جدول وزن نبشی

blog image
جدول وزن نبشی ظهوریان
چهارشنبه 06 بهمن 1400
blog image
جدول وزن نبشی شکفته
چهارشنبه 06 بهمن 1400

جدول وزن نبشی

نبشی یکی از پرکاربردترین مقاطع فولادی است و قیمت آن اهمیت زیادی در برآورد هزینه کلی پروژه دارد. با توجه به اینکه وزن تعیین‌کننده قیمت نبشی است، توجه به جدول وزنی نبشی‌ها به یکی از الزامات در هنگام خرید انواع نبشی تبدیل می‌شود. اطلاعات زیادی می‌توان از جدول وزن نبشی به دست آورد. اطمینان از اصالت و کیفیت نبشی، قابل پیش‌بینی بودن خواص فیزیکی و امکان برنامه‌ریزی بر اساس آن از دیگر مزایای استفاده از جدول وزنی نبشی است. در ادامه می‌توانید با نحوه محاسبه وزن انواع نبشی آشنا شوید.

جدول وزنی نبشی

 نبشی نوعی مقطع فولادی است که به‌صورت بال مساوی و بال نامساوی و به روش‌های نورد سرد و نورد گرم تولید می‌شود. تولیدکننده‌های فولادی مختلف از برندهای متفاوتی در تولید نبشی استفاده می‌کنند. به همین دلیل، معمولاً وزن نبشی برندهای مختلف باهم و با وزن آن‌ها در جدول اشتال یکسان نیست. ازاین‌رو، هر برند تولیدکننده جدول وزن محصولات خود را از طریق سایت‌های معتبر در اختیار خریداران قرار می‌دهد.

قبل از خرید با بهره‌گیری از جدول وزن می‌توانید برآورد قیمت را با دقت و صحت بیشتری انجام دهید. همچنین مقایسه وزن نبشی‌های خریداری‌شده با جدول وزنی روشی رایج است که برای سنجش اصالت و کیفیت محصولات مورداستفاده قرار می‌گیرد. هرچه وزن مقاطع خریداری‌شده به وزن آن‌ها در جدول نزدیک‌تر باشد، کیفیت آن‌ها بالاتر بوده و می‌توان به استحکام و دوام آن اطمینان یافت. در ادامه جداول وزنی انواع نبشی بال مساوی و نامساوی در سایزهای مختلف را مشاهده می‌کنید.

جدول وزنی نبشی بال نامساوی به شکل زیر است:

 

جدول وزنی نبشی بال نامساوی
جدول وزنی نبشی بال نامساوی

 

جدول وزنی نبشی بال نامساوی با طول بال های مختلف
جدول وزنی نبشی بال نامساوی با طول بال های مختلف

 

 

جدول وزن نبشی بال نامساوی در سایزهای مختلف
جدول وزن نبشی بال نامساوی در سایزهای مختلف

 

جدول وزنی نبشی بال مساوی به شکل زیر است:

 

جدول وزن نبشی بال مساوی

 

جدول وزن نبشی بال مساوی با طول‌های 55 تا 75:

 

جدول وزن نبشی بال مساوی با طول های 55 تا 75
جدول وزن نبشی بال مساوی با طول‌های مختلف

 

جدول وزن نبشی بال مساوی با طول‌های 80 تا 120:

 

جدول وزنی نبشی
جدول وزنی نبشی بال مساوی

 

جدول وزنی نبشی بال مساوی با طول‌های 130 تا 200:

 

جدول وزنی نبشی بال مساوی با طول های 130 تا 200

 

فرمول محاسبه وزن نبشی

علاوه بر جدول وزن مخصوص نبشی، از روش‌های دیگری نیز می‌توان به وزن مقاطع موردنظر دست یافت. برای محاسبه وزن نبشی‌ها معمولاً از سه فرمول استفاده می‌شود که یکی از آن‌ها فرمول کلی و قابل‌استفاده برای نبشی‌های بال نامساوی و بال مساوی است. شما می‌توانید وزن نبشی موردنظرتان را با جایگذاری اعداد در فرمول زیر محاسبه کنید:

