اثرات تحریم ها بر بازار آهن آلات و میلگرد

اثرات تحریم ها بر بازار آهن آلات و میلگرد

مقالات آهن آلات
چهارشنبه 27 بهمن 1400

تحریم آهن و فولاد ایران از سوی ایالت متحده ضربه سنگینی به صنایع کشور وارد کرد. درواقع، از زمانی که آمریکا خروج خود از برجام را اعلام کرد و به دنبال آن، شروع به اعمال تحریم صنایع مختلف کشور ما کرد، مشکلات جدی برای بخش‌های مختلف صنعت به وجود آمد.

بنابراین تاثیر تحریم‌ها بر بازار آهن مشکلی نیست که قابل‌چشم‌پوشی باشد و در طی این مدت تحریم نیز تلاش‌های بسیاری برای رفع آن صورت گرفته است. در ادامه مطلب، به بررسی اثرات تحریم ها بر صنعت فولاد ایران در بازار آهن و سایر مسائل پیرامون آن خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

اثرات تحریم فولاد ایران در بازار آهن! 

اثرات تحریم‌ها بر صنعت فولاد ایران به حدی است که بر بازار این محصول به‌شدت تأثیر منفی گذاشته و در مسیر رو به رشد آن، اختلال ایجاد کرده است، تغییر قیمت محصولات فولادی از جمله: قیمت تیرآهن، قیمت میلگرد و… نشان‌دهنده این امر است. درواقع، بیشتر مواد پایه‌ای جهت تولید محصولات از خارج واردشده و ما به مواد اولیه کشورهای دیگر جهت پیشبرد صنعت خود نیاز داریم. آمریکا نیز با علم به این موضوع، سعی در آسیب رساندن به صنعت فولاد و آهن‌آلات ما دارد. 

 

آیا می دانید تحریم ها چه اثری بر بازار آهن آلات داشته است؟

 

خیلی از محصولات نیز امکان تولیدشان در داخل فعلاً فراهم نشده است و آن‌ها نیز در لیست محصولات وارداتی ایران قرار دارند که اعمال تحریم در این بخش باعث کمیابی و نایابی این‌چنین محصولاتی شده و بازار کشور را ملتهب کرده است. بنابراین تحریم فولاد اثرات بسیار منفی در بازار آهن به دنبال داشته و کشور ما تا حد زیادی از رقبای خود عقب‌مانده است.

طبق گفته متخصصان گرفت:

"تحریم‌های اخیر از سوی آمریکا از چندین جهت به بازار آهن آلات و میلگرد  لطمه وارد کرده است. از آنجایی که حدود 10% از صادرات ایران مربوط به صادرات آهن آلات بوده، در نتیجه تحریم از این سو، بازار آهن را به ‌شدت تحت تاثیر قرار داده است. از سویی دیگر با توجه به واردات مواد اولیه برای تولید محصولاتی مانند میلگرد، تحریم‌ها ضربه شدیدی به بازار آهن وارد کرده است. همچنین با بالا رفتن قیمت ارز و دلار در کنار کاهش تولید محصولات، قیمت روز میلگرد و آهن آلات بسیار افزایش پیدا کرده است."

بیشتر بخوانید: پیش بینی قیمت میلگرد در سال 1401

اثر تحریم ها بر میزان صادرات محصولات فولادی

اثر تحریم‌ها بر میزان صادرات محصولات فولادی نیز یکی دیگر از چالش‌های تحریم‌ از سوی آمریکا است که این ممنوعیت صادرات نیز ضربه سنگینی بر پیکره صنعت فولاد ایران وارد خواهد کرد. بسیاری از کشورهایی که از خریداران محصولات ایرانی هستند، به دلیل تحریم‌هایی که آمریکا برعلیه ما وضع کرده است، دیگر جرات خرید از تولیدکنندگان ما را نخواهند داشت و کشور دیگری را جایگزین ایران خواهند کرد که این موضوع، حتی بعد از رفع تحریم‌ها نیز عواقب بدی برای تولیدکنندگان ما به همراه خواهد داشت

به عبارتی، در بخش صنعت فولاد همچون دیگر بخش‌های تولیدی یک رقابت شدید میان تولیدکنندگان در جریان است که اعمال تحریم‌های طولانی‌مدت بر صنعت فولاد ما باعث عقب‌گرد بخش‌های تولیدی کشور شده و آن‌ها را ازنظر مالی متضرر می‌کند. از طرفی هم، این فشار از بیرون بر قدرت خرید مردم نیز تأثیر گذاشته و آن را تا حد زیادی کاهش داده است. بنابراین تولیدکننده هم بازار خارجی را از دست می‌دهد و هم مشتریانش در بازار داخلی کمتر می‌شوند.

مقایسه نرخ صادرات قبل و بعد از تحریم ها

نرخ صادرات قبل و بعد از تحریم‌ها تفاوت قابل‌توجهی با یکدیگر دارند. تحریم‌ها بر روی نرخ صادرات تأثیر خود را گذاشته و حتی قیمت محصولات در داخل را تا ۵۰ درصد افزایش داده است. بعد از تحریم آهن و فولاد ایران نیز قطعا این اوضاع تغییر کرده و در زمان کوتاهی، شاهد توسعه بیشتر صنعت فولاد کشور خواهیم بود. 

