تحمل بار قوطی و فاکتورهای موثر بر آن

تحمل بار قوطی و فاکتورهای موثر بر آن

مقالات آهن آلات
چهارشنبه 20 بهمن 1400

قوطی‌ها انواعی از پروفیل‌های بسته و به‌صورت توخالی هستند با سطح مقاطع هندسی (مربع، مستطیل، دایره و چند ضلعی) که در طول‌های متفاوتی ساخته می‌شوند. کاربرد اصلی آنها عمدتاً جهت تقویت ستون‌ها در سازه است؛ لذا اطلاع از میزان تحمل بار قوطی به‌خصوص میزان تحمل بار قوطی آهن، در ساخت سازه‌ها ضروری به‌نظر می‌رسد.

طبق نظر کارشناسان گرفت:

"قوطی‌ها در بازار کشور در ابعاد و اشکال مختلف تولید می‌گردند؛ به‌عنوان مثال در صنعت ساختمان‌سازی قوطی‌های با ضخامت 2 الی 3 میلیمتر کاربرد بیشتری دارند که اطلاع دقیق و آنلاین از میزان قیمت و همچنین محاسبه کارشناسانه تحمل بار قوطی باعث صرفه‌جویی در وقت و هزینه صنعتگران ‌می‌شود."

پارامتر‌های موثر در تحمل بار قوطی

با توجه به اینکه این محصولات بار بسیار زیادی را در سازه‌ها متحمل می‌شوند، همانطور که ذکر شد میزان تحمل بار قوطی از جمله موارد با اهمیتی است که باید در هنگام خرید به آن توجه شود. محاسبه دقیق میزان بار و نحوه قرارگیری قوطی در سازه از جمله عوامل موثر در این زمینه است.

از دیگر نکات حائز اهمیت در تحمل بار، میزان رعایت استاندارد‌های ساخت است؛ به عنوان نمونه برای قوطی‌هایی که در صنعت خودرو‌سازی استفاده می‌شوند باید استانداردهای قوطی‌های خودرویی رعایت شود. رعایت کلیه این اصول باعث می‌شود علاوه بر افزایش عمر سازه و قوطی، میزان تحمل نیز به‌طور محسوسی افزایش یافته و برعکس، عدم رعایت این اصول فشار وارده را افزایش داده و مشکلات ناشی از آن را سبب می‌شود.

انواع قوطی‌های آهن از نظر میزان تحمل بار

در سازه‌های مختلف جهت تحمل بار از قوطی‌هایی با مقاطع هندسی مختلف استفاده می‌شود.

  • با مقاطع کوچک به شکل مستطیل و مربع که در ساخت درب، پنجره و نرده‌کشی راه پله‌‌ها استفاده می‌شوند.
  •  با مقاطع بزرگ (ستونی) به شکل مربع و مستطیل که در ساخت ستون‌ها و اسکلت‌های فلزی به‌کار می‌روند.
  • با مقاطع مربع و مستطیل که جهت ساخت انواع میز و صندلی (به دلیل خاصیت آنها در حفظ تعادل) استفاده می‌شوند.
  •  با ضخامت‌های متفاوت که برای استفاده در صنایع خودرو‌سازی، ساختمان‌سازی (به‌عنوان تیر در ساختمان و ستون وال پست جهت جلوگیری از تغییر شکل دیواره‌های غیر سازه‌ای) به‌کار می‌روند.

 

در این تصویر انواع قوطی آهن را مشاهده می‌کنید.

 

میزان تحمل بار قوطی در ستون‌ها

یکی از مهم‌ترین اجزای یک ساختمان ستون‌ها هستند؛ که به صورت عمودی نصب می‌شوند تا فشار‌های وارده از طبقات را به فونداسیون ساختمان و سپس به زمین منتقل نماید. این نیروی فشاری و همچنین نیرو‌های محوری دیگر در ساختمان بر اساس میزان تحمل قوطی، ستون و بقیه تیرآهن‌ها مهار می‌شود. اگر پروفیل‌هایی نظیر قوطی به‌ درستی انتخاب شوند احتمال آسیب و کمانش (تحمل باربری ستون در مقابل انحنای بیش از حد) کاهش می‌یابد. شکل مقطع‌هایی که برای قوطی‌ها و ستون‌ها در این ساختمان‌ها استفاده می‌شود اصولاً مقاطع مستطیلی یا مربعی هستند.

عوامل تاثیر‌گذار بر قیمت قوطی آهن

میزان تحمل بار قوطی بیشترین تاثیر را بر قیمت پروفیل دارد. از دیگر عوامل موثر می‌توان به کارخانه تولید کننده، کیفیت مواد اولیه مورد استفاده، سایز، نوسانات قیمت جهانی آهن، میزان عرضه و تقاضا، تاثیر وضعیت سیاسی و اقتصادی اشاره کرد.

سخن پایانی

همانطور که ملاحظه کردید به دلیل این‌که قوطی با سطح مقطع‌های مختلف در سازه‌‌ها استفاده می‌شود، دانستن عوامل موثر در تحمل بار قوطی الزامی و محاسبه تحمل بار قوطی امری حیاتی جهت کاهش آسیب و افزایش عمر بنا است.  

دیدگاه یا سوال خود را به اشتراک بگذارید