سرمایه گذاری با خرید میلگرد و آهن آلات

سرمایه گذاری با خرید میلگرد و آهن آلات

مقالات آهن آلات
سه‌شنبه 26 بهمن 1400

وقتی از سرمایه‌گذاری صحبتی به میان می‌آید، غالبا افراد به سرمایه‌گذاری بر روی دلار، طلا، بورس و یا مسکن فکر می‌کنند. اما یکی از سرمایه‌گذاری‌هایی که شاید بیش از این کمتر مورد توجه قرار می‌گرفت، سرمایه گذاری در بازار آهن است. شاید ندانید که یک سرمایه‌گذاری صحیح در آهن‌آلات به طور مثال سرمایه گذاری با خرید میلگرد در بازه زمانی و قیمتی مناسب، می‌تواند سود خوبی را نصیب شما کند.

به هرحال چیزی که مشهود است آن است که ساخت و ساز و نیز صنایعی مانند خودروسازی که بیشترین مصرف آهن‌آلات را دارند شاید در زمانی دچار رکود شوند ولی هیچ‌گاه متوقف نمی‌شوند. بنابراین شاید بتوان بازار آهن را محلی تقریبا امن برای سرمایه‌گذاری شناسایی کرد. در ادامه با ما باشید تا با ریسک و بهترین زمان سرمایه گذاری در بازار آهن آلات را بررسی کنیم.

بررسی وضعیت قیمت میلگرد در بازار آهن‌آلات از ابتدای سال 1400

میلگرد یکی از پرمصرف‌ترین آهن‌آلات در میان سایر فرآورده‌های فولادی است که در صنعت ساختمان‌سازی تا جوشکاری مورد استفاده قرار می‌گیرد. میلگرد از ابتدای سال 1400 تاکنون بیشترین میزان سوددهی را در میان سایر آهن‌آلات داشته است و شاید یک بازار وسوسه‌کننده برای سرمایه گذاری در بازار آهن به نظر برسد. به طور کلی می‌توان گفت قیمت میلگرد از 12800 تومان در ابتدای سال 1400 به رقمی در حدود 15000 تومان تنها پس از گذشت سه ماه رسیده است. این اختلاف قیمت در یک سرمایه گذاری با خرید میلگرد به شکل عمده، می‌تواند سودی قابل‌قبولی را با خود به همراه داشته باشد.

 

میلگرد از پرمصرف ترین آهن آلات موجود در بازار است که قیمت آن در طی 3 ماه به 15000 تومان رسید.

 

با توجه به نظر کارشناسان گرفت:

"با توجه به اینکه، میلگرد یکی از پرکاربردترین مقاطع فولادی بوده، سرمایه‌گذاری در آن قطعا امری منطقی تلقی می‌شود. شاید بتوان گفت یکی از امن‌ترین و پرسودترین بازارهای سرمایه‌گذاری، خرید میلگرد و آهن آلات باشد. برخلاف تصور عموم مردم، سرمایه گذاری با خرید میلگرد از سود بسیار بالایی برخوردار است؛ بطوری‌که در سال 1400 سرمایه‌گذاری با خرید میلگرد حدود 23.5 درصد سود داشته است. البته که باید به مواردی همچون زمان و منبع خرید برای سودآوری بیشتر توجه ویژه داشت."

مقایسه رشد قیمت میلگرد و دیگر آهن آلات در مقایسه با رشد دلار، سکه و مسکن

در جدول زیر رشد قیمتی و سوددهی یکی آهن‌آلات پر مصرف و سوددهی چون میلگرد و سایر منابع سرمایه‌گذاری چون دلار، سکه، مسکن و بورس در 6 ماه ابتدایی سال 1400 به شکل مقایسه‌ای در اختیار شما قرار می‌گیرد تا بتوانید درک بهتری از میزان سوددهی سرمایه گذاری در بازار آهن را درک کنید.

 

در این تصویر، میزان تقریبی سوددهی سرمایه‌گذاری در بازارهای مختلف را مشاهده می کنید.

 

 با توجه به آنچه در این جدول شاهد آن هستیم، سرمایه گذاری در بازار آهن به خصوص سرمایه گذاری با خرید میلگرد می‌توانسته پربازده‌ترین سرمایه‌گذاری در شش ماه ابتدایی سال 1400 باشد.

بیشتر بخوانید: پیش‌ بینی قیمت میلگرد در سال 1401

سرمایه گذاری در بازار آهن، طلا یا مسکن!؟ کدام سودآورتر خواهد بود؟

تنها با مقایسه یک بازه زمانی شش ماهه دیدیم که سرمایه گذاری در بازار آهن در مقایسه با سرمایه‌گذاری‌هایی مانند مسکن، سکه، دلار و بورس، سودآورتر و با ریسک کمتری بوده است. این بازار در این دوره تقریبا شرایط باثباتی را پشت سر گذاشته و از یک شیب صعودی ملایم برخوردار بوده است و توانسته سرمایه‌‌گذاری در بازار آهن را به محلی ایمن برای سرمایه‌گذاری تبدیل کند. به طور کلی آنچه می‌توان پیش‌بینی کرد شرایط نزولی قیمت طلا و مسکن است که می‌توان این کاهش قیمت را با سرمایه‌گذاری در بازار آهن جبران کرد. به خصوص که دولت سیزدهم، وعده ساخت تعداد بیشتری مسکن را داده است و تحقق این وعده به معنای رونق دوباره و بیشتر بازار آهن خواهد بود.

