عملکرد چینی‌ها عامل افزایشی‌ قیمت سنگ آهن

عملکرد چینی‌ها عامل افزایشی‌ قیمت سنگ آهن

اخبار
یکشنبه 09 مهر 1402

قیمت سنگ‌آهن در بازارهای جهانی در حالی در حال افزایش است که چین بعد از پشت سر گذاشتن دوره رکود، تصمیم به احیای صنعت و به‌ویژه بخش فولاد گرفته است. در دوره رکود چین واحدهای تولیدی بخش فولاد با آسیب جدی مواجه شدند و اکنون با وجود حاشیه سود کم اقدام به خرید سنگ‌آهن ارزان با عیار پایین کرده‌‌‌اند تا در این شرایط هزینه‌‌‌های تولید را کاهش دهند و چرخه صنعت در حال حرکت نگه داشته شود که این روند بر قیمت جهانی سنگ‌آهن تاثیر گذاشته است.

قیمت سنگ‌آهن روز پنج‌شنبه ۲۸سپتامبر به دلیل افزایش تولید شمش فولاد در چین افزایش یافت. براساس گزارش فست‌مارکتز (Fastmarkets)، بهای سنگ‌‌‌آهن ۶۲‌درصد وارداتی به شمال چین در روز پنج‌شنبه حدود ۰۱/ ۱‌درصد افزایش یافت و به ۱۱۹دلار و ۴۹سنت در هر تن رسید. پرمعامله‌‌‌ترین قرارداد سنگ‌آهن ژانویه در بورس‌کالای دالیان چین (DCE)، در معاملات روزانه ۸۹/ ۰‌درصد افزایش یافت و با قیمت ۸۵۲یوآن معادل ۱۱۶دلار و ۶۶سنت در هر تن به پایان رسید. سنگ‌آهن تحویل اکتبر نیز در بورس‌کالای سنگاپور تا ساعت ۷:۲۶ به وقت گرینویچ با ۷۷/ ۰‌درصد افزایش به ۱۱۷دلار و ۴۵سنت در هر تن رسید.

داده‌‌‌های شرکت مشاوره Mysteel نشان می‌دهد که تولید روزانه شمش فلز در میان ۲۴۷کارخانه فولادی مورد بررسی، در هفته ۱/ ۰‌درصد افزایش یافت و تا روز ۲۸سپتامبر به میزان ۴۹/ ۲میلیون تن رسید که بالاترین سطح از اکتبر ۲۰۲۰ است. با این حال، تحلیلگران بانک ملی استرالیا طی یادداشتی اعلام کردند که در سطوح فعلی ریسک کاهش قیمت مطرح است. چنگ پنگ، تحلیلگر مستقر در پکن گفت: تا زمانی که بازار فولاد ضعیف باقی بماند، قیمت مواد خام تحت فشار نزولی قرار خواهد گرفت. بازارهای چین از ۲۹سپتامبر تا ۶ اکتبر به دلیل تعطیلات روز ملی این کشور بسته خواهند بود.

در سال‌جاری با رکود اقتصادی چین بسیاری از واحدهای تولیدی فعال در حوزه فولاد نیز نحوه عملکرد خود را تغییر دادند. از این‌رو بررسی‌‌‌ها نشان می‌دهد که میزان صادرات سنگ‌آهن هند در سال‌جاری افزایش یافت؛ چراکه کارخانه‌‌‌های فولادی به‌ویژه چینی‌‌‌ها به‌عنوان بزرگ‌ترین خریدار فولاد که با سود کم مواجه شدند، به خوراک و مواد اولیه ارزان‌‌‌تر و با عیار پایین روی آورده‌‌‌اند و از این‌رو میزان واردات سنگ‌آهن چین از هند افزایشی شده است.  براساس گزارش آژانس رتبه‌بندی ICRA Ltd، با محموله‌‌‌های ترکیبی سنگ‌آهن و گندله خارج‌شده از هند در هشت‌ماه ابتدایی سال ۲۰۲۳ میزان صادرات نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۲۲ به بیش از دوبرابر افزایش یافته و به صورت تقریبی به ۲۸میلیون تن رسیده است که این میزان از صادرات کل سال‌های ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ نیز بیشتر است.

گروه CRU نیز اعلام کرده است که این کشور آسیای جنوبی به فروش حدود ۳میلیون تنی خود در بازارهای جهانی به صورت ماهانه در آینده ادامه خواهد داد. کارخانه‌‌‌های فولادی چینی، سنگ‌آهن ارزان و کم‌عیار هندی را ترجیح می‌دهند؛ چراکه با وجود سود کم، هزینه‌‌‌های تولید نیز به صورت چشمگیری کاهش می‌‌‌یابد. افزایش واردات سنگ‌آهن از هند به کارخانه‌‌‌های چینی کمک می‌کند تا هزینه‌‌‌های خود را کاهش دهند و به‌رغم رکود اقتصادی در این کشور بتوانند چرخه تولید و صنعت را در حال حرکت نگه دارند.

بخش فولاد در چین آسیب جدی دیده و سود تولیدکنندگان و فعالان حوزه فلزات آهنی در این کشور در هفت‌ماه ابتدایی سال ۲۰۲۳ حدود ۹۱‌درصد کاهش یافته است؛ این در حالی است که قیمت سنگ‌آهن در سال گذشته ۲۰‌درصد افزایش داشت. سنگ‌آهن در بورس‌کالای سنگاپور با قیمت ۱۱۵دلار به ازای هر تن مورد معامله قرار گرفت.  همچنین پریش روپارلیا، معاون ICRA در رتبه‌‌‌بندی شرکت‌ها نیز درباره کارخانه‌‌‌های فولادی چینی گفت: خریدهایی که واحدهای تولیدی چینی‌‌‌ در حال حاضر انجام می‌دهند، خریدهای فرصت‌‌‌طلبانه‌‌‌ای است که بیشتر به سمت خریدهای سنگ‌آهن ارزان‌قیمت با عیار پایین کشیده می‌شود. از طرفی وجود خط ریلی میان بنادر به جابه‌‌‌جایی محموله‌‌‌های سنگ معدن کمک بزرگی کرده است.

دولت هند سال گذشته برای جلوگیری از افزایش قیمت داخلی فولاد، عوارض سنگین صادراتی را وضع کرد؛ اما این عوارض را در سال‌جاری حذف کرد که این موضوع نیز بر افزایش میزان صادرات سنگ‌آهن این کشور تاثیر مستقیم گذاشته است؛ به طوری که میزان صادرات سنگ‌آهن هند در سال ۲۰۲۳ حدود ۴۰‌درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته است.

آغاز فصل باران‌‌‌های موسمی در هند مانعی در مقابل استخراج سنگ‌‌‌آهن است، بنابراین زمان استخراج سنگ‌آهن در چین محدود است. این موضوع باعث می‌شود که در این دوره میزان تولید افزایش یابد و در بازار داخلی نیز فولاد به صورت مازاد وجود داشته باشد و از این‌رو میزان صادرات روند افزایشی را در پیش بگیرد. پیش‌بینی می‌شود که میزان تولید سنگ‌آهن در هند در سال مالی منتهی به ماه مارس تا ۱۰‌درصد افزایش یابد و به ۲۷۵میلیون تن برسد و نسبت به میزان تقاضای داخلی برای سنگ‌آهن بیشتر باشد و بزرگ‌ترین مشتری سنگ‌آهن هندی‌‌‌ها، فولادکاران چینی باشند.

دیدگاه یا سوال خود را به اشتراک بگذارید