برای جلوگیری از افزایش کاذب قیمت آهن آلات چه راهکارهایی می‌توان ارائه کرد؟

برای جلوگیری از افزایش کاذب قیمت آهن آلات چه راهکارهایی می‌توان ارائه کرد؟

مقالات آهن آلات
سه‌شنبه 24 خرداد 1401

به دلیل نوسانات بازار و تحریم‌های موجود قیمت آهن آلات افزایش چشمگیری داشته است. خوشبختانه می‌توان در مقابل این افزایش قیمت‌ها با انجام راهکارهایی مقاومت کرد. راهکار اول استفاده از مواد اولیه داخلی و افزایش حجم تولید و عرضه است. راهکار دوم همگام سازی قیمت‌هاست. قیمت آهن آلات می‌تواند بر اساس فاکتورهای زیادی، کم یا زیاد شود. برای بررسی دلایلی که سبب افزایش نرخ محصولات فولادی می‌شود با ما همراه باشید. در ادامه راهکارهایی را نیز برای جلوگیری از افزایش کاذب  آن‌ها معرفی می‌کنیم.

علل افزایش قیمت آهن آلات

همان‌طور که پیش‌تر گفتیم قیمت آهن آلات در شرایط‌های مختلف می‌تواند نوسان زیادی داشته باشد. آهن آلات در حال حاضر پرکاربردترین تجهیزات در صنایع مختلف هستند که به مقدار زیادی تولید و درنتیجه مصرف می‌شوند. اما می‌توان با استفاده از فرصت‌های مناسب و راهکارهایی از افزایش کاذب قیمت میلگرد، تیرآهن و مابقی محصولات فولادی جلوگیری کرد. قبل از ارائه راهکارها برای کاهش قیمت بهتر است دلایل افزایش قیمت را بررسی کنیم.

 

برای جلوگیزی از افزایش قیمت آهن آلات میتوان از راهکارهایی استفاده کرد

 

در فهرست زیر می‌توانید با این دلایل آشنا شوید:

علل افزایش قیمت آهن آلات به طور کامل

بهتر است درباره این دلایل اطلاعات مفید و جامعی داشته باشیم. در ادامه مقاله به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

کاهش عرضه به سبب تحریم‌ها

تحریم‌های صورت گرفته علیه کشور، مهم‌ترین عامل افزایش قیمت آهن است. خوب است بدانید که بعد از خارج شدن آمریکا از برجام، اغلب صنایع فولادی ایران در لیست تحریم قرار گرفت. همین امر سبب افزایش قیمت باورنکردنی آهن آلات در بازار فولاد گردیده است. به علت مشکل کمبود مواد اولیه به سبب تحریم‌ها، شرکت‌های تولید کننده آهن، با دقت بیشتر و حساسیت زیادتری، تولیدات خود را عرضه می‌کنند. همین امر سبب شده تا عرضه به مقدار زیاد کاهش و به دنبال آن قیمت افزایش پیدا کند.  تنها راه حل برای رفع این مشکل از بین رفتن تحریم‌ها است. 

البته می‌توان به مواد اولیه ایرانی بسنده کرد تا ترحیم‌‌ها زیاد نتوانند تأثيرگذار باشند.

کاهش میزان صادرات و واردات

تحریم‌ها در واردات و صادرات یک کشور تأثیرات چشم‌گیری می‌گذارند. به سبب تحریم‌ها، صادرات و واردات کشور شدیداً کاهش یافته است. هنگامی که مواد اولیه آهن‌ آلات وارد نشود، نمی‌توان به صورت انبوه و با قیمت پایین، آن‌ها را تولید کرد.

نوسانات موجود در بازار ارز

همان‌طور که می‌دانید نوسانات موجود در بازار ارز می‌تواند تأثیر مستقیمی روی افزایش قیمت تیرآهن، میلگرد، نبشی و دیگر محصولات آهنی داشته باشد. به علت نبود یک قیمت واحد برای آن، همیشه شاهد قیمت‌های بالا هستیم.

بازار بورس

جالب است بدانید که بازار بورس در روند افزایش قیمت سهم بزرگی دارد. افراد فعال در بازار بورس در حوزه تولید و فروش آهن‌آلات دست به خرید و فروش سهام شرکت‌های فعال آن حوزه می‌زنند. به همین دلیل خرید و فروش‌ها به صورت غیر مستقیم، قیمت آهن آلات بالا و پایین می‌شود. به طور واضح دلیل این افزایش قیمت آن است که شرکت‌ها نمی‌توانند قیمتی را ثابت نگه دارند.

