افزایش هزینه‌های تولید فولاد به‌دلیل ممنوعیت واردات ماشین‌آلات

افزایش هزینه‌های تولید فولاد به‌دلیل ممنوعیت واردات ماشین‌آلات

اخبار
سه‌شنبه 07 دی 1400

از جمله دلایل افزایش هزینه تولید فولاد و محصولات فولادی، ممنوعیت واردارت و فرسودگی ماشین‌آلات معدنی است. ماشین‌آلات کنونی که مورد استفاده قرار می‌گیرند، کارآیی مناسبی ندارند و مشکل بزرگ دیگر که به آن مواجه هستیم تحریم‌ها و قوانین مربوط به آن است.

ماشین‌آلات موجود توانایی رفع نیازهای صنعت فولاد نیستند،از سوی دیگر بخشی از نیازهای تولیدکنندگان که از ماشین آلات معدنی تامین می شود کیفیت مناسبی ندارند و تنها گره کوچکی از مشکلات فعالان صنعتی را باز می‌کند که سبب آسیب به صنعت کشور خواهد شد.

محسن نجاتی گفت:

رئیس هیات مدیره شرکت فروآلیاژ کاویان تهران در این باره گفت: راه بالا بردن سطح کیفی ماشین‌آلات داخلی ممنوعیت واردات نیست. وی افزود: برای بالا بردن کیفیت محصولات تولیدی نیازمند واردات کنترل شده ماشین آلات هستیم.

در حال حاضر میزان کیفیت ماشین‌آلات صنعتی و معدنی در کشور قابل قبول نیست.

اگرچه قیمت ماشین آلات وارداتی صنایع معدنی در مقایسه با صنایع داخلی از قیمت بالاتری برخوردار است اما کیفیت بالاتری دارند و این باعث می شود تا حجم بیشتری از فعالیت های معدنی در مدت زمان کمتری انجام شود.

در همین رابطه نجاتی با تاکید بر لزوم لغو ممنوعیت واردات ماشین آلات صنعتی گفت: ممنوعیت ایجاد شده باعث تقویت صنعت نخواهد شد بلکه منجر به کاهش میزان بهره وری خواهد شد.

لغو قوانین دست و پاگیر واردات ماشین‌آلات معدنی الزام است

با استفاده از تکنولوژی‌های جدید در بخش صنعت  کشور، میزان تولید و بهره‌وری افزایش خواهد یافت، که این موضوع می‌تواند بر قیمت محصولات فولادی از جمله قیمت میلگرد، تیرآهن، پروفیل و… نیز اثرگذار باشد و درآمد حاصل از آن می‌تواند جایگزین درآمد نفت گردد.

این در حالی است که وجود قوانین دست و پاگیر از جمله ورود این ماشین آلات باعث کاهش میزان بهره وری در صنعت کشورمان شده است. فعالین این حوزه با انتقاد از وجود قوانین دست و پاگیر واردات ماشین آلات معدنی می گویند در بسیاری از مواقع نظر فعالان در نظر گرفته نمی شود و بخشنامه ها ناگهانی صادر می شوند.

فعالین این حوزه معتقدند باید به سمت تولید قطعات ماشین‌آلات و دستگاه‌های معدنی در داخل برویم. به باور آنان تا زمانی‌که ماشین آلات معدنی با کیفیت و به اندازه نیاز در کشور تولید نشده باید موانع واردات این ماشین آلات را از میان برداشته شود.

بهرام شکوری عضو هیات نمایندگان اتاق ایران در همین رابطه گفت:

 زمانی که ماشین‌آلات داخلی با قیمت بالاتر از ماشین‌آلات خارجی به دست معدن‌کاران برسد محصول آنها نسبت به تولیدات کشورهای رقیب مزیت رقابتی پیدا نمی‌کند.

برخی از فعالین این حوزه ضمن انتقاد از دپوی ماشین‌آلات معدنی در گمرکات کشور می گویند:

 بسیاری از تولیدکنندگان معدنی قادر به ترخیص ماشین آلات و دستگاه‌های خود نیستند. این در حالی است که عدم ورود ماشین‌آلات سنگین باعث کاهش میزان بهره‌وری خواهد شد.

اگرچه قانون معادن امکان واردات ماشین آلات با کیفیت را برای معدن‌کاران فراهم کرده است اما صدور بخشنامه‌های غیر قانونی وزارت صمت باعث شده تا این حق از صاحبان آن سلب شود.

افراد فعال در این حوزه امیدوارند واردات ماشین‌آلات صنعتی بتواند میزان بهره‌وری را افزایش دهد.

دیدگاه یا سوال خود را به اشتراک بگذارید