بررسی انواع اتصالات پیچی در سازه ها

بررسی انواع اتصالات پیچی در سازه ها

مقالات آهن آلات
یکشنبه 30 امرداد 1401

اتصالات و استفاده از پیچ را می‌توان از اساسی‌ترین نیاز‌های قطعات و سازه‌ها دانست که امروزه در سازه‌های فولادی بسیار رایج شده و شاهد محبوبیت بسیار آن در میان فعالان این حوزه هستیم. شاید برای شما نیز سؤال به وجود آمده باشد که انواع اتصالات پیچی در سازه‌ها کدام‌اند و دارای چه ویژگی‌هایی هستند؟ به‌صورت‌کلی، پیچ‌ها بر اساس مقاومت کششی خود و همچنین نوع مصالح مورد استفاده در ساخت طبقه‌بندی شده‌اند. حال برای اینکه پاسخ سؤال خود را به‌طور کامل دریافت کنید در ادامه مطلب با ما همراه باشید.  

چرا در سازه‌ها از اتصالات پیچی استفاده می شود؟

شاید برای شما نیز این سؤال به‌وجود آمده باشد که چرا در سازه‌ها از اتصالات پیچی استفاده می‌شود و در اصل مزیت استفاده از آن چیست؟ در ادامه مزایای آن را بیان می‌کنیم:

  • برای نصب اتصالات پیچی، زمان بسیار کمی مورد نیاز است و در اصل می‌توان گفت که نصب آن‌ها دارای سرعت بسیاری بالایی بوده و به‌راحتی مونتاژ می‌شوند.
  • می‌توانید از اتصالات پیچی در پروژه‌های بعدی خود استفاده کنید و می‌توان گفت که یکبار مصرف نبوده و قابلیت جابه‌جایی دارند.
  • استفاده از این دست ابزار نیازمند کارگر و متخصص نیست و به‌همین‌علت دارای آلودگی صوتی و تصویری نیز نخواهد بود.
  • یکی دیگر از دلایل استفاده از این دست سازه‌ها، داشتن قیمت بسیار مناسب اتصالات پیچی بوده که باعث شده بین فعالان حوزه ساخت و ساز به محبوبیت بسیاری دست‌یابی پیدا کند.

 

استفاده از اتصالات پیچ مزایای زیادی دارد.

 

انتقال نیرو در اتصالات پیچی به چه صورت است؟

به‌صورت‌کلی، انتقال نیرو به دو روش انجام می‌شود که با نام‌های برشی و کششی شناخته می‌شود؛ در انتقال نیروی برشی شاهد این هستیم که درصورتی‌که پیچ‌ها در برابر نیرو‌های برشی یا همان لنگر، پیچشی باشند به آن برشی گفته می‌شود. روش دیگر انتقال نیرو در اتصالات پیچی با نام رفتار کششی شناخته می‌شود و در صورتی که پیچ‌ها در برابر نیروی لنگر خمشی باشند به آن رفتار کششی گفته می‌شود. البته قابل توجه است که پیچ‌های مذکور برای مقاومت در برابر نیرو‌های فشار طراحی نشده‌اند؛ علت این مورد نیز زمانی مشخص می‌شود که دو قطعه در تماس با یکدیگر قرار می‌گیرند و می‌توانند نیرو را انتقال دهند. شما می توانید با انواع اتصالات در سازه ها در مقاله دیگری که کارشناسان گرفت جمع آوری کرده اند؛ آشنا شوید.

آشنایی با انواع پیچ ها در اتصالات پیچی

در این نوع اتصالات، از پیچ‌های مختلفی استفاده می‌شود تا بتوان از کیفیت و استحکام سازه اطمینان حاصل کرد. اینکه بتوانید با انواع پیچ در اتصالات آشنایی داشته باشید می‌تواند در توسعه نهایی به شما کمک بسیار کند و بتوانید همراه با متخصصین پیگیر پیشروی کار باشید.

  • معمولی

اولین نوع از پیچ، با نام پیچ معمولی شناخته می‌شود که به صورت معمول از فولاد نرم همراه با مقدار کمی کربن ساخته می‌شود و در بیشتر اوقات از آن در توسعه و تولید سازه‌هایی سبک نظیر خرپاهای کوچک، سازه‌های مقاومتی و ... استفاده می‌شود. بعضاً شاهد بوده‌ایم که از این پیچ به عنوان وسیله‌ای کمکی برای مونتاژ نیز در اتصالاتی که نیازمند جوش یا پیچ پر هستند استفاده می‌شود.

 

در اتصالات پیچی، دو نوع پیچ معمولی و پرمقاومت دارند.

