بندیل میلگرد چیست و وزن هر بندیل میلگرد چقدر است؟

بندیل میلگرد چیست و وزن هر بندیل میلگرد چقدر است؟

مقالات آهن آلات
سه‌شنبه 09 شهریور 1400

وزن بندیل میلگرد و تعداد شاخه بندیل میلگرد از اصطلاحات بسیار رایج در بازار محصولات فولادی هستند که در زمان خریدوفروش این دست از مقاطع به کار می‌روند. بااین‌حال ممکن است کسی که در این حوزه تجربه و فعالیتی نداشته و با این مفاهیم آشنا نباشد. به همین دلیل است که در این مقاله می‌خواهیم به بررسی این اصطلاحات پرداخته و هر آنچه را باید در این رابطه بدانید با شما در میان بگذاریم.

بندیل میلگرد چیست؟

برای دسته بندی کردن محصولات فولادی از چیزی به اسم بندیل استفاده می‌شود. بندیل میلگرد در واقع یک دسته میلگرد است که شامل چندین شاخه است. بندیل معادل فارسی کلمه Bundle به معنای شاخه یا بسته است؛ بندیل‌ها یک نوع ورق محافظ هستند که به‌صورت یک کمربند از جنس پلاستیک یا فلز طراحی می‌شوند. قرار گرفتن این لغت در کنار میلگرد، به معنای دسته‌ای از این مقاطع فولادی است که با استفاده از این کمربندها بسته‌بندی شده‌اند.

 در واقع کارخانه‌های تولیدکننده این محصولات فولادی، پیش از آنکه آن‌ها را به دست مصرف‌کننده برسانند، برای کاهش هزینه‌ها، میلگردها را به تعداد مشخص در یک بسته قرار می‌دهند. وزن بندیل میلگرد و تعداد شاخه موجود در آن، با توجه به کارخانه سازنده متفاوت خواهد بود.

 

به بسته بندی میلگردها بندیل میلگرد می گویند
به بسته بندی میلگردها بندیل میلگرد می گویند

 

هر بندیل میلگرد چند شاخه است؟

تعداد میلگرد در هر بندیل بندیل بسته به کارخانه سازنده متفاوت است؛ برای دستیابی به این تعداد باید وزن هر بندیل میلگرد را بر وزن هر شاخه میلگرد تقسیم کنید.

وزن هر شاخه میلگرد ÷ وزن بندیل میلگرد = تعداد شاخه موجود در هر بندیل  میلگرد

هر کارخانه در تولید این سری از مقاطع، برای خود استانداردهایی را تعریف کرده است؛ بنابراین اگر می‌خواهید تعداد شاخه‌ها را محاسبه کنید، باید با توجه به برند بندیل، استاندارد موردنظر را استخراج کرده و از رابطه ریاضی بالا استفاده کنید. برای مثال اگر وزن بندیل میلگرد 5000 کیلوگرم و وزن هر شاخه میلگرد 20 کیلوگرم باشد، 250 شاخه میلگرد در این بندیل وجود دارد. 

نکته مهم اینجا است که هرچه اندازه میلگرد بزرگ‌تر باشد، تعداد شاخه‌های موجود در یک بندیل آن کمتر است؛ زیرا وزن بیشتری دارد. در ادامه تعداد میلگرد در هر بندیل محصولات ذوب آهن اصفهان مشخص شده است:

  • تعداد شاخه هر بندیل میلگرد 12 برابر است با: 447
  • تعداد شاخه هر بندیل میلگرد ۱۴ برابر است با: 313
  • تعداد شاخه هر بندیل میلگرد 16 برابر است با: 235

ممکن است تعداد شاخه هر بندیل در کارخانه‌های دیگر متفاوت باشد. برای مثال تعداد شاخه هر بندیل میلگرد 14 در کارخانه نیشابور 140 است. همچنین هر بندیل میلگرد 18 در این کارخانه 85 شاخه دارد. هر بندیل میلگرد 20 نیز 68 شاخه دارد

