انواع ورق‌های فولادی و علت اختلاف قیمت آن‌ها

انواع ورق‌های فولادی و علت اختلاف قیمت آن‌ها

مقالات آهن آلات
سه‌شنبه 24 آبان 1401

موارد استفاده ورق‌های فولادی، با گسترش و پیشرفت تکنولوژی، روزبه‌روز در صنایع بیشتر می‌شود و این محصولات جایگاه خود را در بازار مستحکم کرده‌اند. ورق‌های فولادی، که در انواع و استانداردهای گوناگون تولید و در بازار عرضه می‌شوند؛ در صنایع مختلفی همچون: ساختمان‌سازی، خودروسازی، لوازم خانگی و… کاربرد دارند. این مقاطع که از شمش‌های آهن و فولاد و براساس دو شیوه نورد گرم و سرد، تولید و دسته‌بندی می‌شوند؛ میزان مصرف و فروش بالایی دارند و بخش عمده‌ای از مقدار صادرات مقاطع فولادی را هر ساله به خود اختصاص می دهند. حجم تولید بالای انواع ورق‌های فولادی در کشور، ایران را در میان بزرگ‌ترین تولیدکنندگان این مقطع فولادی پرکاربرد قرار داده است. 

انواع ورق فولادی باتوجه به کاربرد‌ها مختلفی توسط شرکت‌های بزرگ داخلی به بازار عرضه می‌شوند و در صنایع کوچک و بزرگ بسیار کارآمد هستند. مهم‌ترین تفاوت پس از مشخصات فیزیکی و ابعاد، را می‌توان قیمت تعیین شده برای هر کدام دانست. برای تحلیل و بررسی عوامل موثر بر قیمت آن‌ها، لازم است در ابتدا اطلاعاتی در مورد هر یک داشته باشید.

طبق نظر کارشناسان گرفت:

"بی‌شک یکی از پارامترهای مهم برای خرید ورق‌های فولادی، قیمت آن است. هر یک از ورق‌های فولادی دارای ویژگی‌های متفاوتی هستند که همین امر موجب شده تا از آن‌ها در صنایع مختلف استفاده گردد. شناخت انواع ورق‌های فولادی باعث انتخاب بهتری در زمان خرید می‌شود؛ 16 ورق اصلی و پرکاربرد شامل ورق سیاه، روغنی، st37، آلومینیوم، گالوانیزه، استیل، رنگی، آجدار، اسیدشویی، آلوزینک، ضد سایش، مسی، پانچ، عرشه فولادی گالوانیزه، a283 و a516 بوده که دارای قیمت‌های متفاوتی هستند. از مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار بر بها ورق‌ها می‌توان به ابعاد، نرخ مواد اولیه و... اشاره کرد."

با انواع ورق فولادی آشنا شویم!

در ادامه هر یک از انواع این مقطع فولادی را بررسی و نکاتی در مورد قیمت هر یک بیان خواهیم کرد:

ورق سیاه

اصطلاح ورق سیاه برای آن دسته از ورق‌هایی به کار می‌رود که سطح صاف و براقی ندارند؛ با این وجود کاربرد زیادی در صنایع خودروسازی یا تولید انواع پروفیل دارند. از سویی قیمت ورق آهن، بسیار مناسب و مقرون‌به‌صرفه است.

 

در این تصویر، نمایی از ورق سیاه را مشاهده می کنید.

 

ورق گالوانیزه

گالوانیزه کردن ورق‌های فولادی به‌صرفه‌ترین روش از نظر اقتصادی، برای جلوگیری از پوسیدگی و زنگ زدگی آن‌ها است. با این وجود که قیمت ورق گالوانیزه کمی بالاتر از انواع دیگر ورق‌های فولادی است، اما به‌دلیل مقاومت و طول عمر بالا، کاربرد آن در صنایعی مانند ساخت مخازن نگه‌داری آب، توجیح اقتصادی خواهد داشت.

 

در این تصویر، نمایی از ورق گالوانیزه را مشاهده می کنید.

 

ورق روغنی

همانند ورق سیاه، ورق روغنی نیز یک اصطلاح است که به دلیل صیقلی بودن سطح این محصول، به کار می‌رود. قیمت ورق روغنی به دلیل روش تولید پیچیده‌تری که دارد، از ورق سیاه بیش‌تر خواهد بود.

 

در این تصویر، نمایی از ورق روغنی را مشاهده می کنید.

 

ورق استیل

آلیاژ مورد استفاده در تولید این مقطع فولادی، ویژگی‌های مثبتی مانند ضد‌زنگ بودن و استحکام بالا را به آن‌ بخشیده است. قیمت ورق استیل با توجه به مواد اولیه مورد استفاده در آن، متغیر است و میزان استفاده از عناصر مختلف در  تولید آن، بر این موضوع تأثیر‌گذار خواهند بود.

 

در این تصویر، نمایی از ورق استیل را مشاهده می کنید.

