روند قیمت آهن اسفنجی در ایران/ سیگنال‌های مهم معاملات ۱۵ مهرماه + نمودار

افزایش ۵۳۰ تومانی نرخ پایه آهن اسفنجی بریکت در عرضه بورس کالا ۱۶ مهرماه

اخبار
یکشنبه 16 مهر 1402

 تالار صنعتی بورس کالا امروز ۱۶ مهر، میزبان ۳۵ هزار تن آهن اسفنجی بریکت و آهن اسفنجی عرضه شده توسط دو شرکت و نوع تسویه نقدی است.

روند قیمت آهن اسفنجی در ایران

در هفته جاری قیمت آهن اسفنجی در بورس کالا با افزایش ۵۰۰ تومانی به ازای هر کیلو معادل ۴.۱ درصدی نسبت به هفته گذشته به ۱۲۷۴۱ تومان به ازای هر کیلو رسید. معاملات آهن اسفنجی نشان داد که همان‌طور که قبلاً به پیش‌بینی کرده‌ بودیم، به پایان اصلاح در بازار فولاد نزدیک شده‌ایم. قیمت آهن اسفنجی با جهش امروز به بالاترین میزان در ۱۵ هفته گذشته (۳ و نیم ماه اخیر) رسید.

در هفته جاری، حجم عرضه‌های آهن اسفنجی ۱۰۹ هزار تن بود که تمام آن مورد معامله قرار گرفت. نکته مهم دیگر این است که قیمت میانگین موزون آهن اسفنجی ۹.۶ درصد بالاتر از قیمت پایه ایستاد و این بدان معناست که بازار آهن اسفنجی زودتر از موعد هر ساله داغ شده که دلیل آن انتظار فعالان بازار در مورد تأثیرگذاری محدودیت‌های گاز در ماه‌های آتی است.

نقدینگی سرگردان و خریدهای سرمایه‌ای فعلاً در بازار فولاد دیده نمی‌شود؛ اما این دلیل نمی‌شود که قیمت‌ها بالا نروند. محدودیت‌های گاز در فصل سرد سال می‌تواند باعث کمیاب شدن آهن اسفنجی و افزایش هزینه‌های تولید شود و احتمالاً ما افزایش قیمت‌های ناشی از رشد هزینه‌های تولید و کمبود مواد اولیه را بار دیگر در ماه‌های پیش رو تجربه خواهیم کرد. این موارد سیگنال‌های مهم معاملات آهن اسفنجی در روز جاری بود.

روند قیمت آهن اسفنجی در بورس کالا را در نمودار زیر ببینید:

دیدگاه یا سوال خود را به اشتراک بگذارید