بررسی تفاوت میلگردهای A3 ،A2 ،A1 و A4

بررسی تفاوت میلگردهای A3 ،A2 ،A1 و A4

مقالات آهن آلات
سه‌شنبه 02 فروردین 1401

میلگرد، جزء محصولات فولادی پرکاربرد است که برای مقاوم‌سازی ساختمان استفاده می‌شود. این قطعات فولادی در سایزها و انواع مختلف ساخته می‌شوند و کاربرد متفاوتی دارند. شناخت کامل انواع میلگردها به شما کمک می‌کند که بهترین و مناسب‌ترین نوع را خریداری کنید. به‌طور‌کلی، این قطعات فولادی در چهار حالت A3 ،A2 ،A1 و A4 طراحی و تولید می‌شوند. در این مقاله به بررسی تفاوت میلگرد‌های A3 ،A2 ،A1 و A4 خواهیم پرداخت؛ بنابراین از شما دعوت می‌کنیم که در ادامه با ما همراه باشید.

4 نوع میلگرد براساس استاندارد GOST

میلگرد، قطعه‌ای فولادی با کاربرد بسیار زیاد است که در صنعت ساخت‌و‌ساز مورد استفاده قرار می‌گیرد. جنس این محصول فولادی، اغلب از فولاد بوده است، به‌همین‌دلیل مقاومت بسیار زیادی دارند و استفاده از آن‌ها، مقاومت ساختمان را افزایش خواهد داد. 

 

میلگردها براساس استاندارد GOST در 4 نوع مختلف هستند.

 

این محصول فولادی بر اساس استاندارد GOST به چهار نوع تقسیم می‌شوند که عبارت‌اند از:

میلگرد A1

نوع A1، دارای قدرت 240 مگاپیسل هستند و به حالت نرم و صاف طراحی شده اند. این قطعات فولادی با توجه به خاصیت انعطاف‌پذیری که دارد، به‌راحتی می‌توان آن‌ها را خم کرده و جوشکاری نمود. نوع A1 مقاومت بسیار بالایی داشته و می‌توان از آن‌ برای تولید مفتول، پیچ، مهره، اتصالات و میخ استفاده کرد.

میلگرد A2

نوع A2، دارای قدرت 340 مگاپیکسلی بوده و در سایزهای 8 الی 40 طراحی می‌شوند. تنوع بالای این قطعات فولادی سبب شده است که در ساختمان‌سازی و خاموت‌زنی مورد استفاده قرار بگیرد.

میلگرد A3

نوع A3، جزء پرکاربردترین قطعات فولادی هستند که دارای قدرت 400 مگاپیکسل بوده و برای صنعت ساخت‌وساز مورد استفاده قرار می‌گیرند. این قطعات فولادی به‌دلیل خواصی که دارند برای عملیات جوشکاری و خم‌کاری مناسب نبوده و معمولا در فونداسیون ساختمان استفاده می‌شوند.

میلگرد A4

نوع A4، که با عنوان میلگرد آج‌دار مرکب شناخته می‌شود دارای قدرت 500 مگاپیکسل و استحکام 650 است. این قطعه فولادی از دو آج مارپیچ و جناقی تشکیل شده و برای سازه‌های سنگین مورد استفاده قرار می‌گیرد.

تفاوت میلگرد A3 ،A2 ،A1 و A4

این مقاطع فولادی، از جهات مختلف با یکدیگر تفاوت دارند. انواع میلگردها از لحاظ زیر با یکدیگر متفاوت هستند:

شکل ظاهری

مهم‌ترین تفاوت این محصولات فولادی، از لحاظ شکل ظاهری است، که عبارتند از:

  • A1: این قطعات فولادی به شکل نرم و بدون‌آج تولید می‌شوند.
  • A2: این میلگردها دارای آج‌های ساده هستند و به صورت نیمه‌سخت تولید می‌شوند.
  • A3: این قطعات فولادی دارای آج‌های سخت بوده است.
  • A4: قطعه فولادی a4 دارای آج‌های ترکیبی بوده و جزء میلگردهای سخت محسوب می‌شوند.