 

ورق رنگی

به عنوان مواد اولیه در تولید این محصول، از ورق گالوانیزه استفاده می‌شود و در طی پروسه‌ای، به کمک رنگ الکترواستاتیک، ورق‌های رنگی در تنوع رنگی بالا به تولید خواهند رسید. قیمت ورق رنگی نیز به عنوان یک محصول پر‌کاربرد، بسیار مقرون‌‌به‌‌صرفه و منطقی است.

 

در این تصویر، نمایی از ورق رنگی را مشاهده می کنید.

 

ورق آجدار

اجرای طرح‌های ساده بر روی ورق فولادی، از لیز خوردن اجسام بر روی آن‌ها جلوگیری خواهد کرد. مناسب بودن قیمت ورق آجدار و بالا بودن ایمنی باعث می‌شود تا از این نوع محصول در ساخت پله‌های اضطراری و کف پل‌های عابر پیاده استفاده شود.

 

در این تصویر، نمایی از ورق آجدار را مشاهده می کنید.

 

ورق اسیدشویی

فرآیند اسیدشویی برای ورق‌های فولادی، برای حذف پوسته‌های اکسید شده از روی آن‌ها صورت می‌گیرد تا سطحی صاف را ایجاد کند. قیمت ورق اسید شویی با توجه به طولانی‌تر بودن فرآیند تولید، به نسبت برخی از انواع ورق بالاتر خواهد بود.

 

در این تصور، نمایی از ورق اسیدشویی را مشاهده می کنید.

 

ورق آلوزینک

این محصول نیز برای پیش‌گیری از پوسیدگی و خوردگی، به کمک یک روکش پوشانده می‌شود که ترکیبی از آلومینیوم و روی خواهد بود. تفاوت قیمت ورق آلوزینک با گالوانیزه نیز به دلیل تفاوت در مواد تشکیل دهنده همین پوشش محافظ است.

 

در این تصویر، نمایی از ورق آلوزینک را مشاهده می کنید.

 

ورق ضد سایش

درصد بالای کربن موجود در آلیاژ این محصول، باعث شده تا از استحکام بسیار بالایی برخوردار باشد. استفاده از کربن و منگنز در تولید این محصول، قیمت ورق ضد سایش را بالا برده است. 

 

در این تصویر، نمایی از ورق ضدسایش را مشاهده می کنید.

 

ورق پانچ

اشکالی که بر روی این محصول وجود دارند، بسیار متنوع هستند. حفره‌های موجود بر روی این ورق‌ها باعث ایجاد ظاهری جذاب برای این مقطع فولادی شده و از آن برای ساخت نیمکت پارک یا به عنوان سقف کاذب استفاده می‌شود. قیمت ورق پانچ نیز یکی دیگر از عوامل پرطرفدرا بودن آن شناخته می‌شود.

 

در این تصویر، نمایی از ورق پانچ را مشاهده می کنید.

 

ورق آلومینیوم

آلیاژ مورد استفاده در تولید این ورق، باعث شده تا ویژگی‌های فیزیکی خاصی مانند انعطاف‌پذیری بالا را دارا باشد.کیفیت بالا و به کار رفتن سیلیکون و منیزیم در مواد اولیه آن سبب بالاتر رفتن قیمت ورق آلومینیوم به نسبت انواع دیگر شده است. اما با این وجود این محصول از پرمصرف‌ترین مقاطع فولادی شناخته می‌شود.

 

در این تصویر، نمایی از ورق آلومینیوم را مشاهده می کنید.

 

ورق مسی

یکی از اصلی‌ترین کاربرد‌های این محصول را می‌توان در تولید ظروف و وسایل دکوراتیو دانست، البته که کاربری‌های بسیار بیش‌تری برای آن وجود دارند. قیمت ورق مسی با توجه مواد مورد استفاده در آن و درصد خلوصی که دارند، متغیر است و به طور کلی بازه قیمتی بالاتری به نسبت انواع دیگر ورق خواهد داشت.

 

در این تصویر، نمایی از ورق مسی را مشاهده میکنید.

 

ورق a516

استحکام بالا، مهم‌ترین مشخصه در این محصول است که به‌‌واسطه آلیاژ مورد استفاده در آن ایجاد شده است. این محصول در گرید‌های مختلفی تولید می‌شود و قیمت ورق a516 نیز با توجه به گرید تولیدی آن مشخص خواهد شد.

 

در این تصویر نمایی از ورق ای 516 را مشاهده می کنید.

 

ورق a283

گرید‌های مختلف این ورق، خواص متفاوتی دارند و در تولید سیم پیچ، لوله یا مقاطع فولادی دیگر قابل استفاده هستند. قیمت ورق a283 با توجه به آلیاژ مورد استفاده در آن متغیر است و درصد عناصر موجود در  آن بر بهای این مقطع فولادی موثر خواهند بود.

 

در این تصویر، نمایی از ورق ای 283 را مشاهده می کنید.