هر بندیل میلگرد چند تن است؟

وزن هر بندیل میلگرد نیز بسته به کارخانه سازنده متفاوت است؛ همان‌طور که گفتیم هر تولیدکننده برای خود استانداردهایی را تعریف کرده است که محصولات خود را بر اساس آن‌ها تولید می‌کند. برای مثال وزن استاندارد کارخانه ذوب‌آهن اصفهان برابر با 4 تن و 700 کیلوگرم است؛ به‌طورمعمول بازه وزنی این محصولات فولادی، از 2 تا 5.5 تن متفاوت است. همچنین وزن هر بندیل میلگرد کاشان حدود 2000 کیلوگرم است.

بسته بندی و بندیل‌ بندی میلگردها چگونه است؟

برای بندیل‌بندی، آرماتورها را به دو دسته شاخه و کلاف تقسیم می‌کنند؛ همچنین بر اساس خواص نیز آن‌ها در سه دسته فولاد نرم، نیمه سخت و سخت طبقه‌بندی شده و با کدهای S240، S340، S400 و S500 شناخته می‌شوند. کد S240 دارای قطر کمتر و مساوی 12 میلی‌متر است و می‌توان بندیل میلگردهایی از این نوع را در دو شکل شاخه و کلاف پیدا کرد. اما فولادهای نیمه سخت و سخت که قطرشان از 14 میلی‌متر بیشتر است؛ تنها به‌صورت شاخه‌ای بندیل‌بندی می‌شوند؛ همچنین شکل بسته‌بندی میلگردهایی با کد S500 نیز به‌صورت شاخه‌ای مستقیم است.

 

تعداد شاخه در هر بندیل میلگرد به وزن آن بستگی دارد
تعداد شاخه در هر بندیل میلگرد به وزن آن بستگی دارد

 

نحوه بارگیری میلگردها چگونه است؟

در ابتدا باید سفارش خود را به همراه مقدار تناژ درخواستی ثبت کنید تا محصول موردنظر شما بسته‌بندی شده و در اختیار شما قرار بگیرد. اگر ظرفیت بار شما کمتر از 25 تن بوده و یا با دیگر محصولات فولادی ترکیب شده باشد؛ باید آن‌ها را از بنگاه تهیه کنید. در این صورت هزینه شما نسبت به تحویل از کارخانه بیشتر خواهد شد؛ زیرا باید هزینه‌های مربوط به انبارداری را نیز بپردازید.

پس از بارگیری میلگردها و در زمان تحویل آن‌ها به مشتری، یک گواهینامه نیز همراه محصول ارائه می‌شود که به نام گواهینامه فنی شناخته می‌شود و برای محصولات با تناژ بیشتر از 25 تن صادر می‌شود. بر روی این گواهینامه نام و نشانی کارخانه سازنده، شماره و تاریخ صدور آن و علامت مشخصه قرار گرفته است. در زمان بارگیری محصول و یا تحویل آن، باید به این نکته دقت داشته باشید که هرگز محصولی با پلاک مخدوش را تحویل نگرفته یا بار نزنید.

برای نگهداری میلگردها باید به چه نکاتی توجه کرد؟

نگهداری بندیل میلگردها تابع قوانین و مقررات خاصی است که سلامت آن‌ها را تضمین می‌کند؛ در بسیاری از موارد توصیه می‌شود که زمانی اقدام به خرید این مقاطع فولادی نمایید که بتوانید شرایط مناسب را برای نگه داشتن آن‌ها فراهم کنید. در صورت عدم رعایت قوانین نگهداری از میلگردها، این مقاطع دچار زنگ‌زدگی شده و معیوب خواهند شد. به همین دلیل باید پیش از خرید این محصولات فولادی، محیطی با این شرایط را آماده کنید:

  • برای جلوگیری از خوردگی و اکسیداسیون، محل نگهداری باید خشک باشد.
  • ارتفاع این محل نسبت به کف زمین، حداقل 10 تا 15 سانتی‌متر باشد.
  • برای جلوگیری از جذب رطوبت توسط بندیل‌ها، نباید هیچ خاک یا گچی بر روی آن‌ها ریخته شود.
  • به‌هیچ‌عنوان میلگردها را در جایی که امکان خیس شدن آن‌ها وجود دارد؛ قرار ندهید.