ترکیب شیمیایی

ترکیبات شیمیایی استفاده شده در این محصول، شامل کربن، سیلسیم، منگز، فسفر و گوگرد هستند. در همه میلگردها، از این ترکیبات برای تولید استفاده می‌شود و تنها میزان آن‌ها متفاوت است. میزان ترکیبات شیمایی a4 بیشتر از a3، میزان ترکیبات شیمیایی a3 بیشتر از a2 و ترکیبات شیمیایی a2 بیشتر از a1 است.

ترکیبات شیمیایی میلگرد را در این تصویر مشاهده می کنید.

خواص مکانیکی

خواص مکانیکی، با توجه به ویژگی استحکام کششی، استحکام تسلیمی، طول نسبی، زاویه و قطر خمش آن‌ها محاسبه می‌شود باتوجه به این شرایط خواص مکانیکی این قطعات فولادی به شکل زیر است

A4>A3>A2>A1

استحکام کششی

استحکام کششی، اهمیت بسیار زیادی دارد چرا که از این قطعات برای افزایش قدرت کششی بتن استفاده می‌شود. از لحاظ استحکام کششی نوع a4 بیشترین میزان را داشته و a1 کمترین میزان استحکام را دارند. در حالت کلی استحکام کششی انواع میلگرد به صورت زیر است:

A4>A3>A2>A1

استحکام تسلیم

استحکام تسلیم به نقطه‌ای گفته می‌شود که در آن میلگرد شروع به تغییر شکل می‌دهد. استحکام تسلیم همچون استحکام کششی اهمیت بسیار زیادی دارد و در انتخاب بهترین قطعه فولادی تاثیر مستقیمی دارد. استحکام تسلیمی، بر اساس حداقل میزان استحکام آن‌ها به صورت زیر نامگذاری می‌شوند:

  • A1: س 240
  • A2: آج 340
  • A3: آج 400
  • A4: آج 500

خستگی

ویژگی خستگی قطعات فولادی به مقاومت در برابر انواع تنش‌ها گفته می‌شود و اندازه آن به شکل‌پذیری میلگرد بستگی دارد. هر چقدر میزان خستگی بیشتر باشد مقاومت سازه در برابر تنش‌ها بالاتر خواهد بود. در حالت کلی خستگی میلگردها به صورت زیر تعریف می‌شود:

A1>A2>A3>A4

خمش

خمش، به معنای میزان مقاومت میلگرد در برابر خمیدگی، ترک و شکستگی است. با توجه به ویژگی خمش مشخص می‌شود که از چه نوع قطعه فولادی و برای چه مواقعی استفاده شود. میزان خمش میلگردها به صورت زیر است:

A1>A2>A3>A4

جوش پذیری

هر چقدر میلگرد راحت‌تر جوش بخورد به اصطلاح می‌گویند خاصیت جوش‌پذیری آن بیشتر است. میزان جوش‌پذیری این قطعات فولادی باتوجه به ویژگی و جنس آن‌ها تعیین می‌شود یعنی هر چقدر این محصول نرم‌تر باشد میزان جوش‌پذیری آن بیشتر خواهد بود. به‌طور‌کلی میزان جوش‌پذیری انواع این مقطع فولادی به صورت زیر است:

 A1>A2>A3>A4

طول نسبی

طول نسبی میلگرد، به میزان انعطاف‌پذیری آن گفته می‌شود که نقش بسیار زیادی در انتخاب قطعه فولادی مناسب دارد. از لحاظ طول نسبی، نوع a1 بیشترین میزان انعطاف‌پذیری را داشته و قابلیت خم شدن دارد. سایر میلگردها طول نسبی پایینی داشتن و خاصیت خمیدگی ندارند.