وزن نبشی= طول نبشی (متر) * وزن یک متر نبشی بر اساس ابعاد از جدول اشتال

 با توجه به اینکه انواع نبشی در دو دسته بال مساوی و بال نامساوی قرار می‌گیرند، بهتر است از فرمول‌های مخصوص برای هرکدام استفاده شود. به‌این‌ترتیب، عدد به‌دست‌آمده قابلیت اطمینان بیشتری دارد. فرمول‌های به تفکیک نوع نبشی عبارت‌اند از:

فرمول محاسبه وزن نبشی بال مساوی:

وزن هر شاخه نبشی بال مساوی= (طول شاخه * ضخامت * طول بال * 2 * چگالی فولاد) / 1000

فرمول محاسبه وزن نبشی بال نامساوی:

وزن هر شاخه نبشی بال نامساوی= (طول شاخه * ضخامت * مجموع طول دو بال * چگالی فولاد) / 1000

وزن نبشی در ابعاد مختلف

وزن نبشی که در تعیین قیمت آن نقش پررنگی دارد، تا حد زیادی متأثر از سایز آن است. در اینجا برخی از رایج‌ترین و پرکاربردترین سایزها را موردبررسی قرار می‌دهیم.

  • وزن نبشی ۳

نبشی 3 جزو گزینه‌های سبک و اقتصادی است؛ اما مقاومت و استحکام آن به سایزهای بالاتر نمی‌رسد. زیرا ضخامت آن کمتر بوده و وزن هر شاخه 6 متری آن حدوداً 8.5 کیلوگرم است. با افزایش طول شاخه، وزن آن نیز افزایش می‌یابد. به‌طوری‌که وزن نبشی‌ها در شاخه‌های 12 متری به حدود 17 کیلوگرم می‌رسد.

  • وزن نبشی ۴ سبک

نبشی 4 می‌تواند از نوع بال مساوی یا بال نامساوی باشد؛ اما معمولاً به‌صورت شاخه 6 متری با وزن حدود 15 کیلوگرم تولید می‌شود. وزن شاخه‌ها یکی از معیارهای مهم خرید نبشی 4 است که بر روی قیمت آن در بازار تأثیر دارد.

  • وزن نبشی ۶

نبشی 6 طبق استانداردهای مختلف، وزن متفاوتی نیز پیدا می‌کند. وزن هر متر از شاخه نبشی 6 در ابعاد 6*50*50 حدوداً 4.47 کیلوگرم است.

  • وزن نبشی ۵

نبشی 5 معمولاً به‌صورت شاخه‌های 6 متری یا 12 متری تولید می‌شود. وزن شاخه‌ها با توجه به برندهای موجود در بازار، بین 20 الی 23 کیلوگرم است. بنابراین، قیمت آن نبست به وزن نبشی 4 بیشتر است.

  • وزن نبشی ۸

نبشی 8 ازجمله سایزهایی است که جزو نبشی‌های سنگین دسته‌بندی می‌شود. زیرا ضخامت آن نسبت به نبشی‌های 4 و 5 بیشتر است. وزن هر شاخه 6 متری سایز 8 حدوداً 60 کیلوگرم است.

  • وزن نبشی 10

اگر به دنبال یک نبشی سنگین‌تر، مقاوم‌تر و دارای استحکام و دوام بیشتر برای استفاده در سازه خود هستید، نبشی 10 می‌تواند یک انتخاب خوب باشد. وزن هر شاخه 6 متری و 12 متری نبشی 10 به ترتیب 94.5 و 188.6 کیلوگرم است. بنابراین، وزن هر متر از شاخه‌ها تقریباً 15 کیلوگرم خواهد بود.