 

  • پرمقاومت

نوع دیگر از پیچ مورد استفاده در ساختار سازه‌ها را می‌توان مدل پرمقاومت آن دانست که ترکیبات و ساختار اصلی آن از فولاد با کربن متوسط است و در طی عملیاتی مرغوب‌سازی ساخته می‌شود. در این نوع عملیات حرارتی، کاهش حرارت را شاهد هستیم که باعث می‌شود ماده مورد نظر محکم ساخته شود. استفاده از این پیچ دارای کاربرد بسیاری است و در موارد بسیاری نظیر اتصالات اصطکاکی به خاطر تحمل نیروهای پیش تنیدگی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

به‌صورت‌کلی دو دسته از پیچ‌ها وجود دارند که در اتصالات پیچی از آن‌ها استفاده می‌شود. دسته اول با نام اتصالات پیچی اتکایی شناخته می‌شود و دارای ویژگی‌های بسیار جذابی هستند:

اتصالات پیچی اتکایی

استفاده از این دسته اتصالات، در موارد خاصی مناسب بوده که از مهمترین آن‌ها می‌توان به شرایطی اشاره داشت که لغزش جزئی بین صفحات اتصال مجاز باشد. همچنین از این مدل با نام اتصال معمولی یا اتصال غیراصطکاکی نیز یاد می‌شود.

اتصالات پیچی اصطکاکی

دسته دیگر از این نوع اتصالات، اتصالات پیچی اصطکاکی هستند که از دیگر انواع پیچ و مهره بوده و در شرایط بسیاری مورد استفاده قرار می‌گیرند. به صورت کلی، هنگام که مهره بعد از محکم شدن اتصال بیشتر پیچانده شود باعث می‌شود که نیروی پیش تنیدگی بیشتری بر روی ورق‌های اتصال وارد شود. این عملکرد با نام اتصالات پیچی از نوع اصطکاکی بوده و در بسیاری از شرایط رخ می‌دهد.

انواع سوراخ ها در اتصالات پیچی را بشناسیم!

در اتصالات پیچی، سوراخ‌های مختلف پیاده‌سازی می‌شوند که با توجه به پیچ‌های مورد نظر و ساختار سازه متفاوت خواهد بود:

  • سوراخ لوبیایی بلند با نام لاتین LSL
  • سوراخ استاندارد گرد با نام لاتین STD
  • سوراخ بزرگ شده گرد با نام لاتین OVS
  • سوراخ لوبیایی کوتاه با نام لاتین SSL

طبق نظر کارشناسان گرفت:

"امروزه استفاده از اتصالات پیچی در سازه‌های فلزی، به‌علت راحتی در نصب، مونتاژ سریع و امکان استفاده در پروژه‌های دیگر، امری ضروری برای سازندگان محسوب می‌شود؛ به‌همین‌خاطر آشنایی با انواع اتصالات پیچی و هر 4 نوع پیچ وکاربرد آن‌ها، صرفه‌جویی در وقت و هزینه مصرف‌کنندگان را به ارمغان می‌آورد." 

تفاوت اتصالات جوشی و پیچی

یکی از مهمترین مواردی که ذهن بسیاری از افراد را درگیر خود کرده ، تفاوت اتصالات جوشی و پیچی است؛ اینکه دو مورد مذکور چه تفاوت‌هایی دارد و کدام یک برای شما مناسب‌تر است؟ هر یک از این موارد دارای مزیت‌های بخصوص خود هستند و در صنایع مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرند. اینکه بتوانید بین این دو، یک روش را انتخاب کنید، کار آسانی نخواهد بود و به‌همین‌علت می‌توان گفت که بهترین روش بین این دو مورد وجود ندارد.

 

اتصالات جوشی و پیچی تفاوت های زیادی دارند.

 

اما چرا؟ هر کدام دارای مزیت بخصوصی است که باعث می‌شود در شرایطی مناسب باشد و در شرایط دیگر کارآمد واقع نشود؛ براین‌اساس شما باید به شرایط و ساختار سازه خود نگاه کنید تا بتوانید بر اساس نیاز‌ها و قابلیت‌های مدنظر خود از اتصالاتی استفاده کنید که بتواند بهترین راندمان و بازدهی را به شما ارائه دهد.

سخن پایانی

امیدواریم با خواندن اطلاعات ارائه شده بتوانید در رابطه با این موضوع، دانش جامعی را بدست آورید. هدف ما ارائه مطالبی کلی در رابطه با کلیت اتصالات پیچی بود تا بدون هیچ مطالعه قبلی بتوانید در رابطه با این موضوع آگاهی مناسبی را بدست بیاورید.

دیدگاه یا سوال خود را به اشتراک بگذارید

مطالب مرتبط

blog image
چدن چکش خوار یا مالیبل
شنبه 01 اردیبهشت 1403
blog image
پیش بینی قیمت تیرآهن در 1403
سه‌شنبه 28 فروردین 1403