کاربردها

کاربرد میلگرد نقش تعیین‌کننده‌ای در انتخاب و خرید آن دارند. به‌همین‌جهت باید کاربرد انواع قطعات فولادی را بشناسید تا بتوانید بهترین نوع آن را خریداری نمایید. میلگردها دارای کاربردهای متنوعی هستند که در زیر به معرفی آن‌ها خواهیم پرداخت.

  • A1: خم‌کاری، آهنگری، جوشکاری و میخ‌سازی
  • A2: خاموت‌سازی، مش‌بندی ساختمان و استفاده در تیرچه‌ها و ستون‌های ساختمان
  • A3: بتن‌‌ریزی، آرماتوربندی ستون‌ها، تیرها و فوندانسیون‌
  • A4: طراحی  و ساخت انواع سازه‌های بتن آرمه

 

انواع میلگرد کاربردهای زیادی در ساختمان سازی دارد.

 

میلگرد A2 و A3

نوع a2 و a3، از لحاظ ساختاری شبیه به هم هستند و در برخی موارد با یکدیگر متفاوت‌اند. در این بخش قطعه فولادی a2 و a3 را از لحاظ تفاوت ظاهری، وزنی و قیمت مقایسه می‌کنیم.

تفاوت ظاهری

میلگردهای a2 و a3، از لحاظ ظاهر تنها در نوع آج با هم متفاوت هستند، آج به کار رفته در قطعه فولادی a2 به شکل مارپیچ و در a3 به صورت جناغی است.

تفاوت وزن

وزن این دو نوع، تقریبا یکسان است و به سایز آن‌ها بستگی دارد؛ بنابراین از لحاظ وزنی قطعات فولادی a2 و  a3 تفاوتی باهم ندارند.

تفاوت قیمت

از لحاظ قیمتی، تفاوت چندان زیادی با هم ندارند و اغلب با قیمت‌های نزدیک به هم معامله می‌شود. اما درحالت‌کلی قیمت میلگرد a3 کمی بیشتر از a2 است.

میلگرد  A3 و A4

نوع A3 و A4، اغلب با یکدیگر مقایسه می‌شوند این در حالی است که کاربرد قطعات فولادی a3 بسیار بیشتر از a4 است. در این بخش قطعه فولادی a3 و a4 را از لحاظ تفاوت ظاهری، وزنی و قیمت مقایسه خواهیم کرد.

تفاوت ظاهری

میلگردهای a3، دارای آج‌های جناق دار هستند اما نوع a4 دارای آج‌های ترکیبی یا مرکب است.

تفاوت وزن

وزن میلگردها تقریبا یکسان است و به سایز آن‌ها بستگی دارد؛ بنابراین از لحاظ وزنی قطعات فولادی a23 و  a4 تفاوتی باهم برابر هستند.

تفاوت قیمت

از لحاظ قیمتی نوع a4 نسبت به a3 قیمت بالاتری دارد چرا که فرآیند تولید بروزی دارد و برای ساخت آن از شمس‌های گران قیمت استفاده می‌شود.

سخن پایانی

میلگرد، جزء حیاتی‌ترین محصولاتی است که در صنعت ساختمان‌سازی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این قطعه فولادی در انواع و سایزهای مختلفی ساخته می‌شوند و کاربردهای زیادی دارند. در این مقاله به بررسی کامل میلگردهای A3 ،A2 ،A1 و A4 پرداختیم. گرفت به عنوان مرجع قیمت آهن‌آلات در ایران شناخته می‌شود. شما با مراجعه به این سایت می‌توانید از اخرین قیمت میلگرد و سایر محصولات فولادی مطلع شوید و اقلام مورد نیاز خود را با بهترین قیمت از فروشندگان معتبر خریداری نمایید.

دیدگاه یا سوال خود را به اشتراک بگذارید

مطالب مرتبط

blog image
پیش بینی قیمت تیرآهن در 1403
سه‌شنبه 28 فروردین 1403
blog image
آلیاژ آهنی و ترکیبات آن
چهارشنبه 15 فروردین 1403