تفاوت پروفیل و قوطی آهن چیست؟

تفاوت پروفیل و قوطی آهن چیست؟

مقالات آهن آلات
سه‌شنبه 09 فروردین 1401

 کسانی در صنعت ساختمان‌سازی فعالیت می‌کنند اسم قوطی و پروفیل را بارها شنیده‌اند، اما اگر از آن‌ها بپرسید تفاوت این دو چیست، شاید نتوانند پاسخ درستی را ارائه کنند. عموما افراد فعال در حوزه صنایع فولادی از کلمات پروفیل و قوطی به جای یکدیگر استفاده می‌کنند. در واقع پروفیل یک محصول فولادی با سطح مقطع یکسان است؛ اما قوطی نوعی پروفیل توخالی است که سطح مقطع مربعی یا مستطیلی شکل دارد. این دو محصول در شکل ظاهری، خواص فیزیکی، ترکیبات شیمیایی و … تفاوت دارند. هدف ما از نوشتن این مقاله بیان فرق بین پروفیل و قوطی است. برای این که تفاوت این دو محصول را به خوبی درک کنیم باید به طور کامل آن‌ها را بررسی کنیم.

پروفیل چیست؟

پروفیل، یک مقطع فلزی پرکاربرد در صنایع مختلف از جمله ساختمان‌سازی است؛ این مقطع معمولاً دارای سطح ثابت، ولی طول متغیر است. انواع دسته‌بندی را برای پروفیل تعریف می‌کنند، اما در حالت کلی آن را به دو نوع بسته و باز تقسیم‌بندی می‌کنند. تسمه، میلگرد، ناودانی، نبشی، تیرآهن و محصولاتی از این دست را نوع بسته و لوله، قوطی، پروفیل PVC و... را نوع باز می‌نامند. پروفیل را از نظر وزن به دو دسته سبک و سنگین تقسیم می‌شود. همچنین پروفیل‌ها از نظر کاربرد به دو دسته ساختمانی و صنعتی تقسیم بندی می‌شوند.

 

فرق پروفیل و قوطی در ظاهر، خواص فیزیکی و شیمیایی و … است.
فرق پروفیل و قوطی در خواص فیزیکی، خواص شیمیایی و … است.

 

مهم‌ترین ویژگی‌های پروفیل

این مقطع دارای ویژگی‌های خاص خود است که آن را برای استفاده در صنایع مختلف ایده‌آل کرده است. از ویژگی‌های مهم آن می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:

  • دارای قابلیت آبکاری
  • وزن کم و سبک
  • قابلیت تولید در ضخامت و اندازه‌های مختلف
  • جوش‌پذیر بودن
  • مقرون به‌صرفه بودن

کاربردهای پروفیل

این محصول، کارایی‌های بسیاری دارد که از مهم‌ترین کاربردهای آن می‌توان موارد زیر را نام برد:

  • تولید نرده‌های فلزی درب و پنجره
  • نرده‌کشی دیوار
  • ساخت تخت‌های بیمارستان
  • ساخت نرده‌های فلزی موجود در ساختمان
  • ساخت نرده پیاده‌رو
  • ساخت ستون و اسکلت فلزی
  • استفاده در صنایع خودروسازی و کشتی‌سازی

قوطی آهن چیست؟

قوطی، یک نوع پروفیل باز است که کاربردهای زیادی در صنایع مختلف دارد؛ درواقع این محصول، پروفیلی چهارگوش و شبیه به قوطی بوده که دارای سطح ثابت و مقطع بلند است و مانند لوله‌های توخالی ساخته می‌شود. البته ناگفته نماند که نوع فلزی آن را باکس (BOX) نیز می‌نامند. برای تولید قوطی آهن، معمولاً از روش نورد سرد استفاده می‌شود؛ در مرحله اول، رول ورق‌ها به نوارهای نازک‌تر برش داده خواهد شد، سپس در دستگاه فرمینگ با وارد کردن فشار از طرفین، به لوله تبدیل می‌شود. در مرحله آخر باعبور از غلتک‌های سایزینگ، به‌شکل خاص خود در می‌آید.

 

یکی دیگر از موارد تفاوت قوطی و پروفیل ظاهر آن است.
یکی دیگر از موارد تفاوت قوطی و پروفیل ظاهر آن است.

 

ویژگی‌های قوطی آهن

این محصول، با توجه‌به نوع کاربرد آن از جنس‌های مختلفی مثل آلومینیومی، استیل، آهنی، گالوانیزه، کامپوزیتی و … تولید می‌شود. قوطی آهنی در این بین بیشترین محبوبیت و کاربرد را دارد. قوطی پروفیل در صنایع ساختمان‌سازی، ابزارآلات، لوازم خانگی، لوازم پزشکی و … کاربرد دارد. پروفیل قوطی در ضخامت‌های مختلف و در طول‌های 6 و 12 متری تولید می‌شود. ضخامت بر وزن و قیمت این مقطع فولادی موثر است. در ساختمان سازی معمولا از ضخامت 2 تا 3 میلی‌متری آن استفاده می‌شود. قوطی آهن در طول و عرض‌های 10*10 تا 135*300 ساخته می‌شوند.

