انواع لوله مسی براساس جنس، ضخامت دیواره و کاربرد

انواع لوله مسی براساس جنس، ضخامت دیواره و کاربرد

مقالات آهن آلات
دوشنبه 08 شهریور 1400

انواع لوله مسی را می‌توان از پرکاربردترین لوله‌های فلزی در صنعت ساختمان‌سازی دانست. این محصول را می‌توان در طراحی سیستم آب‌رسانی، سرمایش و گرمایش یا تهویه هوا استفاده کرد. مدل‌های مختلف لوله مسی اغلب دارای مقاومت بالایی در برابر خوردگی هستند و با استفاده از جوشکاری خیلی خوب به هم متصل می‌شوند. به همین دلیل با خیال راحت می‌توان آن‌ها را به‌صورت توکار در زیر زمین یا سقف ساختمان کار کرد. در این مطلب در خصوص انواع گوناگون لوله مسی و ویژگی‌های هریک از آن‌ها توضیحاتی را ارائه می‌دهیم.

انواع لوله مسی

دسته‌بندی لوله‌های مسی را می‌توان با توجه به فاکتورهای مختلفی انجام داد و ویژگی‌های متفاوتی را برای هریک از آن‌ها تعیین کرد. در ادامه این بخش دسته‌بندی‌های آن را بیان کرده و خصوصیات هریک از آن‌ها را تشریح می‌کنیم.

انواع لوله مسی براساس جنس

با توجه به اینکه در ساخت این لوله‌ها از چه آلیاژی استفاده شده است، جنس آن‌ها متفاوت بوده و در بخش‌های مختلفی استفاده می‌شوند. انواع لوله مسی با توجه به جنس به دو نوع نرم و سخت تقسیم می‌شود که در ادامه ویژگی‌های آن‌ها را توضیح می‌دهیم.

 لوله مسی نرم

این لوله‌ها دارای ساختاری نرم و انعطاف‌پذیر هستند و به همین دلیل خم کردن آن‌ها راحت بوده و به این راحتی‌ها نمی‌شکنند. این محصول را اغلب برای انتقال آب در سیستم‌های گرمایشی استفاده می‌کنند؛ چراکه در برابر انبساط و انقباض مقاوم‌اند و تحمل حرارت بالایی هم دارند. به‌علاوه از آن‌ها می‌توان در سیستم‌های خنک‌کننده نظیر اسپلیت‌ها یا سیستم‌های گرمایشی و پمپ‌های حرارتی نیز استفاده کرد.

 

لوله مسی نرم از ساختار انعطاف‌پذیری برخوردار است که سبب می‌شود به راحتی خم شود.

 

لوله مسی سخت

از نام این لوله‌ها مشخص است که دارای ساختاری سخت و سفت بوده و امکان خم کردن آن‌ها وجود ندارد؛ این محصولات را معمولا در طراحی خطوط انتقال آب به کار می‌برند. توجه داشته باشید که در مکان‌هایی که نیاز به خم کردن یا اتصال لوله‌ها به یکدیگر وجود دارد، باید از اتصالات زانویی، لحیمی، لوله‌بر، لب‌برگشته یا چین‌دار استفاده کرد.

مدل‌های مختلف لوله مسی براساس ضخامت دیواره (سایز)

ضخامت دیواره انواع مختلف لوله مسی نشان‌دهنده سایز آن بوده و در تعیین کاربرد نقش بسیار زیادی دارد. معمولا قیمت لوله مسی نیز با توجه به همین موضوع تعیین می‌شود؛ چراکه ضخامت نشان‌دهنده میزان مس به‌کاررفته در لوله بوده و مقاومت و کیفیت آن را تعیین می‌کند.

