبت به بسترسازی جهت اخذ گواهینامه‌های ISO 10004، ISO 10002، ISO 10015، ISO 50001 و ISO 45001 مدیریت یکپارچه کیفیت، محیط‌زیست و ایمنی و بهداشت شغلی، انرژی، آموزش، رضایت‌مندی مشتری و تمدید گواهینامه‌های ISO 9001 ، ISO14001 ، OHSAS 18001 و CE و استانداردملی ایران اقدام و موفق به اخذ و تمدید گواهینامه‌های مذکور شده‌ایم.

وی در پایان عنوان کرد:

با توجه به شواهد و طرح‌های درحال توسعه صنعت فولاد کشور، چشم‌انداز طرح جامع فولاد کشور در جایگاه بسیار مطلوبی قرار دارد کما اینکه اهمیت صنعت فولاد و سنگ‌آهن نقش به‌سزایی در رشد و پایداری اقتصاد دارد و براساس افق تعیین شده برای صنعت فولاد ایران در حوزه مصرف و صادارت فولاد، توجه به صادرات و میزان مصرف دارای اهمیت زیادی می‌باشد که می‌توان از مهم‌ترین مسایل پیش‌روی این صنعت به بحث مدیریت و آماده‌سازی زیرساخت مورد نیاز تا سال ۱۴۰۴ اعم از انرژی‌های مورد نیاز (برق، گاز و آب) و توسعه حمل‌ونقل در بخش ریلی و جاده‌ای و هم‌چنین اکتشافات جدید اشاره کرد؛ زیرا کمبود انرژی از موانع رسیدن به افق 1404 در صنعت فولاد است.

به گفته او:

در سال‌های آینده بایستی استراتژی صنعت فولاد ما به شکلی تعیین گردد که به سمت تولید و توسعه چه به‌صورت کیفی و یا کمی محصولات با ارزش‌افزوده بالاتری حرکت نموده و با تکیه بر نقاط قوت کشور که دارای ظرفیت و پتانسیل‌های زیادی از جمله نیروی انسانی خبره، زیرساخت‌های آموزشی–پژوهشی و شرکت‌های دانش‌بنیان می‌باشد، برای تکمیل کردن طرح جامع فولاد ( ۵۵ میلیون تن فولاد) گام برداشت.

دیدگاه یا سوال خود را به اشتراک بگذارید