طبق نظر کارشناسان گرفت:

“افزایش روز افزون قیمت کالاهای آهنی مختلف از جمله: میلگرد، تیرآهن، نبشی و …، همچنین نداشتن ثبات قیمت در بازارآهن باعث شده نرخ گذاری برای محصولات فولادی کمی سخت شود؛ برخی از کارخانه‌های تولید کننده آهن نیز از آشفتگی بازار استفاده کرده و محصولات خود را با قیمتی خارج از عرف بازار، به فروش می‌رسانند. اما می‌توان با در نظر گرفتن راهکارهای مناسب جهت تنظیم بازارآهن، از روند منفی ایجاد شده جلوگیری کرد و در طول زمان قیمت آهن آلات را به حد نرمال خود نزدیک تر کرد.”

احتکار آهن آلات

احتکار آن در انبارها یکی از تأثیر گذار‌ترین علل افزایش قیمت است. احتکار در هر حوزه‌ای باعث افزایش قیمت خواهد شد. افرادی با عنوان دلال آهن آلات شناخته و در انبارهایی دست به احتکار می‌زنند تا در زمان افزایش قیمت بتوانند سود بیشتری کنند.آن‌ها انبارهای خود را بدون دلیل پر از آهن آلات می‌کنند تا در زمان کمبود یا افزایش قیمت آن، سود کلانی به دست آورند.

 

احتکار بازارآهن ازجمله دلایل دیگری است که باعث گرانی محصولات فولادی می‌شود

 

برای جلوگیری از افزایش کاذب قیمت آهن آلات چه راهکارهایی می‌توان ارائه کرد؟

در قسمت قبل بررسی کردیم که چه عللی سبب افزایش قیمت آهن آلات می‌شود در این قسمت راهکارهایی برای جلوگیری از این اتفاق را ارائه می‌دهیم‌. با افزایش حجم تولید و عرضه آهن آلات از سوی کارخانه‌های مربوطه، می‌توان قیمت‌ را کاهش داد. اگر حجم انبوهی از آهن آلات در بازار موجود باشد دلیلی برای گرانی آن وجود نخواهد داشت‌. تولیدکنندگان آهن آلات می‌توانند با افزایش ظرفیت و کیفیت محصول نهایی و استفاده از مواد اولیه ایرانی در کاهش این قیمت‌ها مؤثر باشند. 

همگام سازی قیمت محصولات فولادی بر اساس نرخ دلار آزاد، از راهکارهای ارائه شده توسط فولادسازان ‌برای کاهش قیمت است. اگر قیمت آهن آلات را به یک نرخ واقعی و مناسب و با روش پلکانی کاهش دهیم می‌توانیم شاهد یک قیمت استاندارد برای آن باشیم.

در صورتی که افزایش تولید و عرضه به همراه ثبات قیمت در بورس اتفاق بیفتد، کمتر شاهد قیمت‌های نجومی آهن آلات در بازار فولاد خواهیم بود. امروزه همیشه و هرزمان بازار در حال تنش و نوسان است و در نتیجه سبب شده بدون داشتن هیچ اختیاری قیمت‌ها بسیار بالا رود. افزون بر این، افزایش قیمت در بورس نیز نقش بسیار زیادی در این قیمت‌ها دارد که نمی‌توان راه‌‌حل دقیقی برای جلوگیری از این مشکل ارائه داد.

سخن پایانی

امکان کاهش قیمت آهن آلات وجود دارد و امری غیر ممکن نیست‌. هر چند ممکن است این راهکارها سخت و پیچیده باشند اما با اکتفا به تلاش و دارایی خود می‌توان شاهد کاهش قیمت در قسمت‌های مختلف باشیم. بهتر است سعی کنیم تا با مواد اولیه خود و بدون توجه به تحریم‌های و بازار ارز، به خودکفایی برسیم. در آخر امید است این مقاله برای شما مفید واقع شده باشد.

دیدگاه یا سوال خود را به اشتراک بگذارید

1 دیدگاه
حمید سه‌شنبه 25 بهمن 1401

با سلام