آشنایی با مهم ترین مزایای استفاده از ورق رنگی گالوانیزه در سقف سازه ها

آشنایی با مهم ترین مزایای استفاده از ورق رنگی گالوانیزه در سقف سازه ها

مقالات آهن آلات
دوشنبه 22 فروردین 1401

انواع مختلفی از ورق‌های فولادی تولید و در بازار عرضه می‌شود؛ این محصولات از مواد مختلفی ساخته شده و هر کدام از آن‌ها برای اهداف خاصی مورد استفاده قرار می‌گیرد. ورق‌های رنگی یکی از انواع این محصول فولادی بوده که در بازار وجود دارد. استفاده از پلیت‌های رنگی در سقف بسیار محبوب است و در بسیاری از سازه‌ها می‌توان آن را مشاهده کرد. علاوه براین مزایای سقف رنگی بسیار زیاد بوده و همین امر موجب محبوبیت آن شده است. هدف از نوشتن این مقاله تشریح مزیت‌های استفاده از ورق رنگی در سازه‌ها می‌باشد.

معرفی ورق رنگی

نوعی از ورق‌های گالوانیزه، ورق رنگی بوده که به روش خاصی در صنعت رنگ‌آمیزی می‌شود. این محصول فولادی کاربردهای بسیاری در ساخت و ساز از جمله ساختمان‌های بزرگ صنعتی و تجاری دارد. قیمت مناسب این مقطع فولادی، آن را به یک محصول ایده‌آل برای پروژه‌ها تبدیل کرده است که یکی‌از کاربردهای ویژه آن، استفاده در سقف سازه‌ها می‌باشد. ورق فولادی رنگی علاوه‌بر تنوع و زیبایی که دارند، ظاهر متفاوتی به سقف سازه خواهد داد و می‌توانند جایگزین مناسبی برای صفحات آهنی گالوانیزه باشد.

 

ورق رنگی نوعی ورق با پوشش گالوانیزه است.

 

11 دلیل برای استفاده از ورق رنگی در سقف

قیمت این محصول، نسبت به قیمت ورق گالوانیزه مناسب‌تر بوده و استفاده از آن مقرون به‌صرفه‌تر خواهد بود. علاوه‌بر قیمت مناسب، چند دلیل دیگر وجود دارد که استفاده از ورق رنگی در سقف سازه‌ها را مناسب کرده است که در ادامه به تشریح آن‌ها خواهیم پرداخت.

طبق نظر کارشناسان آهن‌پرتال:

"استفاده از ورق رنگی در سقف یک انتخاب مناسب است؛ زیرا این محصول فولادی، مزایای بسیاری نسبت به‌سایر ورق‌ها دارد. از مزیت‌های ورق رنگی می‌توان به جذابیت و زیبایی، دوام و ماندگاری، ضدزنگ‌بودن و مقاومت در برابر خوردگی، قیمت مناسب، نصب آسان، عایق بودن در برابر گرما و سرما، ضدحریق‌بودن و قابلیت بازیافت اشاره کرد."

ماندگاری و دوام بالا

یکی از مزایای سقف ورق رنگی، دوام و ماندگاری آن برای همیشه است. یکی از عناصر تشکیل دهنده این محصول، آلومینیوم بوده و استفاده از این عنصر موجب ماندگاری و دوام بالای آن می‌شود. ورق رنگی در دماهای پایین استحکام بالایی دارد و در دماهای بالا بسیار سازگار می‌باشد؛ این محصول در هرگونه شرایط آب و هوایی، سختی و دوام خود را حفظ خواهد کرد.

پس یکی از دلایل استفاده از ورق‌های رنگی دوام بالای آن‌ها بوده که این گونه ورق را برای سقف سازه‌ها مناسب کرده است.

ضدزنگ و مقاوم به خوردگی

زمانی که ورق رنگی در برابر هوا قرار می‌گیرد، یک لایه نازک از اکسید آلومینیوم روی آن ایجاد شده که این لایه نازک موجب مقاومت آن در برابر زنگ‌زدگی و خوردگی خواهد شد. پس با خیال راحت می‌توانید در هر شرایطی مورد استفاده قرار دهید.

انعطاف پذیری و قابلیت سفارش در ابعاد مختلف

با توجه به سقفی که دارید، می‌توانید ورق رنگی را سفارش دهید. ضخامت این ورق‌های فولادی معمولاً مابین 0.2 تا 0.7 میلی‌متر است و به‌صورت رول مانند به‌بازار عرضه می‌گردد.

وزن مناسب ورق رنگی

یکی از مزایای استفاده از این سقف، وزن مناسب آن است؛ آلومینیوم، درصد بیشتری از ساختار یک ورق رنگی را تشکیل می‌دهد. فلز آلومینیوم یکی از سبک‌ترین فلزها بوده که وجود دارد؛ پس با توجه به این، ورق‌های رنگی نیز از وزن بسیار کمی برخوردار هستند و آن را برای استفاده در سقف سازه‌ها ایده‌آل کرده است.

