ریزش قیمت فولاد صادراتی ایران به پایین ترین نرخ

ریزش قیمت فولاد صادراتی ایران به پایین ترین نرخ

اخبار
چهارشنبه 06 اردیبهشت 1402

آیدین زینال زاده به بررسی وضعیت فعلی بازار فولاد و چالش های آن پرداخته است. در هفته های اخیر شاهد کاهش قیمت صادراتی فولاد بوده ایم. در واقع قیمت فولاد صادراتی روندی نزولی داشته و به پایین‌ترین حد خود از دی ماه 1401 تاکنون رسیده است. علاوه بر این، قیمت صادراتی شمش فولاد ایران نیز حدود 1.5 درصد در هر تن کاهش یافته و قیمت میلگرد صادراتی نیز کاهش یافته است. 

زینال زاده تصریح کرد: کاهش قیمت فولاد صادراتی ایران به دلیل کاهش قیمت محصولات فولادی در بازارهای جهانی است. از سوی دیگر در هفته گذشته قیمت فولاد و مواد اولیه مانند سنگ آهن کاهش شدیدی را در بازار چین تجربه کرد. با توجه به این عوامل و دورنمای نامطلوب تقاضا برای محصولات فولادی، به نظر می رسد به تدریج شاهد کاهش قیمت محصولات فولادی در بازار باشیم.

زینال زاده معتقد است با کاهش قیمت ها در بازار چین، بازارهای فولاد سایر نقاط جهان از جمله جنوب شرق آسیا و خلیج فارس نیز ممکن است با کاهش قیمت مواجه شوند. زینال زاده در خصوص راهکاری برای بهبود وضعیت فعلی اظهار داشت: دست اندرکاران وزارت صنعت، معدن و تجارت و سایر نهادهای تصمیم گیر باید نظارت دقیقی بر عرضه محصولات فولادی در بورس کالا داشته باشند تا از بروز مشکلات جدی در این زنجیره جلوگیری شود.

دولت می تواند از یارانه انرژی به عنوان یک الزام برای عرضه 100 درصدی محصولات فولادی در بازار داخلی استفاده کند. اگر تولیدکنندگان نتوانند تقاضای بازار داخلی را تامین کنند، باید هزینه انرژی را با نرخ بازار آزاد بپردازند. این رویکرد فرصتی را برای تنظیم بازار این محصول فراهم می کند.

دیدگاه یا سوال خود را به اشتراک بگذارید