بومی سازی پودر قالب مورد نیاز ریخته گری فولاد صبا

تولید پودر قالب ریخته‌گری بومی در مجتمع فولاد سبا برای فولادهای ساختمانی

اخبار
یکشنبه 10 اردیبهشت 1402

با تلاش کارشناسان مجتمع فولاد صبا و شرکت‌های تولید داخل، پودر قالب مورد نیاز خطوط ریخته‌گری فولاد صبا برای تولید فولادهای ساختمانی بومی تولید شد.

احسان آباد، رئیس دفتر فنی تولید فولاد صبا گفت: بر اساس موفقیت های به دست آمده در تولید بومی سایر قطعات استراتژیک فناوری ریخته گری دال نازک که دارای فناوری بسیار پیشرفته ای در دنیا است، نقطه عطف دیگری با همکاری مدیریت و پرسنل مرتبط این مجموعه در تولید بومی پودر قالب ریخته گری. علیرغم پیچیدگی فنی این گونه پودرها، با تکیه بر دانش موجود در کشور به موفقیت های چشمگیری در این زمینه دست یافته ایم.

وی ادامه داد: با توجه به تجربیاتی که در این زمینه در بین کارشناسان فولاد صبا و شرکت های سازنده داخلی ایجاد شده است، تولید پودر قالب برای تمامی گریدهای فولادی که حتی به دانش و توان تولید آنها نیز دسترسی نداشتیم، انجام شده است. قبل از. حتی تولید آنها در کشورهای خارجی نیز بسیار محدود است. اکنون مطالعات و اقدامات خوبی برای تولید بومی پودر قالب مورد نیاز فولادهای غیر زنگ نزن در حال انجام است که انشاالله در آینده نزدیک محقق خواهد شد.

در این خصوص جواد صباغی، رئیس ریخته گری فولاد صبا اظهار داشت: پودرهای کنترل جریان مورد استفاده در قالب های ریخته گری نقش مهمی در فرآیند ریخته گری مداوم و کیفیت و کمیت محصول نهایی دارند. این پودرها وظیفه کنترل انتقال حرارت، جلوگیری از چسبندگی در قالب و جذب ناخالصی ها را بر عهده دارند. با توجه به نقش تعیین کننده ای که در فرآیند تولید دارند، قبلاً توسط برندها و شرکت های معتبر خارجی عرضه می شدند.

صباغی افزود: در دوران تحریم، دسترسی و عرضه این پودرها عملا با موانع زیادی مواجه بود. اما با تلاش و اعتماد به شرکت های داخلی، سرمایه گذاری های فنی و تجهیزاتی برای بومی سازی این پودرها انجام شد. پس از انجام تست های آزمایشگاهی، تست های عملکرد و بهینه سازی پارامترهای فنی حاصل از آزمایشات، تولید موفقی حاصل شد.

صباغی تاکید کرد: بومی سازی این پودرهای ریخته گری پرمصرف و ضروری برای فولادهای کم کربن و متوسط ​​کربن موفقیت آمیز بود و صنعت فولاد کشور از واردات پودرهای خارجی و خروج ارز مستقل شد. جا دارد از زحمات و زحمات همکاران و شرکت های تولیدی داخلی که در این امر مهم صنعتی تلاش های ستودنی انجام دادند تشکر و قدردانی شود.

 

بومی‌سازی پودر قالب مورد نیاز خطوط ریخته‌گری فولاد سبا برای تولید فولادهای ساختمانی انجام شد.
بومی‌سازی پودر قالب مورد نیاز خطوط ریخته‌گری فولاد سبا برای تولید فولادهای ساختمانی انجام شد.

 

فرهاد فرهمند کارشناس فنی دفتر تولید با بیان اینکه خط ریخته گری فولاد صبا تنها تولید کننده دال نازک 75 میلی متری در ایران و خاورمیانه است، گفت: در حالی که تنها تولید کننده این محصولات یک مزیت محسوب می شود، این خط به دلیل عدم وجود کارخانه ها و خطوط تولید مشابه در تامین قطعات و مواد مصرفی با محدودیت های خاص خود مواجه است. همچنین برای تولید در هر زمینه ای نیاز به دانش ویژه، فناوری های جدید و زمان طولانی دارد.

وی یکی از این موارد را پودر قالب ریخته گری فولاد صبا عنوان کرد که با توجه به ابعاد قالب ریخته گری و سرعت بالای ماشین های ریخته گری تا 6 متر در دقیقه از حساسیت های بسیار بالایی برخوردار است. تنها چند شرکت اروپایی می توانند پودرهای قالب مناسب برای ماشین های ریخته گری فولاد صبا تولید کنند.

فرهمند با تشریح روند بومی سازی این نوع پودر قالب، اظهار کرد: با توجه به نیاز منطقه به تولید این ماده استراتژیک در داخل و عدم توانایی در تامین پودر قالب فولاد صبا، جلسات کارشناسی مشترک با شرکت های دانش بنیان داخلی برگزار شد. از بین شرکت های داخلی دو شرکت برای همکاری و تولید پودر قالب اعلام آمادگی کردند. فولاد صبا علاوه بر ارائه دانش و تجربه خود، در گذشته با شرکت های تولیدی به ویژه برای تسریع در جمع آوری نتایج و انجام تست های داغ در حین تولید، همکاری داشته است. با تلاش شرکت های دانش بنیان و کارگران ریخته گری موفق به بومی سازی پودر کپک در گریدهای کم کربن و متوسط ​​شدیم.

کارشناس فنی دفتر تولید فولاد صبا با بیان اینکه در حال حاضر در حال بررسی و آنالیز تولید پودرهای پرکربن اعم از پرکتیک و فولاد ضد زنگ هستند تا سبد محصولات خود را تکمیل کنند.

در ادامه سعید کلانتری، کارشناس خرید، خاطرنشان کرد: با توجه به افزایش موانع در زنجیره تامین از سوی شرکت های خارجی، واحد تدارکات نسبت به شناسایی تامین کنندگان داخلی اقدام کرده است. پس از ارزیابی توانمندی تامین کنندگان داخلی و هماهنگی با آنها برای تولید نمونه های اولیه و انجام آزمایش های لازم، نتایج مثبت آزمایش ها، آنها را قادر ساخته تا نیاز خود را به پودر قالب وارداتی برآورده سازند. این دستاورد ارزشمند مزایای متعددی از جمله کاهش هزینه های تولید، عرضه به موقع، ایجاد اشتغال، سودآوری بیشتر و دسترسی آسان به کارشناسان فنی تامین کنندگان را به همراه دارد.  اخیراً قیمت آهن به دلیل افزایش قیمت مواد اولیه و نوسانات بازار، افزایش یافته است.

دیدگاه یا سوال خود را به اشتراک بگذارید