لوله مسی نوع K

تیپ K با ضخامت دیواره 0.49 تا 0.65 اینچ ضخیم‌ترین نوع لوله مسی است و به همین دلیل مقاومت زیادی دارد. این نوع را می‌توان در خطوط انتقال گاز طبیعی، سیستم‌های توزیع آب در ساختمان‌های تجاری و اداری بزرگ، حفاظت در برابر آتش‌سوزی و نشتی روغن استفاده کرد. کیفیت و مقاومت بالای این محصول باعث شده که در میان مدل‌های مختلف لوله مسی نوع K گران‌ترین نمونه بوده و برای کاربردهای حساس استفاده شود.

لوله مسی نوع L

ضخامت تیپ L در حدود 0.45 اینچ بوده و از پرکاربردترین لوله‌های مسی به شمار می‌رود. این محصول را می‌توان برای انجام لوله‌کشی‌های روکار که در معرض نور خورشید و تغییرات آب‌وهوایی قرار دارند استفاده کرد. همچنین دوام بالا و مقاومت حرارتی مناسب باعث می‌شود که برای حفاظت در برابر آتش‌سوزی نیز مناسب باشند. این نوع هم به‌صورت نرم و هم سخت تولید شده و در لوله‌کشی‌های داخلی ساختمان‌های معمولی، سیستم آب زیرزمینی، گرمایش آب و... استفاده می‌شود.

 

یکی از انواع لوله‌های مسی، مدل L است

 

بیشتر بخوانید: مقالات آهن آلات

لوله مسی نوع M

ضخامت این لوله‌ها برابر 0.32 اینچ بوده و به دلیل وزن کمتر کار با آن‌ها راحت‌تر از دو نوع قبلی است. تیپ M اغلب در سیستم‌های آب خانگی یا خلأ که فشار زیادی به لوله وارد نمی‌شود به کار می‌روند؛ درواقع باید گفت که این نوع در برابر تغییرات آب و هوایی یا ضربه‌های ناگهانی چندان مقاوم نبوده و برای لوله‌کشی در بیرون ساختمان یا زیرزمین مناسب نیست.

لوله مسی نوع A

در میان انواع لوله مسی تیپ A دارای کمترین ضخامت و مقاومت است؛ این محصول قادر به تحمل فشار 15 پوند در هر اینچ مربع بوده و این در حالی است که اکنون فشار سیستم آب شهری از این میزان بیشتر است. به همین دلیل این نوع لوله‌ها را تنها می‌توان در ساختمان‌های قدیمی برای انتقال آب به‌صورت زیرزمینی مشاهده کرد. در حال حاضر نوع A کاربری محدودی دارد و مهندسان ترجیح می‌دهند که از لوله‌های با ضخامت بیشتر برای طراحی خطوط آب‌رسانی، گازرسانی و... استفاده کنند.

انواع گوناگون لوله مسی براساس کاربرد

با توجه به ویژگی‌های هر لوله مسی، کاربرد آن متفاوت شده و از آن در محیط‌هایی با ویژگی‌های مختلف استفاده می‌شود. در زمان خرید این محصولات مسی، اطلاع دقیق از کاربرد بسیار اهمیت دارد؛ چراکه این موضوع است که تعیین‌کننده میزان ضخامت، کیفیت، اندازه، قطر و دیگر ویژگی‌های لوله خواهد بود.

لوله مسی کلاف

لوله‌های کلاف از انواع نرم بوده و به همین دلیل خیلی راحت خم می‌شوند و مقاومت خوبی در برابر انبساط و انقباض دارند. این محصول را می‌توان در طراحی سیستم‌های تهویه، انتقال گاز، سرمایش و گرمایش و... استفاده کرد.

لوله مسی شاخه‌ای

انواع گوناگون لوله مسی شاخه‌ای در برابر نفوذ آلودگی‌ها مقاومت بالایی دارند و به همین دلیل می‌توان از آن‌ها در سیستم‌های بهداشتی، بیمارستان‌ها و صنایع الکترونیکی استفاده کرد.

