هزینه ساخت خانه و کاهش هزینه ساخت هر متر مربع ساختمان در سال 1400

هزینه ساخت خانه و کاهش هزینه ساخت هر متر مربع ساختمان در سال 1400

مقالات آهن آلات
شنبه 04 دی 1400

چه قصد خرید خانه نوساز داشته باشید و چه به دنبال ترمیم و ساخت مسکن خود باشید دانستن هزینه ساخت هر متر مربع ساختمان دارای اهمیت زیادی است. به عبارتی قیمت میلگرد امروز، قیمت تیرآهن، قیمت پروفیل و قیمت ورق سیاه به همراه سایر قیمت‌ها مثل هزینه تاسیسات مکانیکی و تاسیسات برقی در قیمت‌گذاری نهایی هزینه ساخت خانه سهم دارند. که در ادامه مقاله به توضیح هر یک و سهم آنها در هزینه ساخت آپارتمان خواهیم پرداخت.

هزینه ساخت هر متر مربع ساختمان چه قدر است؟

شاید نوسانات زیاد قیمت‌ها و سردرگمی ناشی از آن باعث شده که حتی کسانی که قصد ساختن خانه را ندارند ولی مثلا به دنبال خرید خانه هستند برای ارزیابی هزینه ساخت آپارتمان اعلام شده توسط فروشندگان و املاک، بخواهند خودشان هزینه ساخت را محاسبه کنند و میزان معقول و واقعی بودن قیمت‌ها را در هزینه ساخت خانه مقایسه کنند. که در ادامه گروه‌های اصلی هزینه‌ها را بررسی می‌کنیم:

قیمت ساخت هر متر مربع

واضح است که اگر بخواهیم دقیق بررسی کنیم هر بخشی از ساختمان قیمت متر مربع آن فرق می‌کند؛ به عنوان مثال قیمت هر متر مربع از پذیرایی با قیمت هر متر مربع از حمام متفاوت است چرا که تاسیسات و مصالح به کار رفته مثل کاشی و یا هزینه‌های گچ‌بری در هر یک تفاوت دارد.

به همین علت وقتی پرسیده می‌شود متری چند؟ پاسخ داده شده یک قیمت میانگین است که در آن تمامی هزینه‌ها حتی آسانسور، ایزوگام، راه پله و انبار نیز لحاظ شده است. پس دریافتیم که علاوه بر هزینه مصالح به کار رفته، هزینه خدمات و دستمزد کارکنان، ابزارها و تاسیسات نیز نقش دارند و البته قیمت زمین در آن منطقه نیز می‌تواند تعیین کننده باشد.

به طور کلی در بررسی آماری هزینه ساخت هر متر مربع ساختمان چنین گزارش شده است که سفت‌کاری 37.9 درصد، نازک کاری 36.6 درصد، تاسیسات مکانیکی 15.8 درصد و تاسیسات برقی 9.7 درصد از جمع کل هزینه ساخت خانه را تشکیل می‌دهند.

 

در این تصویر "نمودار هزینه ساخت هر متر مربع ساختمان به درصد" را مشاهده می کنید.

 

هزینه سفت کاری

چنانچه در محل ساخت خانه از قبل ساختمانی وجود داشته باشد نیاز به تخریب و کندن پی ساختمان قبلی خواهد بود. سپس برای ساخت اسکلت ساختمان کارهایی از قبیل آرماتوربندی، بتن‌ریزی، ستون‌گذاری‌ها، ساخت دهانه سقف‌ها و احداث سقف، چیدن آجر دیوارها و گذاشتن چارچوب در و پنجره فلزی در دیوارها نیاز است؛ که همگی جز هزینه‌های سفت‌‌کاری در هزینه ساخت خانه محسوب می‌شوند.

 

"سفت کاری اولین مرحله در هزینه ساخت خانه است."

 

برای اسکلت فلزی سازه‌ها از میلگرد یا تیرآهن استفاده می‌شود که هر یک دارای نوسانات منحصری است و این چنین قیمت آهن بر قیمت بازار مسکن و هزینه ساخت هر متر مربع ساختمان به صورت حتی چندگانه می‌تواند تاثیر بگذارد.