آیا ریسک سرمایه‌گذاری روی میلگرد را بپذیریم؟!

پیش از تصمیم‌گیری برای سرمایه‌گذاری با خرید میلگرد بهتر است نوسانات یک بازه زمانی مناسب مثلا سه ماهه از این محصول را بررسی کنید. همان‌طور که پیش از این در جدول بالا مشاهده کردید این محصول آهنی توانسته در یک بازه 6 ماهه سودی در حدود 23.5 درصد را نصیب خریدارانش کند. با این حال باید سایر عواملی که ممکن است بر روی قیمت میلگرد تاثیر بگذارد را نیز مورد توجه قرار داد. یکی از مهم‌ترین و تاثیرگذارترین عوامل نرخ ارز است که انتظار نوسانات غیرعادی را در این بازار نداریم. از طرفی تعیین قیمت دستوری در بورس و کنترل آن توسط دولت، دست دلالان را در بر هم زدن بازار سرمایه و تغییرات شدید قیمتی کوتاه کرده است. با تمام این عوامل می‌توان سرمایه گذاری در خرید میلگرد را با ریسک کم و سودآور پیش‌بینی کرد.

 

آیا باید ریسک سرمایه گذاری روی میلگرد را پذیرفت یا خیر؟!

 

سرمایه‌گذاری روی آهن آلات کار منطقی است یا خیر؟

به طور کلی سرمایه‌گذاری در بازارهای طلا، سکه، مسکن و نیز سرمایه گذاری در بازار آهن چالش نقدشوندگی روبه‌رو هستند؛ یعنی شما باید بتوانید در زمان مناسب مشتری مناسب را برای تبدیل به نقد شدن سرمایه‌تان پیدا کنید. علاوه بر این سرمایه گذاری در بازار آهن با چالش‌های دیگری همچون انبار، نگهداری، حمل و نقل و از این دست موارد نیز روبه‌رو است. با این حال با در نظر گرفتن سود حاصل از آن در یک بازه کوتاه‌مدت این بستگی به شما دارد که چگونه می‌خواهید با این چالش‌ها کنار بیایید. در یک نگاه با داشتن یک منبع معتبر خرید، خریدار با بهترین قیمت در زمان مناسب، یک انبار امن و کمک گرفتن از افراد معتمد، می‌توان سرمایه گذاری در بازار آهن را منطقی و سودآور دانست.

بیشتر بخوانید: پیش بینی قیمت آهن در سال 1401

و اما بهترین زمان برای سرمایه گذاری در بازار آهن آلات

به طور کلی سرمایه گذاری در بازار آهن به شکل کوتاه‌مدت مناسب خواهد بود و نمی‌توان به آن به شکل یک سرمایه‌گذاری بلندمدت نگاه کرد. شاید بتوان بهترین زمان سرمایه گذاری در بازار آهن آلات را در زمانی مانند پاییز و زمستان که بازار با کمی رکود مواجه می‌شود و بهترین زمان فروش را در ابتدای بهار و تابستان که بازار ساخت‌وساز با رونق مواجه می‌شود، دانست. اما با این حال اگر قصد سرمایه گذاری در بازار آهن را دارید، حتما حداقل یک دوره چند ماهه از قیمت آن را به همراه پیش‌بینی قیمت دلار مد نظر قرار دهید و از نظر کارشناسان خبره این بازار نیز مطلع باشید. درست است که بازار آهن در دوره‌ی شش ماهه سال جاری با رشد و سوددهی مناسبی همراه بوده است؛ ولکن با توجه به غیرقابل پیش‌بینی بودن بازار، قبل از تحلیل و بررسی دست به هیچ گونه سرمایه‌گذاری نزنید.

سخن پایانی

در پایان می‌توان بازار آهن را یک بازار ایمن برای سرمایه‌گذاری به خصوص سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت شناسایی کرد. این بازار در دوره شش ماهه ابتدایی سال 1400 نسبت به سایر بازارهای سرمایه‌گذاری با سوددهی بالاتر و ریسک کمتری همراه بوده است. تحلیل و بررسی قیمت آهن‌ برای سرمایه گذاری در بازار آهن یکی از امور ضروری پیش از هر اقدامی است. گرفت به عنوان یکی از معتبرترین و مطمئن‌ترین منابع قیمت روز آهن‌آلات به همراه تحلیل‌های هفتگی از قیمت انواع آهن‌‍‌الات در اختیار شما قرار گرفته است تا در راستای بهترین تصمیم‌گیری همراه شما باشد.

دیدگاه یا سوال خود را به اشتراک بگذارید

مطالب مرتبط

blog image
چدن چکش خوار یا مالیبل
شنبه 01 اردیبهشت 1403
blog image
پیش بینی قیمت تیرآهن در 1403
سه‌شنبه 28 فروردین 1403