 

نرخ صادرات قبل و بعد از تحریم ها چه تغییری داشته است؟

 

درواقع، با رفع تحریم‌ها مراحل صادرات راحت‌تر صورت می‌گیرد و دیگر نیازی نیست تولیدکنندگان ما تمام انرژی خود را صرف پیدا کردن راهی جهت فروش محصولات خود کنند و می‌توانند همین انرژی و زمان را برای گسترش کار خود صرف کرده و باعث رونق مجموعه خود شوند.

تاثیر تحریم ها بر بازار آهن و قیمت میلگرد و تیرآهن

ازآنجایی‌که، ده درصد از صادرات ایران مربوط به صادرات فولاد و آهن‌آلات می‌شود، این صنعت موردتوجه آمریکا و شخص دونالد ترامپ قرارگرفته است. البته طبق نظر کارشناس‌های این حوزه، پیش‌بینی می‌شود با اعمال تحریم بر بازار آهن روند قیمتی میلگرد و تیرآهن متوقف‌شده و حتی کاهش یابد؛ اما این اتفاق نیفتاد. 

به‌عبارتی‌دیگر، کارشناس‌ها بر این باور بودند که اگر صادرات کمتر شود، اوضاع بازار داخلی بهبودیافته و قیمت‌ها سروسامان می‌گیرند که این نظر کارشناسی کاملا اصولی و مطابق با استانداردهای روز است؛ اما به دلیل افزایش بی‌رویه قیمت دلار، قیمت محصولاتی مانند میلگرد و تیرآهن روند رو به رشد داشته است. بنابراین تحریم‌ها به‌طور مستقیم بر قیمت میلگرد و تیرآهن تأثیر نمی‌گذارد و آثارش را می‌توان به‌صورت غیرمستقیم مشاهده کرد.

ممنوعیت صادرات در آینده چه تاثیراتی بر قیمت آهن آلات خواهد داشت؟

هنگامی‌که تولیدکنندگان ما نتوانند از طریق بانک‌های کشور به معامله بپردازند و پول تولیدات خود را از خریدار دریافت کنند، قطعا صادرات تحت تأثیر قرارگرفته و حتی باعث توقف آن می‌شود که این توقف فروش نیز مشکلات متعددی برای تولیدکننده به وجود می‌آورد. 

البته در حال حاضر تولیدکنندگان حرفه‌ای با ترفندهای مختلفی موفق شده‌اند، تحریم‌های آمریکا را دور بزنند و از راه‌های مختلف نسبت به فروش تولیدات خود اقدام کنند؛ اما اگر تحریمی بر محصولات فولاد و آهن‌آلات کشور وضع نمی‌شد قطعا پویایی بیشتری را در این صنعت شاهد بودیم. بنابراین همان‌طور که اشاره شد ممنوعیت صادرات بایستی منجر به کاهش قیمت آهن‌ شود؛ ولی به دلیل رشد قیمت دلار نه‌تنها قیمت آن کاهش نمی‌یابد بلکه حتی روند صعودی هم داشته است.

بازار آهن آلات بعد از تحریم ها چه روندی را در پیش گرفته است؟

آهن‌آلات یکی از متریالی است که به‌صورت مستقیم هم بر قیمت املاک و هم بر قیمت ماشین تأثیر می‌گذارد؛ به همین خاطر قیمت آن از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. بازار بعد از تحریم آهن و فولاد ایران نیز قطعا بر روی یک شیب مناسب حرکت خواهد کرد و روند مثبتی خواهد داشت. 

 

آیا می دانید بازار آهن آلات بعد از تحریم ها چه روندی را در پیش گرفته است؟

بیشتر بخوانید: پیش بینی قیمت آهن در سال 1401

رفع تحریم ها چه اثری بر صنعت فولاد خواهد داشت؟

قطعا با رفع تحریم آهن و فولاد ایران شاهد شکوفایی صنعت کشور خواهیم بود؛ چراکه این صنعت از پتانسیل بسیار بالایی برخوردار است و ظرفیت لازم جهت پیشرفت روزافزون را دارد. درواقع، وجود تحریم‌های اخیر، قدرت نوآوری تولیدکنندگان را تا حد زیادی گرفته و مانع از پیشتازی آن‌ها شده است.

به‌این‌ترتیب، با رفع تحریم در صنعت فولاد می‌توان شرایط آن را تا حد زیادی بهبود بخشید و ضمن تقویت بازار، راه‌های تجارت و روابط بین‌الملل را هموار ساخت. بنابراین شاهد تنظیم شدن عرضه و تقاضا در بازار خواهیم بود و فعالان حاضر در این بخش با خیالی آسوده می‌توانند به معامله بپردازند.

سخن پایانی

همان‌طور که گفته شد تحریم آهن و فولاد ایران باعث آسیب به صنعت فولاد ایران شد و فعالان این حوزه را با مشکلات بسیاری مواجه کرده است. بنابراین تأثیر تحریم‌ها بر بازار آهن کامل مشهود بوده و ضربه‌های متعددی بر پیکره آن وارد کرده است. متأسفانه گاهی اتخاذ سیاست‌های اشتباه باعث ضربه‌های مالی به تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان شده و آن‌ها را با چالش‌های زیادی درگیر می‌کند. 

در آخر نیز امیدواریم صنعت فولاد ایران دیگر شاهد وضع چنین تحریم‌های ظالمانه‌ای نباشد و بتواند در یک محیط عادلانه با رقبای خود به رقابت بپردازد. اثرات تحریم‌ها بر صنعت فولاد نیز قطعا در تاریخ این صنعت ثبت خواهد شد و به‌زودی شاهد رشد و شکوفایی این صنعت پررونق کشور خواهیم بود.

دیدگاه یا سوال خود را به اشتراک بگذارید