انواع لوله های پلی اتیلن را بشناسیم

انواع لوله های پلی اتیلن را بشناسیم

مقالات آهن آلات
شنبه 13 شهریور 1400

انواع لوله پلی ‌اتیلن از خانواده ترموپلاستیک‌ها هستند که به دلیل وزن پایین و نصب آسان طرفداران زیادی پیدا کرده‌اند. این محصول پلی اتیلن در برابر نفوذ مواد شیمیایی آلی و غیرآلی مقاومت بالایی داشته و به دلیل اینکه هزینه‌های تولید آن‌ها در مقایسه با نوع فلزی کمتر است، در صنایع مختلف کاربرد زیادی دارند. مدل‌های مختلف آن‌ها را می‌توان در فرایند آب‌رسانی یا لوله‌کشی فاضلاب در زیر خاک و حتی جاده‌ها قرار داد. در ادامه این مطلب در خصوص انواع گوناگون لوله‌های پلی‌اتیلن و ویژگی‌های هریک توضیحاتی را ارائه می‌دهیم.

لوله پلی‌ اتیلن چیست؟

این محصول در فرایند لوله‌کشی آب و فاضلاب در زیر زمین بسیار پرکاربرد است که به دلیل مزیت‌های فراوان در سال‌های اخیر استفاده از آن رشد زیادی پیدا کرده است. بارگیری و نصب آسان، وزن پایین، مقاومت بالا در برابر انواع ضربه و فشار، شعاع خمش مناسب، مقاومت در برابر تغییرات دمایی و نفوذ انواع مواد اسیدی و بازی از مزیت‌های آن هستند. دسته‌بندی این محصول با توجه به پارامترهای مختلفی انجام می‌شود و همین موضوع بر روی کاربرد آن‌ها نیز تاثیر می‌گذارد.

عوامل تاثیرگذار بر کیفیت لوله‌های پلی‌ اتیلن

فرایند تولید شامل مراحل مختلفی می‌شود که ریزه‌کاری‌های موجود در هرکدام بر روی کیفیت آن تاثیر می‌گذارد. بدون شک کیفیت مواد اولیه مهم‌ترین فاکتوری است که می‌تواند کارایی و خواص مکانیکی این محصول را تامین کند. نحوه ترکیب این مواد و اندازه ذرات آن‌ها باعث تفاوت در ویژگی‌های شیمیایی و فیزیکی پلی‌اتیلن شده و بر روی کیفیت آن تاثیر می‌گذارد. علاوه بر این پیشرفته بودن ماشین‌آلات ساخت و دقت آن‌ها نیز می‌تواند بر روی محصول خروجی موثر باشد.

 

کیفیت انواع لوله های پلی اتیلن به موارد مختلفی از جمله رعایت استانداردها در زمان ساخت وابسته است.

 

علاوه بر موارد فوق عواملی زیر نیز می‌توانند بر روی کیفیت لوله‌های پلی اتیلن موثر باشند، که عبارتند از:

  • رعایت استانداردها در زمان ساخت
  • فرمولاسیون دقیق مواد اولیه
  • استفاده از قالب‌های مناسب
  • انجام تست‌های دقیق و تاییدشده بین‌المللی

مدل‌های مختلف لوله‌ های پلی‌ اتیلن براساس سایز

انواع گوناگون لوله‌های پلی‌اتیلن در اندازه‌های مختلف تولید و به بازار عرضه می‌شوند؛ این سایزها کاملا استاندارد بوده و با توجه به کاربرد این محصول تعیین می‌شوند. به‌عنوان ‌مثال سایز 3.8 اینچ را می‌توان برای آبیاری قطره‌ای استفاده کرد یا قطر 24 اینچ این محصول برای انتقال آب و فاضلاب یا دیگر سیالات با فشار و حجم بالا به کار می‌روند. نکته مهم این است که استانداردهای ضخامت و طول در سایزهای مختلف این محصول، متفاوت است و با توجه به همین موارد، فشار کاری آن نیز تعیین می‌شود تا شما دقیقا بدانید که برای انتقال چه حجم سیالی با چه فشاری می‌توانید از این محصول استفاده کنید. در لوله‌های دیگر نیز براساس سایز مدل و نیز قیمت مشخص می‌شود. برای مثال، قیمت لوله گاز، مانیسمان و … نیز بر اساس سایز و برند تعیین می‌شود.