هزینه نازک کاری

پس از اتمام اسکلت‌سازی در مرحله قبل نوبت به تکمیل ساختمان و پرداختن به جزئیات در لیست هزینه ساخت هر متر مربع ساختمان می‌رسد. بعد از چیده شدن دیوار یا سقف احتیاج به اندودکاری جهت یکنواخت شدن و محافظت از آن قسمت وجود دارد و سپس برای جلوگیری از اتلاف حرارت و مقاومت در برابر رطوبت عایق‌کاری می‌شود.

از سنگ‌کاری نیز به عنوان پوشاندن محیط‌های خارجی مثل نما و حیاط استفاده می‌گردد. کاشی‌کاری نیز برای پوشاندن کف خانه، بخش‌هایی از آشپزخانه، سرویس بهداشتی و حمام کاربرد دارد.

پس از آماده شدن بستر مناسب با طی شدن مراحل قبلی، نوبت به نقاشی می‌رسد که وظیفه زیبایی و لایه حفاظت نهایی را بر عهده دارد. کارهایی مثل نقاشی و گچ‌بری بایستی بسیار هنرمندانه و با ظرافت انجام شود چرا که چیزی است که مشتری در نهایت می‌بیند و با آن سروکار دارد و حتی ممکن است در هزینه ساخت خانه ملاک قرار دهد.

هزینه تاسیسات مکانیکی

تاسیسات مکانیکی جز مهم و جدایی‌ناپذیر هر ساختمان است و خود دارای چند شاخه تاسیسات است:

تاسیسات بهداشتی که شامل دو سیستم یکی برای وارد کردن آب به آپارتمان و دیگری خارج کردن فاضلاب از آپارتمان است.

تاسیسات گرمایشی و تهویه هوا برای اینکه محیط آسوده‌ای باشد در هزینه ساخت آپارتمان دخالت دارند و همچنین تاسیسات گازرسانی در گرم نگهداشتن، پخت‌وپز و ارایه آب گرم نقش ایفا می‌کند.

تاسیسات آتش‌نشانی و تاسیسات آسانسور از دیگر مواردی هستند که در هزینه ساخت هر متر مربع ساختمان مشاهده می‌شوند.

همانطور که ملاحظه کردید نیاز به لوله‌کشی برای انتقال در این تاسیسات امری مبرم است و به همین دلیل قیمت پروفیل و قیمت لوله نیز از جهت محاسبه هزینه ساخت خانه دارای اهمیت است.

 

"هزینه ساخت و راه اندازی تاسیسات بخشی از هزینه ساخت آپارتمان است."

 

هزینه تاسیسات برقی

تقریبا می‌توان گفت که به غیر از آسانسور بقیه وسایل و تجهیزات برقی استفاده شده در این گروه قرار می‌گیرند. کلیدها، پریزها، چراغ‌ها، آیفون و تابلوهای برق از جمله این موارد در هزینه ساخت خانه هستند.

هزینه محصولات فولادی مورد نیاز ساختمان

گفتیم که قیمت میلگرد و تیرآهن در سفت‌کاری اثر چشم‌گیری دارند و قیمت پروفیل آهن هم در تاسیسات مکانیکی و برقی تاثیرگذار است. در حال حاضر با بررسی میان مدتی بازار فولاد می‌توان افزایش قیمت‌ها را نتیجه‌گیری کرد که روی هزینه ساخت هر متر مربع ساختمان نیز اثر خود را بر جای خواهند گذاشت، که البته تورم و کاهش ارزش پول ملی فقط موجب افزایش قیمت‌ها در بازار آهن آلات نشده بلکه قیمت محصولات سایر بازارها را نیز و حتی هزینه ساخت خانه را هم افزایش داده است.

 

"هزینه ساخت و راه اندازی تاسیسات بخشی از هزینه ساخت آپارتمان است."