لوله مسی کویل

رسانایی حرارتی بالای لوله‌های کویل باعث می‌شود که این محصول مسی برای استفاده در دستگاه‌ها و مبدل‌های حرارتی بسیار کاربردی باشند. این لوله‌ها جایگزین محصولات آلومینیومی قدیمی شده و باعث افزایش قابلیت اطمینان سیستم‌های حرارتی می‌شوند.

 

لوله مسی کویل از دیگر مدل‌های مختلف لوله مسی است که در مبدل‌های حرارتی کاربرد زیادی دارد.

 

لوله مسی مویین

قطر انواع لوله مسی مویین بسیار کم است و می‌توان آن را در حالت سرد کاملا خم کرد؛ به همین دلیل از آن‌ها در طراحی سیستم‌های برودتی و چیلرها استفاده می‌شود. این محصولات مسی در برابر اصطکاک مقاومت بالایی داشته و می‌توانند اختلاف فشار بین کندانسور و اواپراتور را در سطح مطلوبی نگه دارند. قیمت پایین این لوله‌ها باعث می‌شود که استفاده از آن‌ها در طراحی و ساخت سیستم‌های سرمایشی و گرمایشی کاملا به‌صرفه باشد.

دسته‌بندی لوله‌های مسی براساس نیاز بازار

کارخانه‌های تولیدکننده انواع مختلف لوله مسی با توجه به اینکه مشتریان در بازار به چه چیزهایی نیاز دارند، محصولات متفاوتی را تولید و عرضه می‌کنند. این محصولات را می‌توان در دو دسته کلی TPC و DHP (DLP) قرار داد که در ادامه در خصوص ویژگی‌های هریک توضیحاتی را ارائه می‌دهیم. برای مشاهده قیمت انواع لوله مسی در بازار به لیست قیمت مربوطه مراجعه کنید.

 لوله مسی TPC

مس به‌صورت ذاتی رسانایی الکتریکی بالایی دارد؛ اما در بعضی موارد ممکن است نوع ساخت و آلیاژهای مورد استفاده در لوله باعث تغییر رسانایی آن شود. لوله‌های TPC هدایت الکتریکی بسیار خوبی دارند و به دلیل همین قدرت بالا در انتقال جریان برای استفاده در صنایع الکتریکی بسیار مناسب خواهند بود.

لوله مسی DHP و DLP

در بعضی از کاربردها نظیر طراحی سیستم‌های تهویه یا آب‌گرم‌کن‌ها نیازی به رسانایی الکتریکی مس وجود ندارد و بیشتر هدایت حرارتی آن مدنظر است. لوله مسی DHP و DLP را می‌توان به‌منظور انتقال حرارت و گرما در میان دو مایع مختلف استفاده کرد؛ این لوله‌ها در برابر انبساط و انقباض ناشی از تغییرات دما نیز کاملا مقاوم هستند و اغلب در طراحی مبدل‌های حرارتی به کار می‌روند.

 

لوله‌های مسی FHPو DLP برای انتقال حرارت استفاده می‌شود.

 

سخن پایانی

انواع لوله مسی را می‌توان در صنایع مختلف نظیر لوله‌کشی آب، گاز طبیعی، سیستم‌های ضدحریق و گرمایش و سرمایش استفاده کرد. اصلی‌ترین مشخصه مدل‌های مختلف لوله مسی ضخامت آن است که بر روی میزان مقاومت و قیمت آن تاثیر مستقیم خواهد گذاشت. با توجه به همه این فاکتورها و البته کاربرد باید انواع گوناگون لوله مسی موردنظر خود را انتخاب و با تعیین مقدار وزن دقیق از هر نوع، نسبت به خرید آن‌ها اقدام کنید.

دیدگاه یا سوال خود را به اشتراک بگذارید

مطالب مرتبط

blog image
پیش بینی قیمت تیرآهن در 1403
سه‌شنبه 28 فروردین 1403
blog image
آلیاژ آهنی و ترکیبات آن
چهارشنبه 15 فروردین 1403