انواع مختلف لوله پلی‌ اتیلن ازنظر دانسیته

دانسیته در واقع چگالی پلی‌اتیلن در زمان تولید است که باعث ایجاد مقاومت متفاوت در این محصول شده و بر روی میزان انعطاف‌پذیری و طول عمر آن نیز اثرگذار است. در ادامه این بخش انواع این محصولات را معرفی می‌کنیم.

  • پلی‌اتیلن سنگین

در پلی‌اتیلن سنگین زنجیره مولکولی فشرده است؛ به همین دلیل شاهد چگالی بالا و انعطاف‌پذیری کمی در این نوع هستیم. از طریفی این نوع از مقاومت بالایی در برابر نفوذ انواع مواد شیمیایی و تنش‌های شکننده محیطی برخوردارند. آن‌ها در برابر ضربه فشار مقاومت نسبتا پایینی دارند و اغلب برای ساخت لوازم ورزشی، ظروف آب‌معدنی و نوشابه، اسباب‌بازی و... استفاده می‌شوند.

  • پلی‌اتیلن سبک

در این محصول فاصله بین مولکول‌ها بیشتر است و همین موضوع باعث بهبود انعطاف‌پذیری و امکان خم‌شدگی آن‌ها شده و مقاومت‌شان در برابر ضربه را بالا می‌برد. این پلی‌اتیلن اغلب در بسته‌بندی‌های نایلونی یا کاربردهایی که فشار زیادی به لوله وارد نمی‌شوند، به کار می‌روند.

  • پلی‌ اتیلن سبک خطی

این نوع پلی‌اتیلن در برابر سوراخ شدگی مقاومت بیشتری نسبت به انواع سبک دارد و به همین دلیل برای ساخت انواع کیسه‌های نایلونی به کار می‌رود. البته مقاومت نوع سبک خطی در برابر تنش‌های محیطی کافی نیست و نمی‌توان برای ساخت لوله‌ها از آن استفاده کرد.

 

مدل های مختلف لوله های پلی اتیلن از نظر دانسیته در انواع مختلفی وجود دارند.

 

انواع لوله‌ های پلی‌ اتیلن در یک دسته‌بندی کلی

زمانی که قصد خرید انواع لوله پلی‌اتیلن را دارید، احتمالا با شنیدن نام‌های مختلف کمی گیج می‌شوید. این محصولات در نگاه کلی به دسته‌های مختلفی تقسیم می‌شوند که ازنظر ویژگی‌های فیزیکی و شیمیایی و درنتیجه مقاومت در برابر ضربه و فشار متفاوت خواهند بود. در ادامه این بخش در رابطه با خصوصیات هریک از آن‌ها توضیحات مختصری می‌دهیم. برای مشاهده قیمت لوله در انواع مختلف نیز می‌توانید به لیست قیمت مربوطه مراجعه کنید.

تک‌ جداره

این محصول تک‌جداره قادر به تحمل فشارهای بین 2 تا 40 اتمسفر بوده و در شبکه‌های توزیع آب و گاز استفاده می‌شود. این محصولات جایگزین مناسبی برای لوله‌های فلزی، PVC، چدنی و GRP هستند و در ضخامت‌ها و سایزهای متفاوتی تولید می‌شوند.

دوجداره کاروگیت

بدنه داخلی این محصول صاف و صیقلی و بخش بیرونی آن‌ها موج‌دار و حلقه‌حلقه است که با هدف افزایش مقاومت و جلوگیری از رسوب‌گیری لوله‌های آب و فاضلاب ساخته شده‌اند. کاروگیت را می‌توان برای انتقال فاضلاب و پساب‌های صنعتی، شبکه‌های آب‌رسانی و انتقال مایعات اسیدی و بازی استفاده کرد.

بیشتر بخوانید: مقالات آهن آلات

آبیاری

همان‌طور که از نام این نوع مشخص است، مدل‌های مختلف آن را می‌توان در مزارع و گلخانه‌ها به‌منظور انجام آبیاری هوشمند و کاهش مصرف آب استفاده کرد.

