کاهش قیمت سنگ آهن تا میلگرد در بازارهای جهانی

کاهش قیمت سنگ آهن تا میلگرد در بازارهای جهانی

اخبار
سه‌شنبه 05 اردیبهشت 1402

با فعال شدن بازار چین و از سرگیری صادرات این کشور، قیمت‌ها در بازار جهانی به روند نزولی وارد شده است. صادرکنندگان ایرانی نیز به دنبال کسب سهم خود از بازار هستند و این باعث افزایش رقابت و تخفیف‌های جدی در بازار گردیده است. این وضعیت باعث افت قیمت‌های فوب (Free on Board) ایران به بیش از ۳۵ دلار شده است. فروشندگان ایرانی که قیمت ۵۶۰ دلار را هدف قرار داده بودند، در نهایت با قیمت حدود ۵۱۶ دلار راضی شده‌اند. شنیده شده است که پیشنهادهای جدید حتی پایین‌تر از این سطوح قرار دارند. برخی گزارش‌ها نشان می‌دهد که فروشندگان ایرانی حاضر به پذیرش قیمت‌های ۵۰۵ دلاری نیز هستند، اگرچه این خبر هنوز تایید نشده است.

صادرکنندگان ایرانی به علت مشکلاتی که در نحوه فروش کالا برایشان از ابتدای ماه اردیبهشت در نظر گرفته شده، با مسایل زیادی روبرو هستند که عملاً صادرات را متوقف کرده است. با توجه به گزارش پایگاه خبری آهن‌نیوز، قیمت‌ها در بازار چین و با از سرگیری صادرات این کشور به روند نزولی وارد شده‌اند. این امر همچنین باعث شده است که صادرکنندگان ایرانی در تلاش برای کسب سهم خود از این بازار با رقابت‌های شدیدی مواجه شوند و تخفیف‌های جدی ارائه دهند. فروشندگان ایرانی که قیمت ۵۶۰ دلار برای مقاطع فولادی را هدف قرار داده بودند، در نهایت با قیمت حدود ۵۱۶ دلار موافقت کردند. برخی گزارش‌ها نشان می‌دهند که پیشنهادهای جدید حتی پایین‌تر از این سطوح است و برخی از فروشندگان ایرانی حاضر به پذیرش قیمت‌های ۵۰۵ دلاری نیز هستند، اگرچه این خبر تایید نشده است.

به دلیل مشکلاتی که صادرکنندگان ایرانی از ابتدای ماه اردیبهشت در نحوه فروش کالاها با آن روبرو هستند، صادرات عملاً متوقف شده است. علاوه بر این، روند نزولی قیمت‌های نفت نیز معنایی دارد و انتظار می‌رود تقاضای کالاهای ما، به خصوص در بازار فولاد، نیز کاهش یابد.

در بازار چین نیز، علیرغم اینکه داده‌ها نشانگر افت موجودی انبارهای میلگرد هستند، بدبینی وجود دارد و این باعث شده است که قیمت میلگرد نتواند افزایش یابد. در ادامه، آخرین تغییرات قیمت مقاطع فولادی در بازارهای جهانی آورده شده است. درباره سنگ آهن، قیمت متوسط وارداتی سنگ آهن با خلوص ۶۲ درصد در چین از حدود ۱۱۹ دلار به ۱۱۲ دلار هر تن سی اف آر کاهش یافت. این کاهش قیمت به دلیل رکود بازار نقدی و انتشار اخبار مربوط به تعمیرات کارخانه‌ها و در نتیجه محدود شدن ظرفیت تولید و حجم تولید بود. درباره قراضه، قیمت وارداتی قراضه سنگین ۲۰-۸۰ از ترکیه در بازار واردات به ۴۱۶ دلار هر تن سی اف آر کاهش یافت و به دلیل تعطیلات عید فطر فعالیتی نداشت و ثابت ماند. همچنین با نزدیک شدن انتخابات ریاست جمهوری ترکیه، بازار قراضه به مدتی در رکود باقی خواهد ماند. قیمت قراضه صادراتی سنگین کلاس ۲ ژاپن نیز در ۳۶۸ دلار هر تن فوب ثابت ماند. همچنین قیمت متوسط قراضه وارداتی سنگین در شرق آسیا نیز با قیمت ۴۳۰ دلار هر تن سی اف آر و در وضعیت ثبات قرار داشت.

بیلت

قیمت بیلت صادراتی فوب دریای سیاه در هفته گذشته از ۵۶۲.۵ دلار به ۵۴۵ دلار هر تن فوب کاهش یافت. همچنین در بازار داخلی چین، متوسط قیمت بیلت تا ۱۴ دلار ارزان‌تر شد و نرخ ۵۳۱ دلار هر تن درب کارخانه ثبت شد. علاوه بر این، قیمت بیلت وارداتی به چین نیز از نرخ ۴۹۵ تا ۵۰۰ دلار به ۴۸۰ تا ۴۸۵ دلار هر تن سی اف آر کاهش یافت. در بازار واردات جنوب شرق آسیا نیز، قیمت بیلت از ۵۶۰ دلار به ۵۷۰ تا ۵۷۵ دلار هر تن سی اف آر بهبود داشت.

مقاطع

در بازار مقاطع در چین، متوسط قیمت میلگرد صادراتی از ۶۱۳ دلار به حدود ۶۰۵ دلار هر تن فوب رسید. آخرین قیمت قرارداد میلگرد در بورس شانگهای از ۵۶۷ دلار به ۵۶۰ دلار هر تن رسید. همچنین، قیمت میلگرد صادراتی ترکیه نیز ۱۰ دلار ارزان‌تر شده و به ۶۷۰ دلار هر تن فوب ثبت شد. در بازار داخلی امریکا، قیمت میلگرد در ۹۶۰ دلار هر شورت تن درب کارخانه ثابت ماند. در بازار داخلی اروپا نیز، قیمت میلگرد ۱۵ یورو ارزان شده و به ۶۸۵ یورو هر تن درب کارخانه شنیده شد.

قیمت ورق آهن صادراتی فوب دریای سیاه هفته گذشته از ۶۷۵ دلار به ۶۶۵ دلار هر تن کاهش یافت. برخی از بازاریان نیز قیمت رایج بازار را بین ۶۲۵ تا ۶۷۵ دلار اعلام کردند. متوسط قیمت ورق گرم صادراتی چین نیز از ۶۱۲ دلار به ۵۹۵ دلار هر تن فوب رسید. در جنوب شرق آسیا نیز قیمت ورق گرم وارداتی ۶۴۰ تا ۶۶۰ دلار هر تن سی اف آر بود که ۲.۳ درصد کاهش داشت. در بازار داخلی اروپا ورق گرم در ۸۴۰ یورو هر تن درب کارخانه باقی ماند. در بازار داخلی امریکا هم ورق گرم ۵ دلار ارزان‌تر شده و به ۱۱۷۰ دلار هر شورت تن درب کارخانه ثبت شد.

دیدگاه یا سوال خود را به اشتراک بگذارید