ضخامت قوطی توخالی، با توجه‌به نوع استفاده از آن متفاوت بوده و در ضخامت‌های 0.5 تا بیشتر از 4 میلی‌متر ساخته می‌شود. این محصول را براساس ضخامت نیز دسته‌بندی می‌کنند؛ اگر ضخامت قوطی بین 0.5 تا 1.5 میلی‌متر باشد، آن را نوع سبک یا مبلی می‌گویند. قیمت پروفیل سبک با توجه به ضخامت آن تعیین می‌شود. از قوطی‌های سبک برای ساخت میز، صندلی و مبلمان استفاده می‌شود؛ در صنعت ساختمان‌سازی از نوع‌هایی با ضخامت 2 و 3 میلی‌متری و در خودروسازی از قوطی‌هایی با ضخامت بیشتر از 4 میلی‌متری استفاده می‌شود. طول این پروفیل نیز با توجه‌به نوع استفاده متفاوت خواهد و در اندازه‌های 6 تا 12 متر به‌بازار عرضه می‌گردد. 

کاربرد قوطی پروفیل

قوطی، براساس سطح مقطع طراحی شده و دارای کاربردهای زیادی است. از مهم‌ترین کاربردهای آن می‌توان به گزینه‌های زیر اشاره کرد:

  • استفاده جهت ساخت اسکلت‌بندی سازه‌های فلزی
  • استفاده از آن در ساخت شاسی و نفتکش‌ها و تریلرها
  • ساخت انواع میز، مبلمان، جالباسی، تخت‌خواب و...
  • ساخت آلاچیق، تابلوها، سایه‌بان، درب، پنجره و...
  • کاربرد در صنعت خودروسازی از جمله ساخت اتاقک ماشین و باربند

از دلایل استفاده از قوطی در صنایع مختلف می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • جوش پذیری خوب
  • تنوع بالا
  • کیفیت سطحی زیاد
  • قابلیت شکل و فرم پذیری بالا
  • کاربری آسان

 

قوطی ها بر اساس سطح مقطع، کاربردهای متفاوتی دارند.
قوطی ها بر اساس سطح مقطع، کاربردهای متفاوتی دارند.

طبق نظر کارشناسان گرفت:

"در بازار آهن‌آلات، پروفیل و قوطی را با هم اشتباه می‌گیرند؛ زیرا بسیاری از افراد تفاوت دقیق این دو را به خوبی نمی‌دانند؛ اما این دو مقطع کاملاً با همدیگر فرق دارند و در فاکتورهایی مانند قیمت، استاندارد، ترکیب شیمیایی و حتی کاربرد تفاوت دارند."

تفاوت قوطی آهن و پروفیل

پروفیل و قوطی، هر دو از مقاطع فولادی هستند که کاربردهای زیادی دارند. هر چند نام این دو مقطع فولادی را به جای یکدیگر به کار می‌برند اما کاملاً از هم متفاوت هستند. یکی از تفاوت‌های اصلی این دو، ترکیب شیمیایی به‌کاررفته در ساختار آن‌ها و خواص فیزیکی آن‌ها است.

تحمل بار، خاصیت کشسانی، میزان انعطاف‌پذیری و... از جمله خواص فیزیکی بوده که در این دو محصول با همدیگر متفاوت است؛ برای ساخت هر کدام از این مقاطع، استانداردهای متفاوت استفاده گردیده که موجب تفاوت آن‌ها با یکدیگر شده است. تفاوت قیمت پروفیل و قوطی را نیز می‌توان یکی از فرق‌های این محصولات فولادی بیان کرد. در ادامه برای این‌که درک بهتری از تفاوت پروفیل و قوطی آهن داشته باشید، به این 6 تفاوت مهم نگاهی بیندازید:

 

جدول تفاوت پروفیل و قوطی آهن
جدول تفاوت پروفیل و قوطی آهن

 

در این مقاله متوجه شدیم که پروفیل یک مقطع فولادی با مقطع ثابت است که محصولات زیادی از جمله قوطی (پروفیل تو خالی) را شامل می‌شود و توانستیم تفاوت بین پروفیل و قوطی را بهتر درک کرده و از این‌به‌بعد اشتباهاتی که توسط بسیاری از افراد روی می‌دهد، تکرار نکنیم. اگر این دو محصول را بهتر بشناسیم، می‌توانیم آن‌ها را در جای مناسب خود به کار ببریم.

دیدگاه یا سوال خود را به اشتراک بگذارید

مطالب مرتبط

blog image
چدن چکش خوار یا مالیبل
شنبه 01 اردیبهشت 1403
blog image
پیش بینی قیمت تیرآهن در 1403
سه‌شنبه 28 فروردین 1403