آیا کاهش قیمت آهن آلات باعث افزایش سرعت ساخت و ساز می شود؟

آیا کاهش قیمت آهن آلات باعث افزایش سرعت ساخت و ساز می شود؟

اخبار
دوشنبه 16 خرداد 1401

افزایش مستمر قیمت مسکن در سال های اخیر به یکی از مبرم ترین مشکلات مردم تبدیل شده و تصمیمات اجرایی مسئولان در این زمینه به جایی نرسیده است. در عین حال، برخی از فعالان صنعت ساختمان، افزایش قیمت مواد اولیه و مصالح ساختمانی به ویژه آهن و محصولات فولادی را مهم ترین دلیل افزایش قیمت مسکن دانسته اند، بنابراین روند ساخت و ساز به بن بست رسیده است. با این حال، اوایل سال جاری وضعیت متفاوت بود و قیمت سایر کالاها افزایش یافت و قیمت آهن آلات رشدی را تجربه نکرد و در اواخر اردیبهشت کاهش یافت. به گفته دبیر انجمن صنفی انبوه سازان، قیمت آهن آلات از ابتدای سال گذشته تا پایان سال حدود 75 درصد افزایش داشته است و این روند رشد در اوایل سال جاری ادامه داشت. از سوی دیگر، مسئولان انجمن انبوه سازان استان نظرات متفاوتی در مورد تاثیر قیمت آهن بر ساخت و ساز دارند.

دبیر انجمن اذعان می کند که کاهش قیمت آهن آلات از اوایل خرداد ماه باعث افزایش ساخت و ساز شده، اما رئیس انجمن معتقد است با توجه به اینکه موضوع قیمت آهن به این زودی ها در ساخت و ساز ظاهر نمی شود، نمی توان چنین نظری را بیان کرد.

کاهش قیمت فولاد از اواخر اردیبهشت

یکی از آهن فروشان درباره تغییرات قیمت آهن آلات می‌گوید:

با توجه به جنگ اوکراین و روسیه، قیمت آهن آلات در سراسر دنیا نوسان شدید پیدا کرده است. اوایل عید امسال قیمت تیرآهن اصفهان دو میلیون و ۶۰۰ هزار تومان و قیمت تیرآهن 18 به دو میلیون و ۷۵۰ هزار تومان رسید؛ قیمت‌ها در اوج ماند چون مصرف نبود و افزایش پیدا کرد. بازار طوری شد که روسیه برای این که در بازار جهانی قیمت روبل را ثابت نگه دارد، اقدام به دامپینگ کرد و فولادش را زیر قیمت جهانی وارد بازار کرد.

 

قیمت تیرآهن در بازار از اواخر اردیبهشت کاهش داشته است.

 

همین موضوع باعث ریزش قیمت فولاد در یک هفته اخیر شد. در حال حاضر قیمت تیرآهن شماره ۱۴ اصفهان، دو میلیون و ۶۸۰ هزار تومان است که با قیمت شب عید ۳۰ هزار تومان فاصله دارد و افزایش قیمتی نسبت به شب عید نداشته است. از طرفی هم دولت، عوارض صادراتی را روی فولاد گذاشت که خودش باعث شد نتوانند فولاد را صادر کنند. فعلا آهن آلات تقاضایی ندارد چون همان زمانی که قیمت گران شده بود، همه پیش خرید کردند.

محمد عادل، دبیر صنایع آهن آلات و صنایع پروفیل در این باره می‌گوید: 

بر اساس سیاست‌های اقتصادی میانگین قیمت فولاد در ابتدای سال بیشتر از مقداری که باید افزایش داشته، اما با توجه به عرضه و رکودی که وجود داشت قیمت‌ها از اواخر اردیبهشت دوباره کاهش یافت. دلایل کاهش قیمت هم رکود بازار، عرضه‌های منظم، اصلاح قیمت مواد اولیه و بخش‌های مدیریت صادرات بوده و با توجه به کاهش قیمت، فروش هم کاهش پیدا کرده است. 

وی درباره دلایل کاهش خرید می‌گوید: 

مصرف کننده حق انتخاب دارد و زمانی که قیمت رو به کاهش می‌گذارد، انتظار کاهش بیشتری را دارد.

نعمت ا… ظریف، دبیر انجمن انبوه سازان خراسان رضوی درباره روند تغییرات قیمت آهن اظهار می‌کند: 

اوایل سال گذشته، قیمت میلگرد کیلویی ۱۱ هزار تومان بود که آخر اسفند ۱۸ هزار تومان شد و ۷۵ درصد افزایش قیمت داشت؛ انواع میلگرد و آهن آلات در زمستان سال گذشته افزایش قیمت داشت. اول زمستان سال گذشته، قیمت میلگرد نیشابور آجدار شماره ۱۴ تا ۲۸، کیلویی ۱۵ هزار و ۵۰۰ تومان، اول اسفند ۱۶ هزار و ۸۰۰ تومان و در اواخر اسفند ۱۸ هزار و ۵۰۰ تومان بود. در واقع آهن آلات از اول زمستان ۱۴۰۰ تا آخر زمستان حدود ۱۵ درصد گران شد. در فروردین امسال هم حدود ۴ تا ۵ درصد افزایش قیمت داشت، اما از هفته اول خرداد قیمت‌ها حدود ۲ درصد نسبت به اردیبهشت حالت ریزشی داشت. وی می‌افزاید: قیمت آهن آلات روی قیمت ساخت و ساز تاثیر می‌گذارد چون مثلا برای هر متر مربع ساخت، ۵۰ کیلو میلگرد مصرف می‌شود. الان در هفته اول خرداد بازار کمی تکان خورده و برای خرید و پیش خرید، بازار رونق پیدا کرده. البته هر چند برای ما انبوه سازان این میزان ایده آل نیست اما به هر حال تاثیر داشته است.

 

قیمت میلگرد و سایر آهن آلات، در بازار آهن کاهش قیمت را تجربه می کند.

 

رئیس انجمن انبوه سازان کشور، محمود پژوم، در پاسخ به این سوال که آیا کاهش قیمت آهن و سایر محصولات فولادی منجر به افزایش ساخت و ساز شده است یا خیر، گفت: 

خیر؛ موضوع تغییرات قیمت آهن به سرعت خود را نشان نمی دهد، به همین دلیل نمی توان گفت سرعت ساخت به دلیل کاهش قیمت آهن افزایش یافته است. این صنعت تحت تاثیر عوامل زیادی است که یکی از آنها هزینه آهن آلات است. از سوی دیگر شرایط کلان اقتصادی کشور نیز بر این موضوع تاثیرگذار است؛ بنابراین، این موضوع نمی تواند تأثیر سریع داشته باشد؛ ضمناً اخذ مجوز و گذراندن مراحل طراحی زمان بر است. البته در سطح کلان همه سبدهای محصولات ملزومات و دستور کارها قطعا موثر است، اما نمی توان آماری داد که با کاهش قیمت آهن آلات، روند ساختمان سازی افزایش یافته است.

دیدگاه یا سوال خود را به اشتراک بگذارید