PEX

مدل‌های مختلف لوله پلی‌اتیلن PEX دارای 5 لایه است و با توجه به همین مقاومت بالا می‌توان آن را در طراحی لوله‌کشی مراکز بداشتی، رادیاتور و شوفاژ، گرمایش از کف و انتقال گاز استفاده کرد.

PERT

به دلیل مقاومت حرارتی و تحمل دمای بیشتر، از این محصول در ساخت تجهیزات گرمایشی و انتقال سیال از زیرِ زمین استفاده می‌شود. استقامت در برابر ترک‌خوردگی و انعطاف‌پذیری مناسب نیز از مواردی است که باعث راحت‌تر شدن لوله‌کشی با PERT می‌شود.

 

از انواع گوناگون لوله های پلی اتیلن در انتقال سیالات از زیر زمین استفاده می‌شود.

 

انواع لوله‌های پلی‌اتیلن براساس کاربرد

با توجه به اینکه انواع لوله پلی‌اتیلن در چه مکان‌هایی و برای انتقال چه سیالی استفاده می‌شود، باید ویژگی‌های متفاوتی داشته باشد و بر همین اساس به انواع مختلفی دسته‌بندی می‌شود که در ادامه آن‌ها را بیان خواهیم کرد.

آب‌رسانی

این محصول انعطاف‌پذیری بالایی داشته و به‌منظور انتقال انواع مایعات با فشار بالا استفاده می‌شوند. مقاومت در برابر نشتی، دوام بالا و قیمت مناسب از دیگر ویژگی‌های لوله آب‌رسانی است. برای مشاهده قیمت لوله پلی اتیلن به لیست قیمت مربوط در سایت مراجعه کنید.

گازی

با توجه به اینکه انواع گازها از سیال‌های خطرناک به شما می‌روند، این محصول با در نظر گرفتن استانداردهای مختلف تولید شده و در برابر فشار و تغییرات آب‌وهوایی مقاوم هستند.

فاضلابی

همان‌طور که از نام آن‌ها مشخص است، این محصول برای انتقال فاضلاب‌های خانگی و صنعتی، آب‌های سطحی و زهکشی استفاده می‌شوند. قطر و ضخامت آن‌ها متفاوت است اما کاملا در برابر مواد شیمایی و شرایط مکانیک مقاوم هستند.

فشار قوی

این محصول در فشارهای 6 تا 32 اتمسفر استفاده می‌شود و اغلب دارای ضخامت زیادی است. با توجه به مقاومت بالا و استحکام مناسب می‌توان از آن‌ها در انتقال سیالات با فشارها بالا و سیستم‌های اصلی آب‌رسانی شهری استفاده کرد.

غلافی

مدل‌های مختلف لوله پلی‌اتیلن غلافی در واقع نوعی پوشش برای مراقبت از فیبرهای نوری و کابل‌های برق هستند. این محصولات استحکام بالایی در برابر ضربه و فشار داشته و در درازمدت پوسیده نشده و نمی‌شکنند.

 

نمایی از کاربرد لوله‌های پلی اتیلن را در این تصویر مشاهده می‌کنید.

 

قطره‌ای

این محصول را برای آبیاری تحت‌فشار قطره‌ای در مزارع و گلخانه‌ها استفاده می‌کنند و به دلیل مقاومت بالا در برابر نور خورشید، شکنندگی، خردشدگی و ترک‌خوردگی طول عمر بالایی دارند.

سخن پایانی

انواع لوله پلی‌اتیلن اغلب برای انتقال سیالات مختلف به کار می‌رود و با توجه به حجم و فشار کاری در ضخامت‌ها و قطرهای متفاوتی تولید می‌شود. مدل‌های مختلف لوله پلی‌اتیلن در برابر خوردگی، شکستگی، پوسیدگی و نشتی کاملا مقاوم هستند و با توجه به طول عمر بالا می‌توان به‌راحتی آن‌ها را در زیر زمین یا جاده کار گذاشت. در این مطلب در خصوص انواع گوناگون لوله‌های پلی‌اتیلن توضیحاتی را ارائه کردیم تا شما در زمان خرید با دقت بیشتری عمل کنید. اگر در این زمینه سوالی دارید و یا موارد بیشتری در رابطه با این موضوع میدانید از طریق کامنت با ما و دیگر دوستان به اشتراک بگذارید.

دیدگاه یا سوال خود را به اشتراک بگذارید