جدول وزن ناودانی

جدول وزن ناودانی

بررسی جدول وزنی، یکی از روش‌های بسیار رایج برای محاسبه وزن ناودانی موردنیاز و برآورد قیمت آن است. جدول وزنی ناودانی برندهای مختلف به دلیل استانداردهای تولید آن‌ها می‌تواند متفاوت باشد؛ اما اختلاف وزن آن‌ها با جدول اشتال نمی‌تواند چندان زیاد باشد. در غیر این صورت، ناودانی موردنظر غیراستاندارد، نامرغوب و بی‌کیفیت تلقی می‌شود. وزن ناودانی را می‌توان از روش‌های دیگر و با استفاده از فرمول‌ها نیز محاسبه کرد؛ اما به دلیلی پیچیدگی این روش و نیاز به دقت بالا، استفاده از جدول وزنی گزینه بهتر و آسان‌تری است.

جدول وزنی ناودانی

یکی از پروفیل‌های پرکاربرد در صنایع مختلف، ناودانی است که به دلیل شکل ظاهری این محصول آن ‌را UPN یا UPE  نیز می‌نامند. ابعاد بال و جان، ضخامت و وزن ناودانی از عامل‌های موثر در تعیین قیمت ناودانی هستند که با توجه به کاربرد و درخواست مشتری مشخص می‌شوند. محاسبه وزن ناودانی سبک و سنگین و برآورد قیمت حجم موردنیاز پیش از خرید اهمیت بالایی برای مهندسان و خریداران دارد. 

به‌طورکلی دو نوع ناودانی داریم؛ ناودانی سنگین یا ناودانی UNP و ناودانی سبک یا ناودانی UPN. به هر دوی این محصولات ناودانی اروپایی نیز گفته می‌شود. محاسبه وزن ناودانی در هر یک از انواع، با توجه به ضخامت و ابعاد بال‌ها و جان مشخص می‌شود. به طور مثال وزن ناودانی  80 سنگین به ازای هر متر 8.65 کیلوگرم است. در ادامه می‌توانید جدول وزنی ناودانی سنگین را مشاهده کنید.

 

جدول وزن ناودانی سنگین
جدول وزن ناودانی سنگین

 

جدول وزن ناودانی سبک هم به شکل زیر است:

 

جدول وزن ناودانی سبک
جدول وزن ناودانی سبک

 

وزن ناودانی در سایزهای مختلف

ناودانی پروفیلی است که به دلیل خواص فیزیکی مطلوب و ماندگاری و استحکام بالای خود در بسیاری از صنایع کاربرد دارد و نوسان قیمت آن طیف گسترده‌ای از صنایع و کاربردها را تحت تأثیر خود قرار می‌دهد. با توجه به اینکه وزن و قیمت این پروفیل تحت تأثیر ضخامت آن است، در ادامه به بررسی وزن پرکاربردترین و پر تقاضاترین سایزهای ناودانی می‌پردازیم:

- ناودانی 8

یکی از سبک‌ترین انواع ناودانی، سایز 8 است که کاربرد زیادی در ساخت تیر و ستون، ساخت چهارچوب درب و پنجره، نمای ساختمان و... دارد. وزن ناودانی 8 به طول شاخه‌ها بستگی دارد. وزن شاخه‌های 6 متری در حالت سنگین حدود 50.28 کیلوگرم و وزن ناودانی سبک سایز 6 تقریباً 47.4 کیلوگرم است. وزن شاخه‌های 12 متری برای حالت‌های UPE، UNP و UAP به ترتیب 100، 95 و 104 کیلوگرم است.

- ناودانی 10

وزن ناودانی 10 بر اساس استاندارد تولید آن متفاوت خواهد بود. وزن شاخه‌های 12 متری در استانداردهای UAP و UNP به یکدیگر نزدیک‌تر بوده و به ترتیب 128 و 126 کیلوگرم است. این در حالی است که ناودانی 10 شاخه 12 متری حدوداً 118 کیلوگرم بوده و سبک‌تر است. ناودانی‌های 10 شاخه 6 متری در استانداردهای UNP، UAP و  UPE به ترتیب 64، 63 و 59 کیلوگرم وزن دارند.

- ناودانی 6

ازجمله سبک‌ترین سایزهای ناودانی می‌توان به ناودانی 6 اشاره کرد که کاربرد  طبق استاندارد UNP تولید می‌شود. وزن ناودانی 6 در شاخه‌های 6 متری حدود 30.42 کیلوگرم است و برای شاخه‌های 12 متری تا 61 کیلوگرم افزایش می‌یابد. درصورتی‌که وزن ناودانی از این میزان کمتر باشد، مقاومت آن کاهش یافته و کارایی و عملکرد مطلوب خود را از دست می‌دهد.

- ناودانی 12

وزن ناودانی 12 معمولاً در استاندارد UPE سبک‌تر است. طبق این استاندارد، شاخه‌های 6 و 12 متری به ترتیب با وزن 73 و 146 کیلوگرم تولید می‌شوند. این در حالی است که وزن ناودانی‌ها در استاندارد UNP تقریباً 80 کیلوگرم برای شاخه‌های 6 متری و 160 کیلوگرم برای شاخه‌های 12 متری است.

- ناودانی 14

وزن ناودانی 14 را باید در دو حالت سبک و سنگین بررسی کرد. وزن ناودانی سبک 14 طبق استاندارد UNP تقریباً 12.3 کیلوگرم به ازای هر متر از طول شاخه‌ها است. 

فرمول محاسبه وزن ناودانی

محاسبه وزن این محصول به کمک فرمول، چه برای شاخه‌های 6 متری و چه 12 متری یکسان است و تنها نکته در محاسبه وزن ناودانی به کمک این فرمول این است که باید در قرار دادن اعداد صحیح در فرمول دقت داشت تا خروجی قابل اطمینان باشد.

1000 / (2 *((ضخامت بال * عرض بال) + (ضخامت جان * طول جان))* طول * چگالی) = وزن ناودانی

در فرمول بالا، عرض، طول و ضخامت بال بر حسب میلی‌‌متر، طول بر حسب متر، چگالی بر حسب KG/CM^3 و وزن آن برحسب کیلو‌گرم خواهد بود.

استفاده از جدول می‌تواند تا حد زیادی کارآمد باشد، اما باید توجه داشت که کیفیت و استاندارد برخی شرکت‌های سازنده داخلی با استاندارد‌های جدول مطابق نبوده و ممکن است ایجاد مشکل کنند. از این رو بهتر است برای کسب اطلاعات دقیق‌تر راجع به محصولات این شرکت‌ها به نمودار‌های درج شده در سایت آن شرکت مراجعه کنید.