 

ورق st52

 این ورق دارای ویژگی‌هایی مانند استحکام و قابلیت کشسانی بالایی است که آن را برای ساخت انواع کانتینر یا خودروسازی استفاده می‌شود. قیمت ورق st52 به دلیل درصد بالای سیلیسم موجود در آن، از برخی از ورق‌های فولادی بالاتر خواهد بود.

 

در این تصویر، نمایی از ورق اس تی 52 را مشاهده می کنید.

 

عرشه فولادی گالوانیزه

این محصول به عنوان یک قالب برای حمایت از بتن در ساختمان‌سازی مورد استفاده است. در واقع به ورق گالوانیزه ذوزنقه‌ای و آجدار، عرشه فولادی گالوانیزه گفته می‌شود. قیمت عرشه فولادی گالوانیزه در برابر ویزگی‌های خوبی که دارد، بسیار به صرفه و منطقی خواهد بود.

 

در این تصویر، نمایی از عرشه فولادی را مشاهده می کنید.

 

پرکاربردترین ورق‌های فولادی کدامند؟

هر کدام از انواع این مقاطع فولادی کاربرد‌های مختلفی دارند که با توجه به خواص فیزیکی و شیمیایی آن‌ها مشخص می‌شوند. با این حال ورق‌های آلیاژی را می‌توان از پرکاربردترین انواع ورق‌های فولادی دانست، چرا که به نسبت مزیت‌هایی که دارند، بهای مقرون به‌صرفه‌تری برای کارفرما خواهند داشت.

با توجه به این موضوع می‌توان ورق‌های a516، a283، st52، آلومینیوم و استیل را در این دسته قرار داد. در میان ورق‌هایی که از ترکیب چند عنصر تولید نمی‌شوند یا به اصطلاح آلیاژی نیستند، می‌توان ورق گالوانیزه و ورق سیاه را پرکاربرد‌تر از دیگر انواع دانست.

نکات مهم در خرید انواع ورق‌های فولادی

نیاز سنجی با توجه به شرایط پروژه و انتخاب صحیح ورق فولادی مناسب از نظر ساختار و ابعاد، مهم‌ترین نکاتی هستند که در زمان خرید این مقاطع فولادی باید به آن‌ها دقت داشته باشید. نکته مهم دیگر، قیمت تمام شده آن‌ها است که با توجه به نوع ورق انتخاب شده، متغیر خواهد بود.

عوامل موثر بر قیمت انواع ورق فولادی

نوع و ابعاد ورق مورد نظر، اصلی‌ترین عوامل موثر بر قیمت انواع ورق خواهند بود که تأثیر مستقیمی بر بهای محصول خریداری شده خواهند داشت. عوامل دیگر مانند تغییر قیمت مواد اولیه، نوسانات بازار ارز یا میزان واردات و صادرات نیز می‌تواند در این موضوع دخیل باشند.

مرجعی مطمئن برای اطلاع از قیمت انواع ورق سایت‌های فروشنده معتبر

بهترین روش برای دسترسی به قیمت‌های انواع ورق با توجه به مشخصات و برند تولید کننده آن‌ها، استفاده از یک مرجع قابل اعتماد خواهد بود. سایت گرفت در این زمینه پوشش کاملی را برای کاربران فراهم کرده و دسترسی به قیمت تولیدکنندگان مختلف برای هر نوع از ورق فولادی را بسیار آسان‌تر ساخته است.

در گرفت می‌توانید نمودار قیمت و جدول وزنی مربوط به محصولات مختلف فولادی را مشاهده کنید و با شیوه تولید، کارخانه‌ها تولید کننده یا اخبار مربوط به این حوزه آشنا شوید. از طرفی با استفاده از مقالات پیش بینی قیمت و راهنمای خرید سایت گرفت، انتخاب و تهیه محصولات مورد نظر با قیمت‌های مناسب، ممکن خواهد بود.

سخن پایانی

ازآنجایی‌که کارخانجات و شرکت‌های مختلفی در کشور، در حوزه تولید انواع ورق‌های فولادی مشغول به کار هستند و محصولاتی با کیفیت و قابل رقابت با نمونه‌های خارجی را به دست مصرف کنندگان می‌رسانند؛ حجم تولید بالای انواع ورق فولادی در کشور باعث شده تا درصد زیادی از نیاز‌های داخلی در این حوزه برطرف شده و حتی بخشی نیز به  صادرات اختصاص یابد. در این مطلب به طور کامل به بررسی انواع ورق های فولادی و کاربرد آن ها پرداختیم، و دلایل اختلاف قیمت آن ها با یکدیگر را شرح دادیم. آشنایی با انواع ورق‌های فلزی، باعث می شود تا در هنگام خرید، بتوانید تصمیم‌گیری درست و دقیق‌تری داشته باشید. شما می توانید به‌روزترین نرخ انواع مقاطع فولادی تخت و طویل را در وب سایت گرفت مشاهده و پس از استعلام قیمت، بهترین فروشنده را برای خرید خود انتخاب نمایید.

دیدگاه یا سوال خود را به اشتراک بگذارید