 

نگهداری بندیل‌های میلگرد نکته مهم و حائز اهمیتی است.
بندیل میلگرد را باید در جای خشک نگهداری کرد

 

آشنایی با ضوابط بندیل‌بندی میلگرد در کارخانه ذوب‌آهن اصفهان

در کارخانه ذوب‌آهن اصفهان، مهم‌ترین مسئله‌ای که موردتوجه قرار می‌گیرد، فراهم کردن امکان جابجایی است؛ به همین دلیل بندیل‌های میلگرد تولیدشده در این کارخانه، دارای 5 تسمه و سه حلقه هستند تا بتوان به‌راحتی آن‌ها را حرکت داد.

در کنار این‌ها این کارخانه برای درج مشخصات محصول، از دو پلاک بندیل میلگرد دو رو استفاده می‌کند؛ پلاک بندیل میلگرد به یکی از تسمه‌ها و انتهای یک شاخه متصل می‌شوند. دو طرف آن‌ها می‌تواند سفید باشد و یا یک طرف زرد و سمت دیگر سفیدرنگ باشد؛ اطلاعاتی که در این دو سمت درج شده، با یکدیگر متفاوت هستند. با استفاده از این پلاک‌ها شما می‌توانید اطلاعات مختلفی را درباره بندیل‌های این شرکت به دست آورید که عبارت‌اند از:

  • کارگاه نورد
  • اندازه و برند
  • نوع محصول
  • شماره ذوب و بسته
  • طول و وزن بندیل میلگرد
  • تاریخ تولید

 

بندیل میلگرد در کارخانه های مختلفی تولید می شود
بندیل میلگرد در کارخانه های مختلفی تولید می شود

 

عوامل موثر بر قیمت هر بندیل میلگرد

قیمت میلگرد یکی از مهم‌ترین عواملی است که بر روی قیمت هر بندیل آن تاثیرگذار است؛ بنابراین نوسانات ارزی، بهای شمش فولادی و میزان عرضه و تقاضا از عوامل غیرمستقیمی هستند که بر روی این کالا تاثیر می‌گذارند. ازآنجاکه این مورد به‌صورت آنی تغییر کرده و اطلاع از آن نیاز به پیگیری مداوم دارد؛ برای اطلاع از هزینه خرید بندیل میلگرد نیز باید به‌طور دائم بازار را رصد کرده و پیش از خرید قیمت بگیرید.

در کنار این‌ها ویژگی خود بندیل نیز بر روی نرخ  آن تاثیرگذار است؛ برای مثال نوع میلگردهایی که در آن وجود دارند، تعداد شاخه بندیل میلگرد، وزن و طول هر شاخه، به‌طور مستقیم می‌تواند بهای این کالا را تحت تاثیر قرار دهد.

بندیل‌بندی میلگرد یکی از ساده‌ترین و ارزان‌ترین راه‌ها برای بسته‌بندی این مقاطع فولادی است؛ این کار جابجایی و خرید این محصولات فولادی را ساده می‌کند. در زمان خرید این دست از مقاطع، باید به وزن بندیل میلگرد و تعداد شاخه بندیل میلگرد دقت زیادی کنید؛ زیرا این موارد به‌طور مستقیم بر روی قیمت میلگرد تاثیرگذار هستند. در این مقاله به بررسی هر آنچه باید درباره بندیل‌بندی و نحوه بارگیری میلگردها بدانید، پرداختیم و تلاش کردیم به همه سوالات شما در این زمینه پاسخ دهیم. 

دیدگاه یا سوال خود را به اشتراک بگذارید

مطالب مرتبط

blog image
چدن چکش خوار یا مالیبل
شنبه 01 اردیبهشت 1403
blog image
پیش بینی قیمت تیرآهن در 1403
سه‌شنبه 28 فروردین 1403