در این مقاله وضعیت فعلی بازار آهن بررسی شده است.

بررسی وضعیت بازار آهن

اخبار
سه‌شنبه 05 اردیبهشت 1402

وضعیت فعلی بازار آهن به دلیل عرضه‌های اعتباری در هفته گذشته و افزایش قیمت‌ها به ترتیب 2 الی 3 هزار تومان، منجر به افزایش قیمت برخی محصولات و ایجاد کانال‌های بالاتر شده است. قیمت تیرآهن به ۵ کانال بالاتر رفته و قیمت میلگرد نیز به ۳ کانال افزایش یافت. این امر باعث ورود بازار به فاز مقاومت و انتظار شده است.

در اولین روز کاری پس از تعطیلات، بازار آهن همچنان با افزایش قیمت روز آهن‌آلات همراه بود و تمام زیرمجموعه‌های بازار آهن حدوداً ۱۰۰۰ تومان افزایش قیمت را تجربه کردند، با این‌که برخی از نقاط فروش استوارتر با قیمت‌های ثابت عمل کردند.

تحلیل نوسانات بازار آهن

قیمت دلار نیز با توقف در کانال ۵۱ هزار تومانی با نوسانات جزئی همراه بود و هر دلار در بازار آزاد حدود ۵۱ هزار و ۸۵۰ تومان مبادله شد. بازار آهن در روز گذشته بدون در نظر گرفتن تلاش‌های بازارساز جهت کنترل قیمت آهن الات، در همه زیرمجموعه‌های بازار با التهابات افزایشی فعالیت خود را آغاز کرد.

به این صورت که قیمت میلگرد آجدار در اغلب مبادی فروش با افزایش بین ۲۰۰ الی ۱۰۰۰ تومانی همراه بود و معدود کارخانه‌هایی کف قیمت میلگرد را ۲۶ هزار تومان اعلام کرد، به نظر می‌رسد با توجه به معاملات محصولات اولیه در بورس کالا، کف این محصول به ۲۷ هزار تومان هم برسد.

قیمت تیرآهن نیز در اغلب مبادی فروش در هر شاخه بین ۵۰ الی ۱۵۰ هزار تومان افزایش داشت؛ همچنین قیمت ناودانی ایرانی و اروپایی، قیمت سپری و نبشی نیز در اغلب کارخانه‌ها با افزایش ۵۰۰ الی ۹۰۰ تومانی همراه بود.

ورق‌ها با روند صعودی قیمت‌ها روبه‌رو بودند. در ورق سیاه، قیمت افزایش یافت و از ۳۰۰ الی ۱۰۰۰ تومان افزایش داشت. هرچند، برخی از کارخانه‌ها، ثبات قیمت خود را حفظ کردند. در ورق گالوانیزه، قیمت در بیشتر کارخانه‌ها با افزایش ۵۰۰ الی ۱۰۰۰ تومان اعلام شد. همچنین، در ورق روغنی و ورق رنگی، قیمت در برخی مبادی حدود ۵۰۰ تومان افزایش داشت.

درباره قیمت پروفیل آهن، در اغلب مبادی فروش، افزایش قیمت رخ داد و برخی کارخانه‌ها، ثبات قیمت را حفظ کردند. قیمت روز لوله صنعتی، لوله مانیسمان و انواع لوله‌ها هم در اغلب مبادی فروش بین ۳۰۰ تا ۱۰۰۰ تومان افزایش داشتند.

در مورد نوسانات بازار آهن، به دلیل عدم اجرای برخی مصوبات تنظیم بازار، در دسترسی به بازار مشکلاتی بود که باعث التهابات افزایشی شد. در معاملات آهن اسفنجی روز گذشته، افزایش قیمت‌ها مشاهده شد. برای مثال، حدود ۱۳۰ هزار تن آهن اسفنجی در بورس عرضه شد و حدود ۱۴۵ هزار تن تقاضا برای این محصول ثبت شد؛ با این وجود، تقاضا برای حدود ۳۰۰ هزار تن آهن اسفنجی بود که باعث افزایش قیمت به میزان ۲۶ درصدی شد.

امروز نیز حدود ۲۷۰ هزار تن محصول فولادی به بازار عرضه می‌شود. از این تعداد، حدود ۱۸۵ هزار و ۴۵۰ تن به شمش بلوم اختصاص داشته که نرخ پایه آن ۱۸ هزار و ۱۵۴ تومان در نظر گرفته شده است. ارزش این محصول در مقایسه با مدت مشابه سال قبل حدود ۴/۳ درصد افزایش داشته و حجم آن نیز با کاهش ۵/۶ درصدی روبرو است.

معاملات بورس کالا و معاملات اعتباری نیز قیمت آهن را در دو هفته گذشته افزایش داده است. اما احتمال اینکه تولیدکنندگان با بحران قطعی برق در تابستان و کمبود محصول مواجه شوند همچنان وجود دارد، که ممکن است بازار آهن را متأثر کند. این امر ریسک بالقوه‌ای است که می‌تواند بازار آهن را درگیر کند. با این حال، همچنان اوضاع بازار آهن قابل پیش‌بینی نیست و نمی‌توان روند درست و دقیقی برای آن پیش‌بینی کرد، همانطور که پیش‌تر بیان شد.

دیدگاه یا سوال خود را به اشتراک بگذارید