 

قیمت میلگرد

در ابتدای سال قیمت میلگرد حدود 12 هزار تومان بود و اکنون در بازه 14 هزار تومان تا 15 هزار تومان قرار گرفته است و موجب افزایش هزینه ساخت خانه شده است.

قیمت تیرآهن

در آغاز سال قیمت تیرآهن حدودا 12 هزار تومان بوده و اکنون به حدود 14 هزار تومان رسیده است.

قیمت پروفیل

تاثیر قیمت پروفیل بر هزینه ساخت آپارتمان به این صورت بوده که در آغاز امسال حدود ۲۰ هزار تومان بوده و در وضعیت فعلی به کانال ۲۲ هزار تا ۲۴ هزار تومان صعود کرده است.

هزینه ساخت مسکن در سال 1400

برای اینکه از هزینه ساخت خانه در امسال اطلاع پیدا کنید بایستی قیمت به روز هر یک از مواردی که شرح داده شد را جویا شوید. در اواخر شش ماهه نخست امسال هزینه هر متر مربع از ستون‌ها و سقف‌های فلزی یا بتنی حداقل 2 میلیون و 500 هزار تومان، حداقل هزینه هر متر مربع سفت کاری 3 میلیون و 500 هزار تومان و حداقل هزینه هر متر مربع نازک کاری 2 میلیون و 500 هزار تومان بود.

البته اعلام مبلغ دقیق کاری بس دشوار است چرا که از طرفی خریداران شاکی هستند که چرا این مبالغ از هزینه هر متر مربع در فهرست بهای امسال بیشتر شده است و از طرفی نیز سازندگان متعقدند این مبالغ با توجه به نوسانات قیمت‌ها حتی شاید هزینه ساخت آپارتمان در نظر گرفته شده کمتر از واقعیت حساب شده باشد.

نسبت به سال گذشته هزینه ساخت هر متر مربع ساختمان حدودا، افزایش 38 درصدی داشته است که در هر پروژه بسته به نظرات و ارزیابی‌ها ممکن است تا 25 درصد نیز افزایش یا کاهش قیمت اعمال شود.

مشاهده قیمت میلگرد، تیرآهن، پروفیل و ورق سیاه در مرجع قیمت آهن آلات

همان‌گونه‌که گفته شد قیمت‌ها در حال تغییر هستند و شما برای اینکه بتوانید محاسبات دقیق و درستی داشته باشید و به پیش‌بینی‌های درستی برسید لازم است تا آخرین قیمت‌ها را به طور روزانه مشاهده نمایید. از این رو سایت گرفت به عنوان مرجع جدیدترین قیمت‌های فروشندگان معتبر می‌تواند گزینه‌ای مناسبی برای محاسبه هزینه ساخت آپارتمان باشد.

سخن پایانی

مشاهده به‌روزترین قیمت محصولات فولادی از فروشندگان معتبر مختلف در یکجا و امکان مقایسه آن‌ها، موجب می‌شود که خریداری هوشمندانه در بهترین زمان ممکن انجام شود و در نتیجه هزینه ساخت هر متر مربع ساختمان را کاهش می‌دهد و کمک می‌کند افراد تصمیم‌گیری بهتری در هزینه ساخت خانه خود داشته باشند.

در خصوص ساخت‌وساز باید توجه داشت که با افزایش هر طبقه هزینه ساخت آپارتمان بالاتر می‌رود و البته هر چقدر که طبقات یک آپارتمان بالاتر برود بایستی در رعایت شده حقوق همسایگان بیشتر تردید کرد.

اگر در این زمینه فعالیت می‌کنید یا دانشی در رابطه با ساخت‌وساز دارید می‌توانید از طریق کامنت با ما و دیگر دوستان به اشتراک بگذارید.

دیدگاه یا سوال خود را به اشتراک بگذارید

مطالب مرتبط

blog image
چدن چکش خوار یا مالیبل
شنبه 01 اردیبهشت 1403
blog image
پیش بینی قیمت تیرآهن در 1403
سه‌شنبه 28 فروردین 1403