مقاومت در برابر آب و هوا

مقاومت در برابر آب و هوا، یک مزیت استفاده از پلیت رنگی در سقف است. باتوجه به ضدزنگ بودن ورق رنگی، آن را می‌توان در مناطق مرطوب و گرم برای سقف خانه‌ها مورد استفاده قرار داد؛ زیرا در برابر رطوبت زیاد، بارندگی و آفتاب سوزان آسیب نخواهد دید. همچنین این نوع ورق با فرآیند‌های شیمیایی خاص و پیچیده‌ای رنگ شده و در هر شرایط آب و هوایی مقاوم بوده و رنگ خود را برای چندین سال حفظ خواهد کرد.

سازگار با محیط زیست و قابل بازیافت

سازگاری با محیط زیست و قابلیت بازیافت، یکی از مهمترین مسائل در مورد محصولات صنعتی می‌باشد. برای‌این‌که ورق رنگی را بازیافت کرد، تنها به 3 تا 5 درصد انرژی مصرفی برای تولید آن نیاز است. پس به‌راحتی می‌توان این محصول را بازیافت کرد. این مسئله از نظر زیست محیطی بسیار مهم بوده و یکی از دلایل محبوبیت ورق رنگی همین امر است.

 

ورق رنگی در سقف سازه ها بسیار مورد استقبال قرار می گیرد.

 

ضدحریق بودن

با توجه به این که در ساختار ورق رنگی آلومینیوم به کار رفته است و این ماده غیرقابل اشتعال است، پس ورق رنگی نیز در برابر حرارت بسیار مقاوم است. این محصول در زمان آتش‌سوزی نخواهد سوخت و یک محصول ایمن برای استفاده در سقف سازه خواهد بود. پس ضدحریق‌بودن را می‌توان یکی از مزایای این نوع سقف دانست.

قابلیت نصب آسان

یک مزیت استفاده از ورق رنگی در سقف، قابلیت نصب آسان آن است؛ ورق رنگی از ضخامت کم، استحکام بالا و وزن کم برخوردار بوده، بنابراین نصب آن بسیار آسان‌تر از سایر متریال‌ها می‌باشد.

قیمت مناسب

در هنگام خرید ورق‌ها باید نکات مختلفی را در نظر گرفت تا بتوانید محصولی مناسب را انتخاب کنید؛ همه این نکات بر روی قیمت نهایی محصول اثرگذار خواهد بود. در حالت کلی قیمت ورق رنگی در مقایسه با سایر ورق‌ها از نرخ مناسب‌تری برخوردار است. قیمت این محصول در سایز و ضخامت‌های مختلف متفاوت بوده و هر کدام از اندازه‌ها با توجه به کاربردی که دارند، ارزش متفاوتی خواهند داشت.

عایق در برابر هدایت گرما و سرما

ورق‌های تولید شده، دارای یک پوشش خاص هستند که آلیاژی از آلومینیوم و روی است؛ ترکیبات سازنده و ویژگی‌ها ورق رنگی آن را به یک محصول فوق‌العاده برای کاهش مصرف انرژی تبدیل کرده است. ورق رنگی عایق مناسبی در برابر گرما و سرما می‌باشد، پس شما هزینه اضافی برای خنک و یا گرم نگه‌داشتن آن پرداخت نخواهید کرد. پس یکی از مزایای سقف رنگی، عایق بودن آن در برابر گرما و سرما است.

جذابیت و جلوه زیبا

جذابیت و جلوه زیبا، یکی از مزایای سقف با پلیت رنگی می‌باشد. ورق رنگی در رنگ‌های متنوعی تولید و به بازار عرضه می‌شود؛ رنگ‌بندی زیبا می‌تواند جلوه سقف شما را زیباتر و جذاب‌تر کند. شما با توجه به نیاز و سلیقه خود قادر هستید تا ورق مورد نیاز خود را با رنگ دلخواه سفارش دهید و از آن استفاده کنید.  

عوامل موثر بر قیمت انواع ورق فولادی

قیمت ورق‌های فولادی به عوامل متعددی مانند مواد اولیه، فرآیند تولید، ضخامت، نوسانات ارز، هزینه‌ها، رنگی بودن یا نبودن آن بستگی دارد. در حالت کلی قیمت ورق رنگی نسبت به قیمت انواع ورق مناسب‌تر است. پس با انتخاب و استفاده از این محصول در سقف سازه خود، تا حدود زیادی نیز در هزینه‌ها صرفه‌جویی کنید.

سخن پایانی

در این مطلب به مزیت استفاده از ورق رنگی در سقف سازه‌ها اشاره شد. استفاده از پلیت رنگی در سقف شامل چند مزیت مهم بوده که در این مقاله به 11 مورد آن اشاره شد. 

دیدگاه یا سوال خود را به اشتراک بگذارید