میلگرد آجدار از بهترین نوع میلگرد مورد استفاده در ساختمان ها است.

افزایش قیمت تیرآهن و میلگرد بورسی

اخبار
دوشنبه 04 اردیبهشت 1402

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری آهن‌نیوز، طبق اعلام بورس کالای ایران، امروز دوشنبه چهارم اردیبهشت ۱۴۰۲، بر اساس اطلاعیه این شرکت، با توجه به تعطیلی روزهای شنبه و یکشنبه هفته آینده (دوم و سوم اردیبهشت ماه)، قرار است ۳۴۸ هزار و ۵۵۵ تن محصول شامل مقاطع فولادی، سنگ آهن و آهن اسفنجی عرضه شود.

محصولات فولادی عرضه شده به حجم ۱۱۸ هزار و ۵۵۵ تن شامل تیرآهن، سبد میلگرد ساده صنعتی، آلیاژی و کلاف، شمش بلوم و ناودانی است که تیرآهن با بیشترین افزایش قیمت تیرآهن به مقدار ۳/۷ درصد نسبت به هفته گذشته با حجم ۶ هزار ۶۴۷ تن و قیمت ۲۴۳ هزار و ۲۵۱ ریال عرضه خواهد شد. پایین‌ترین قسمت عرضه شده این محصول ۱۹۹ هزار ریال و بالاترین قیمت ۴۶۰ هزار ریال به ازای هر کیلو بدون ارزش افزوده است که افزایش قیمت قابل توجه‌ای داشته است. لازم به ذکر است نوع تسویه برای این محصول نیز به صورت ۵۰ درصد نقد و ۵۰ درصد اعتباری است.

با توجه به تصویب مصوبه ۱۱۳۲۰۴۸۹ صمت و تأثیر این معاملات بر تحریک تقاضا و افزایش قیمت، عرضه اعتباری زنجیره فولاد از آهن اسفنجی تا میلگرد به طور مجاز نبوده است. با این حال، بورس کالا تصمیم به عدم اجرای مصوبه کارگروه مدیریت بازار گرفته است.

سبد میلگرد ساده صنعتی و میلگرد آلیاژی و کلاف نیز در مقایسه با هفته قبل، با قیمت پایه ۲۳۹ هزار و ۱۵۱ ریال و ۲۳۰ هزار و ۳۷۷ ریال به ترتیب افزایش عرضه داشته و عرضه خواهند شد. در معاملات میلگرد روز چهارشنبه ۳۰ فروردین به دلیل رقابت شدید، قیمت میلگرد با رشد ۷ درصد به نرخ دلار کشف شده برخی محصولات رسیده و برخی معاملات میلگرد از جمله فخاس با ۲۹ درصد رقابت لغو شدند که توسط بورس کالا انجام شد.

 

 

با این حال، شمش بلوم با کاهش عرضه جزئی و با قیمت پایه ۲۲۲ هزار و ۴۱۵ ریال، با افزایش ۹ درصدی نسبت به هفته قبل عرضه شده است و نوع تسویه آن تماما به صورت نقدی می‌باشد.

در روز دوشنبه، فقط ۱۰۰ هزار تن سنگ آهن کلوخه از محصولات سنگ آهنی موجود در بورس کالا عرضه خواهد شد. تغییر حجم و قیمت نسبت به هفته قبل رخ نخواهد داد. همچنین، آهن اسفنجی با ۴ درصد افزایش عرضه نسبت به هفته گذشته، به میران ۱۳۰ هزار تن با نرخ پایه ۹۹ هزار و ۸۵۴ ریال ارائه شده است. نوع تسویه نقدی بوده و در اردیبهشت تحویل داده خواهد شد.

در خصوص معاملات هفته آتی، چند نکته وجود دارد که خریداران باید آنها را رعایت کنند. طبق مذاکراتی که بین بورس کالا و کمیته تنظیم بازار از سوی صمت صورت گرفته، با توجه به رشد قیمت شمش فولاد و افزایش ۷ درصدی قیمت میلگرد در معاملات این هفته، حداقل تنش به بازار فولاد و میلگرد کشور منتقل خواهد شد. همچنین، توافق شده است که صمت و بورس کالا در هفته آینده با شرکت‌های بزرگ تولید شمش و میلگرد کشور مذاکره کنند و به گونه‌ای عمل شود که سقف رشد قیمت پایه معاملات از ۱ درصد فراتر نرود.

در نهایت، مشخص است که عرضه شمش و میلگرد به میزان کافی در بورس کالا در حال انجام است و نگرانی از کمبود عرضه حداقل تا پایان خردادماه قابل تصور نیست.

دیدگاه یا سوال خود را به اشتراک بگذارید